Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni betalt?  (läst 16115 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Vad tar ni betalt?
« skrivet: 09 okt-11 kl 09:57 »
Jag får ibland förfrågningar från kompisar och kolleger som vill att jag ska sticka saker åt dem. Och det är ju kul. Men jag tycker det är så himla svårt att veta vad som är rimligt att ta betalt. Hur tänker ni andra? Tittar man runt på annonser och marknader är det en himla skillnad!

Om vi har förutsättningarna: handstickat i handspunnet garn i närproducerad ull. Ren ull alternativt ull-angorablandning. Småsaker mest, vantar, mössor, handledsvärmare, sockor. Mina utgifter för själva råvaran är inte så stora, däremot är det ju många timmars jobb även med småsakerna: tvätta, karda, spinna, tvinna, sticka.

Prisidéer, någon?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Vad tar ni betalt?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-11 kl 10:08 »
vitt eller svart?

200kr timmen kanske kan vara rimligt, folk ska ju ha råd att betala också.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 09 okt-11 kl 10:10 »
vitt eller svart?

200kr timmen kanske kan vara rimligt, folk ska ju ha råd att betala också.

Svart - oss vänner emellan s.a.s.

200 kr i timmen? Låter helt orimligt om jag ska räkna på hela processen från tvätt/kardning och fram till färdig produkt. Vem skulle betala det?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 09 okt-11 kl 10:25 »
Svart - oss vänner emellan s.a.s.

200 kr i timmen? Låter helt orimligt om jag ska räkna på hela processen från tvätt/kardning och fram till färdig produkt. Vem skulle betala det?
Det är därför det är så få människor som kan försörja sig på hemslöjd ;) Hemslöjd är ett tidskrävande arbete oftast med gamla arbetsmetoder och hög finish. Finns få människor som vill betala vad det i verkligheten kostar.

Om man pratar svartarbete och ska ta betalt för sina timmar så är nog 100kr/timme mer normalt att betala ;) Men jag skulle fortfarande tro att priset för ett par vantar blir högre än vad de flesta vill betala ::)

Om det är en hobby som du tycker är kul så skulle jag som grundinställning tänka att jag gjorde det för nöjets skull. Därefter skulle jag se vad min faktiska kostnad för material är. Titta vad motsvarande fabriksproducerad produkt kosta. Med det som grund skulle jag ta materialkostnad + ex dubbla priset från affären. Med det tänket kommer du inte kunna försörja dig på din hobby men du kommer kunna få in några kronor som täcker dina utgifter och kanske lite till :D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 09 okt-11 kl 10:32 »

Om man pratar svartarbete och ska ta betalt för sina timmar så är nog 100kr/timme mer normalt att betala ;) Men jag skulle fortfarande tro att priset för ett par vantar blir högre än vad de flesta vill betala ::)

Om det är en hobby som du tycker är kul så skulle jag som grundinställning tänka att jag gjorde det för nöjets skull. Därefter skulle jag se vad min faktiska kostnad för material är. Titta vad motsvarande fabriksproducerad produkt kosta. Med det som grund skulle jag ta materialkostnad + ex dubbla priset från affären. Med det tänket kommer du inte kunna försörja dig på din hobby men du kommer kunna få in några kronor som täcker dina utgifter och kanske lite till :D

Det är ju väldigt kluvet detta. För jag vet ju precis hur det är: ska man försörja sig på hantverk måste man ta ut en rimlig timpeng och då blir produkterna så dyra att få vill köpa. Å andra sidan kan man, som du säger, se det som en hobby och ta betydligt lägre betalt. Men tar man alltför lite betalt så blir det ännu svårare för dem som behöver ta s.a.s. "fullt pris" att få sålt. Knepigt!

För mig är detta bara en hobby, jag jobbar heltid med annat och behöver inte försörja mig på att sticka. Men om folk gillar mina grejer och vill köpa, varför inte? Samtidigt vill jag inte "dumpa marknaden". Jag har sett folk som säljer hemstickade strumpor för typ 75-100:- på marknader och det verkar ju löjligt billigt om man ser till arbetsinsatsen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 09 okt-11 kl 10:45 »
...Jag har sett folk som säljer hemstickade strumpor för typ 75-100:- på marknader och det verkar ju löjligt billigt om man ser till arbetsinsatsen.
Tror du inte dom är stickade på stickmaskin?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 09 okt-11 kl 10:46 »
Tror du inte dom är stickade på stickmaskin?

Det är ju möjligt, förstås.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 09 okt-11 kl 10:48 »
Så länge dina vänner o kollegor är villiga att betala så är det ju rimligt! Ta ett pris så att det känns som att det är värt det för dig, tycker de att det är för dyrt så kan du ju hellre sticka nåt till dig själv, eller göra något annat.. :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Nina K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 okt-11 kl 10:52 »

;D tänk de som tappar bort sina var vinter. :P

Varför inte se vad priset för handspunnet garn ligger på och lägga sig över, plussa på för färgning. De som jag sett är det viktpris på garnet. Typ väga färdiga produkten och lägga på en slant för arbetet beroende på storlek.

Händig Man

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 okt-11 kl 11:00 »
Många av de strumpor och liknande som säljs på marknaden stickas av kvinnor och barn i fattiga länder sen köps de upp av företag som sen i sin tur säljer dem till knallar och andra torghandlare, det var en dokumentär om det för några år sedan, kommer tyvärr inte ihåg vad den hette eller vilken kanal den gick på.... Men jag vet att stor del av det som säljs på den svenska marknaden köps in från Ryssland, ungefär samma princip som med alla made in china produkter så lejer man ut det till billig arbetskraft sen lägger man till en hel del mer än vad inköps/tillverkningspriset är och säljer det som hand made.

Vad gäller dina priser så ska du ju ta det som känns rimligt, räkna då med att det som styr priset på produkten beror mycket på kvalite, vad det är och hur mycket garn som går åt, ett tips kan vara att kolla runt på nätet på olika garner som är behandlade och framställda på samma sätt som dina se vad priset/nystan är sen lägger du till en slant så att DU känner att du skulle kunna betala det själv om någon annan sålde det till dig, jag vet att de flesta tycker det är svårt, men har man det som hobby så är ju inte det största intresset att tjäna pengar eller?

Ska du klara dig på det rent ekonomiskt bör priset på ett par vantar ligga runt 150-250kr   
Jag har själv köpt ett antal par hemstickade vantar och annat från en hemslöjdsförening där man betalar de priserna, ju mer komplicerad produkt desto högre pris och sen är det ju som med allt annat hantverk att man inte alla gånger får tillbaka det man lägger ut i arbetstimmar, jag själv har en hobby där jag lägger ner mellan 200-1200 timmar för att tillverka EN av de sakerna sen kan jag ju inte ta ut säg 100:- i timmen för det men kanske snarare 600-3000:- för den färdiga produkten, Men jag önskar dig all lycka och vill gärna se en färdig produkt ;)

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 okt-11 kl 11:11 »
Förstår precis dilemmat. Är ju exakt samma problematik inom andra hantverk. Några försöker försörja sig/delförsörja sig på sitt hantverk fast det är mycket svårt eftersom det finns nån typ av smärtgräns för vad kunder vill betala och samtidigt finns det de som tillverkar liknande saker som hobby och dumpar priset ytterligare.
Vantar (och tekoppar) finns på IKEA och HM för en spottstyvel. Så funktionen vanta och funktionen tekopp kan folk få mycket billigt.  Om jag som har företag som keramiker och säljer allting vitt skulle ta ut timlön motsvarande en lantarbetarlön, så skulle en tekopp kosta ungefär 500 kr.  En tekopp finns på IKEA för 10 kr.  Jämförbara hantverksmässigt tekoppar tillverkade av andra keramiker som bränner i vedugn som jag ligger på 180-500 kr, oftast runt 200 kr.  De som kan ta ut 500 är kändisar som säljer mycket på sitt namn.  Alltså säljer jag mina tekoppar för 225 kr (en timlön på ca 60 kr före skatt) och får ofta höra folk ojja sig över hur dyra kopparna är. Då är det bara att hänvisa/tipsa om IKEA eller Indiska.  (OBS tekoppar är bland det mest lönsamma jag gör som keramiker. Mer experimentella saker kanske alldrig blir sålda och om de gör så närmar sig timlönen noll).

Mitt bästa råd är att du kolla upp priser på jämförbara saker som du gör (ungefär samma kvalité) hos såna som säljer yrkesmässigt  och lägger dig prismässigt som dessa. Inte under, för om varje ny som börjar sälja och lägger sig lite under de som redan finns då hålls priset nere.

Humle

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 09 okt-11 kl 11:14 »
Stör mig som fan på att många gladeligen betalar flera hundra kr timmen för spa, massage eller annat tjafs men betala 800 kr för ett par vantar tycker de är orimligt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 okt-11 kl 11:17 »

Ska du klara dig på det rent ekonomiskt bör priset på ett par vantar ligga runt 150-250kr   

250 kanske är ok om det är mycket enkla vantar stickade med färdigt garn och färdigt mönster, svart och utan försäljningskoatnader. Är det egentillverkat garn och/eller egna mönster tycker jag 400-500 är mer rimligt.
Jag är med i två olika konsthantverkskooperativ med butiker. Vi har vantar av flera slag.  Alla av färdigköpt garn men med fina mönster och egna design.  Priserna ligger mellan 350-600 kr paret.

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 okt-11 kl 11:19 »
Stör mig som fan på att många gladeligen betalar flera hundra kr timmen för spa, massage eller annat tjafs men betala 800 kr för ett par vantar tycker de är orimligt.

Folk har blivit vana med att vantar finns på HM eller Konsum för 49,90.
Vantar har ingen status.  Lite som Vitkål.  Det ska kosta 1 kr kilot.  Lyx är nåt annat, det har status. 

rangs

• -
« Svar #14 skrivet: 09 okt-11 kl 11:25 »
Tyvärr är det ju så att man inte kan ta betalt för vad det skulle ha kostat om man räknar hur lång tid det skulle ta och göra tex ett par vantar.
plus mtrl kostnad. nu har jag ingen som helst erfarenhet av handarbete men jag kan gissa att garn och så inte är direkt billigt eller har jag fel ?

men omkring 150-200 kanske är rimligt, du kommer oavsett hur du gör antagligen gå minus
« Senast ändrad: 09 okt-11 kl 11:29 av rangs »
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Humle

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 09 okt-11 kl 12:05 »
Tyvärr är det ju så att man inte kan ta betalt för vad det skulle ha kostat om man räknar hur lång tid det skulle ta och göra tex ett par vantar.
plus mtrl kostnad. nu har jag ingen som helst erfarenhet av handarbete men jag kan gissa att garn och så inte är direkt billigt eller har jag fel ?
Garn kostar men garn man spunnit själv blir riktigt dyrt i arbetstid räknat. Har för mig att de på Långholmen hade ett spinneri där fångarna var tvungna att spinna dagarna ut. Jag vägrar då "ge bort" handarbete till folk som har pengarna men tycker det är för dyrt och lägger pengar på tjafs som är i modet för tillfället istället.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

EvBrSt

« Svar #16 skrivet: 09 okt-11 kl 17:20 »
Garn är dyrt. köpte själv 100 gr bomullsgarn (flamfärgat av säljaren) för 95 kr igår. Själv stickar jag både för hand och på maskin. Även om man stickar på maskin så tar det några timmar att förfärdiga ett par strumpor eller vantar, de ska ju monteras också. Jag skulle i ditt ställe nog tänka så här: Om du stickar som avkoppling oberoende av om det behövs eller inte, så är det ju bra att kunna göra det o få lite betalt också. Har du saker du vill göra till dig själv o din familj, så hade jag ju i första hand gjort det och låtit vänner o kompisar handla någon annanstans. Kommer du fram till att du vill sticka till kompisarna, så kolla vad motsvarande garn kostar i handeln och lägg på så mycket som du känner att du är nöjd med. Fundera också på vad du själv skulle vara beredd att ge för en sådan vara.

Lycka till! /Evelin
Längtar ut på landet.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #17 skrivet: 09 okt-11 kl 18:15 »
Jag tar ca 400 för ett par Lovikkavantar, vuxen, handspunnet garn.

Abigail

« Svar #18 skrivet: 10 okt-11 kl 00:28 »
När det gäller vänner emellan så kanske man kan byta tjänster istället. Dina vänner kanske är hantverkare eller gift med en hantverkare. Eller kan hjälpa dig med något annat istället. Då kanske det är lättare för dem också att värdera din arbetstid.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #19 skrivet: 10 okt-11 kl 07:46 »
När det gäller vänner emellan så kanske man kan byta tjänster istället. Dina vänner kanske är hantverkare eller gift med en hantverkare. Eller kan hjälpa dig med något annat istället. Då kanske det är lättare för dem också att värdera din arbetstid.

;D ;D

De här vännerna är akademiker som bor i stan och sällan gör nåt praktiskt. De vet knappt vad som är bak och fram på ett får eller hur man håller i en hammare (lätt poetisk överdrift, men bara lätt). Däremot gillar de hembakat och hemstickat och närodlat, alla helst när nån annan fixar det.  ;)

Byta med alternativare är lätt - en mössa mot några honungsburkar. Inga problem. Det svåra är när man börjar blanda in pengar.  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser