Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får vi smidigast bort höet från ängen?  (läst 16970 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur får vi smidigast bort höet från ängen?
« Svar #20 skrivet: 03 nov-11 kl 18:52 »
Skulle ta det med glädje om man fick det perfekt till lätt föda hästar  .

Å så håller djuren sig friska utan en massa hittepå-sprutor och fodertillsatser.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 03 nov-11 kl 18:54 »
Å så håller djuren sig friska utan en massa hittepå-sprutor och fodertillsatser.
Ja det med  :)ser bara fördelar med sådant hö.

nico75

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 nov-11 kl 19:55 »
plantera ängen med granskog så slipper du slita med lien :)

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 03 nov-11 kl 19:58 »
Snåljåp  det finns väll granskog så det räcker   ;)

nico75

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 03 nov-11 kl 20:02 »
Snåljåp  det finns väll granskog så det räcker   ;)
    nej  , jag skoja bara. Jag är allärgisk mot sånna som planterar igen betes och ängsmarker

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 03 nov-11 kl 20:05 »

Slöseri med naturresurser igen, att plantera en äng. Först kommer björk och annat löv, vilket motverkar försurning och drar väta. Efter några år kommer gran, antingen man vill eller inte. Sen har man en skörd (lövmassa-)ved när granen drar sig själv.
Det finns många ställen i världen man låter föryngringen klara sig själv.

Ett I-landsproblem vi har, att inget är värt något om det inte kostar en hoper pengar.......
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 nov-11 kl 20:05 »
    nej  , jag skoja bara. Jag är allärgisk mot sånna som planterar igen betes och ängsmarker
Samma här ja kunde bara inte låta bli att ironisera över ditt inlägg. :)

pålle

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 03 nov-11 kl 20:08 »
Slöseri med naturresurser igen, att plantera en äng. Först kommer björk och annat löv, vilket motverkar försurning och drar väta. Efter några år kommer gran, antingen man vill eller inte. Sen har man en skörd (lövmassa-)ved när granen drar sig själv.
Det finns många ställen i världen man låter föryngringen klara sig själv.

Ett I-landsproblem vi har, att inget är värt något om det inte kostar en hoper pengar.......
Eller så är folk för lata för att jobba på det lite typ att ta till vara ängs hö.

nico75

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 nov-11 kl 20:24 »
hur kan det vara 79 grader kallt?   
Amos Persson fyller år

pyromanen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 nov-11 kl 20:32 »
Skulle ta det med glädje om man fick det perfekt till lätt föda hästar  .
Skulle du även hämta det ca 4-5 mil norr om Arvika? ;D

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 03 nov-11 kl 20:39 »
Skulle du även hämta det ca 4-5 mil norr om Arvika? ;D
Nja det är nog lite långt20 mil eller så för att sitta och skava med traktor vagn och press men hade ja bott ett par mil där i från så .

Jennyt

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 03 nov-11 kl 20:53 »
Annonsera ut höet. Protein och energi går alltid att komplettera upp, men örterna i höet går ej att ersätta. De är helt enkelt ovärderliga. Hade du bott närmre hade även jag varit spekulant ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 03 nov-11 kl 21:05 »
 Men då finns du ju nästan upp i Sunne det blir ju bara 25 mil då :) ?pyromanen

pyromanen

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 03 nov-11 kl 21:13 »
Nja det är nog lite långt20 mil eller så för att sitta och skava med traktor vagn och press men hade ja bott ett par mil där i från så .
jaaa... det nog så dom andra resonerar också. De som bor inom ett par mil har den hö dom behöver.
Men egentligen... borde "någon" förpacka det som specialspecialmedicinhö och sälja det svindyrt till hästägare nånstans.
Men då finns du ju nästan upp i Sunne det blir ju bara 25 mil då :) ?pyromanen
Inte jag då, utan den ängen med det höet...
4 mil väster om Sunne minst.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 03 nov-11 kl 21:15 »
... eller smakförhöjare till mjölk och kött och ost. Getost produserad på sådant hö går ju bara inte att beskriva :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 03 nov-11 kl 21:27 »
jaaa... det nog så dom andra resonerar också. De som bor inom ett par mil har den hö dom behöver.

Jo men om ja skulle åka nästan 50mil för några ton hö även om ja får det så skulle det bli snor dyrt i bränsle kostnad .

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 03 nov-11 kl 22:18 »
elda bort det på våren... det borde väl räcka för mångfalden?
Fjäderfän och kaniner

pyromanen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 nov-11 kl 09:57 »
elda bort det på våren... det borde väl räcka för mångfalden?
För mångfalden behöves slåtter vid traditionell slåttertid.  Slåttern påverkar konkurrensen mellan växtern i ängen till de storas nackdel.  En stor växt förlorar en större andel av sin biomassa vid slåttern än en liten som kanske klarar sig undan helt o hållet under normal snitthöjd.
Slår man inte (eller alldeles för sent) får konkurrensen pågå ostörd. Det kommer så småningom innebära att det blir mer o mer av dom stora och dessa konkurrerar ut mindre och artrikedomen minskar.

Har man inte möjlighet att slå är det ändå bättre att elda på våren än att inte göra något alls, man får ju åtmindtone bårt gammalt gräs så det inte ligger och kväver.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 04 dec-11 kl 11:09 »
Jag är riktigt intresserad! Men bor liiite långt bort. Står däremot i uppstarten av ett foderföretag och sånt ängshö är EXAKT det jag ska sälja vidare, men det är tyskt.

Kan jag få låna balmaskin av ngn i närheten kommer jag och hämtar det. Närmare än Tyskland.

Jag kanske borde kontakta alla länsstyrelser och sätta upp ett nätverk istället? Så att lokala kaninuppfödare hämtar hö i sitt område istället?

Jag har aldrig haft så friska djur med vackra pälsar tidigare, örthö är det bästa :-)!
//Lina

anders50

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 04 dec-11 kl 11:34 »
Någon mer än jag som tänkt på att det handlar om många små ytor som tidigare handräfsats

Är det inte större arealer utan att det gått att handräfsa på många småplättar tidigare så kan det väl inte vara nån hit att dra dit en massa stora höbärgningsmskiner?  Går det ens att vända med traktor och redskap på de små ytorna?

Fortsätt handräfsa och lägg gräset vid sidan som kompost. Det finns säkert EU-bidrag till sådant!   ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser