Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni betalt?  (läst 16121 gånger)

mig

• Gäst
SV: Vad tar ni betalt?
« Svar #20 skrivet: 10 okt-11 kl 09:01 »
Beror väl också på om man ser det som arbete eller en väntjänst. Du får väl berätta att ett par vantar tar xx antal timmar att göra, vad är ni beredda att betala? Troligen försstår de inte vidden av det annars...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 10 okt-11 kl 09:21 »
Säg till dessa akademiker vad du vill ha och så beskriver du hur mycket arbete det ligger bakom. Tycker de fortfarande ditt pris är för högt får dom väl köpa sina vantar på HM i fortsättningen. Du kan ju fråga dom vad dom har i timlön och fråga varför du skall ha så mycket mindre betalt för dina timmar?

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #22 skrivet: 10 okt-11 kl 09:27 »
En norsk kvinna blev irriterad på mig en gång och frågade "om inte du värderar ditt arbete högre hur kan du tro att andra ska tycka att det är värt såpass ens?"   Just då sålde jag dåligt men jag höjde priset till det jag kan stå för och har sällan några problem att sälja nu, så visst hade hon rätt

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #23 skrivet: 10 okt-11 kl 10:53 »
Nypris 2000:- http://goteborg-stad.annonsera.se/vrikke-ulltr%C3%B6ja-telemark-norway-passa-p%C3%A5-!-393587.html troligen kan och vill din vän betala, tar du det svart/hobby då kan 70-100 kr timmen vara rimligt 1000 kr = 10 timar
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #24 skrivet: 10 okt-11 kl 10:57 »
här är en sida till med ulltröje priser http://www.ullcentrum.com/list_varugrupp.asp?varugrupp=256&t=Ulltr%F6jor+dam att vara unik på kontoret kan vara värd en hel del tusenlappar  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

rödmyran

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 11 okt-11 kl 00:07 »
Varför inte dela upp priset i två delar: en del för garnet - per hekto eller nystan. Och så en del för själva arbetet. Jag tror du har lättare att motivera priset då.

tinna.m

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 11 okt-11 kl 00:57 »
Byta med alternativare är lätt - en mössa mot några honungsburkar. Inga problem. Det svåra är när man börjar blanda in pengar.  :P
Säg då priset i honungsburkar! : -Mössa kostar x-burkar. Vantar y-burkar styck!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #27 skrivet: 11 okt-11 kl 08:46 »
Detta är ett jättesvårt tema som jag själv tvingats fundera över många gånger. De som inte själva håller på med hantverk har otroligt svårt ofta att uppskatta att det faktiskt tar tid. De flesta jämför med vad det kostar på HM dessvärre. Jag som själv håller på med hantverk skulle gladeligen betala 500-800 kr för ett par sådana vantar. Men jag förstår samtidigt att det är jättelite i förhållande till hur mycket arbete som är lagt på det. Du skall absolut inte sälja dessa vantar för 200 kr, det är att helt undervärdera sig själv. Och ett vänskapspris borde ju faktiskt vara dyrare än ett vanligt...för dina vänner borde ju vilja betala dig mer än någon annan, eller hur!?  ;)
Malin

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #28 skrivet: 11 okt-11 kl 21:50 »
Ja va fan ska man ta i betalt..
En grej man setat å pillat me i en sisådär 8-9 timmar..
Vill man kanske inte ge bort förän 100 lapp men det blir ju så..=P
Jag ger bort allt istället..
Om det är något jag blri nöjd med..=/

/Majsan
You want some..Come get some

Tulipanros

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 okt-11 kl 21:58 »
Läser inlägg om timpenning...
Det är ju helt omöjligt.
Vill man att någon ska gå runt med det man gjort ska de ju gärna ha råd att handla...
Hantverk på hobbybasis gör man väl för att det är kul, om man sen får en liten peng eller något i utbyte är det ju bara trevligt.

Fram för byten, tjänster och låga priser!
Hjälp till att stoppa pengaflödet och absurda priser!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 okt-11 kl 22:14 »
Läser inlägg om timpenning...
Det är ju helt omöjligt.
Vill man att någon ska gå runt med det man gjort ska de ju gärna ha råd att handla...
Hantverk på hobbybasis gör man väl för att det är kul, om man sen får en liten peng eller något i utbyte är det ju bara trevligt.

Fram för byten, tjänster och låga priser!
Hjälp till att stoppa pengaflödet och absurda priser!

Fram för byten och tjänster, det håller jag med om.
Men jag delar nog inte din uppfattning om vad som är absurda priser.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #31 skrivet: 12 okt-11 kl 06:49 »
Fram för byten och tjänster, det håller jag med om.

Byten och tjänster är utmärkta ting och mycket lättare att handskas med än pengar. Fast ibland måste man ju blanda in det där otyget. Hade ju varit käckt att kunna betala däcksbytarfirman med varma yllevantar i stället för 300 pengar.  ;) Fast om jag sitter inne i värmen och stickar vantar och säljer för 300 spänn så har jag ju däcksbytet klart och betalt utan att anstränga mig. Jaja.

Tror mitt problem är att jag känner för få frusna hantverkare.  :P Mest bara frusna akademiker.  ;)

Hursomhelst: tack alla som kommit med funderingar! Nu har jag lite mer att utgå ifrån.  :)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #32 skrivet: 13 okt-11 kl 19:41 »
Här har ni en till som haft problem. För några få år sedan startade jag eget, för att kunna sälja mina egna produkter. Eftersom hantverkandet också var en del av min försörjning, inte bara en hobby, och jag betalade korrekt mängd moms och allt... så var jag så illa tvungen att ta ut rimliga priser.

Eller nja, rimliga kanske är att ta i. Även när jag gav mig själv en timlön på 20kr/timmen så tyckte folk generellt att priserna var hutlösa. Lite då och då när folk var extra sura över priset brukade jag helt enkelt berätta för dem var materialkostnaden var, hur många timmar det tagit mig att tillverka produkten, och hur mycket jag sen behövde betala till staten. Då brukade de tystna, och titta medlidande på mig. :-\

Plingsan

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 20 okt-11 kl 00:14 »
Det är inget lätt ämne..
Jag har själv börjat fundera på vad jag ska ta betalt för min saker som jag ska sälja. Stickar mest raggsockar i "färdigköpt" garn. Materialkostnaden ligger på ca 45-70kr i damstrl beroende på garnsort och dessa tar mig ca 8 timmar att göra. Att ta 100kr/tim vilket gör att sockarna skulle kosta 850-900kr känns inte aktuellt då jag tror att de skulle bli svårsålda även fast jag vet att garnkvaliten är väldigt bra och sockorna håller i många år så tänker inte folk riktigt på att ett bra hantverk är något de kan njuta av i många år framöver.. :)

Jag fortsätter att följa denna tråden med spänning och fortsätter att fundra på vad som är rimligt pris för mina sockor..

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 13 nov-11 kl 03:34 »
Det är skitsvårt med prissättning på handgjorda grejor. Jag har inte sålt sockor men däremot mössor, hattar och tröjor. Har tyvärr för dåligt självförtroende för att ta nåt vettigt betalt för jobbet.

Dom tröjor som det länkats till här i tråden skulle man gladeligen köpa upp och åka till Stockholm med. Där får man två till tre ggr så mycket för dom, särskilt på turiststråken. Här kommer litet fler länkar:

Den maskinstickade looken först som en jämförelse.
http://www.vattenbutiken.se/orginal-islender-lusekofta-p-587-c-184.aspx

Kolla sedan här: man blir lätt förskräckt när man går in här. En lusekofta jag såg här för tio-15 år sedan kostade 5.900. Detta var dock över medel, de flesta låg på 2.300 - 2.900. Vad de kostar idag framgår inte riktigt på sajten. "Från 1598:-" säger inte så mycket:
http://www.georgsorman.se/gamla-stan.html
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Händig Man

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 nov-11 kl 04:11 »
Ska man köpa Isländska tröjor sk "Lopi" så kostar de idag från 38´000 isk ca 2800 sek exkl frakt Det som gör att de bli extra dyra i Sverige är frakten då bara frakten går på runt 600 sek

Vill ni ha mönster eller garner så kan jag fixa det ;)
« Senast ändrad: 13 nov-11 kl 04:28 av Händig Man »

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #36 skrivet: 14 nov-11 kl 08:59 »
Folk betalar 400 eller mer i timmen om de ska betala tex en elektriker, en rörmokare eller bilmekanikern.

Sist vi hade bilen på lagning debiterade verkstan 480 :- PLUS moms för en timmes arbete.

När det gäller slöjd så kan tex en smed ofta ta ut ett par tusen kronor för en relativt enkel dolk.

Men när man står med nåt textilt som krävt MER arbetstimmar dolken i exemplet ovan  är det ofta svårt att sälja för tredjedelen.

Jag är själv bl a textilhantverkare och har mer börjat inte att man MÅSTE sätta lite högre priser än vad man
tänkt för att folk ska börja respektera textilslöjden. Som det är nu är folk alldeles för vana att det "ska" vara billigt.

"Alla kan ju sy" verkar vara allmänhetens åsikt- även om jättemånga inte ens skulle kunna lägga upp sina egna
byxor ens under pistolhot.

Man skulle tex kunna föra bok över arbetstimmarna när man gjort en textil grej och sedan på prislappen förutom priset även skriva ut arbetstimmarna, materialkostnaden, och vad timlönen blir på det.  Exempelvis    Mönsterstickad vante i ull- 475:-, 5 arbetstimmar dvs 95:-/ timme minus materialkostnaden.

För då kunde ju kunden få en insikt i hur pass billigt hantverkaren ändå jobbar TROTS att vantarna är rätt mycket dyrare än de där på HM. Klagar nån fortfarande på priset kan man ju fråga dem vad de själva har i timlön och om de skulle vilja jobba för det timpris som hantverkaren har för vantarna i exemplet.

En lösning kan ju vara att ta upp ett eller flera hantverk till, där folk är mer villiga att betala och där det går att göra saker på relativt kort tid.
Själv har jag börjat med silversmide och har tänkt att försöka jobba lite i min sambos smedja och lära mig mera om hur man smider järn och stål.

För om man kan dra in lite pengar på hård slöjd som inte tar massor med tid så kan man ju fortfarande göra det textila och sälja men man är inte lika beroende av att sälja varorna lika fort dvs man kan sätta lite mer rimliga priser på de grejerna.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #37 skrivet: 14 nov-11 kl 09:04 »
Finns dessutom massor av folk som betalar 3000 spänn för en FUL ODD MOLLY klänning.  Som är fabrikstillverkad.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 27 dec-11 kl 20:35 »
Jag stickade en tröja till en kompis en gång i ett garn som hon kom med. Hon hade en beskrivning med sig också, men den innehöll så många saker som hon inte ville ha att jag efter att ha lyssnat en stund frågade "Men hur vill du att den ska se ut då?"
Att man kan designa själv var en aha-upplevelse. ;D
Nå, så egendesignad blev den ändå inte. Slätstickad efter ett grundmönster som jag har använt tidigare, om än inte till någon så bystig. Det enda egna var att den fick en fläta mitt fram som delade sig vid v-ringningen.

Vi enades om ett pris som jag nu inte minns om det var tusen eller 1500 kr.
Då hade jag gjort en uppskattning av tidsåtgången genom att "sticka en provlapp" och ta tid.
Jag minns inte nu vad den beräknade timpenningen var, men nånstans 100-200 tror jag.

Att göra garn ända från ull och sen sticka av det ...
Bjud in dem på en hantverkskväll/-helg. Låt dem följa momenten. Kanske inte i den utsträckningen att det räcker till ett par vantar, men karda en timme, spinna det kardade, tvinna (fast kanske från en förberedd spole då så tråden får vila), tvätta och daska. Ta ett motsvarande långt färdigt torrt garn och sticka så långt det räcker/sticka en mängd tid och visa hur långt man hinner då.

Antingen fattar de att det kostar men kanske då prutar på garnsorten (= färdigköpt fabriksgarn) eller så tycker de att de inte har råd, eller så kanske de "fastnar"! Ve och fasa ... ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 27 dec-11 kl 20:55 »
Vi enades om ett pris som jag nu inte minns om det var tusen eller 1500 kr.

Tusen spänn för en handstickad tröja med unik design kan knappast anses dyrt. Det är ungefär vad man får ge för en enklare kavaj i en herrkonfektionsbutik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare
ärt, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser