Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för pumpa?  (läst 4721 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Vad för pumpa?
« skrivet: 08 okt-11 kl 11:28 »
Jag har fått hem tre olika typer av pumpa och vet inte alls vad det är för sorter och vad jag kan göra med dom.

Någon som vet?!  :)

Hon jag fick de av sa att en av dom var gurka..... lite fel! Blev en väldigt stor och rund och orange gurka..  ;)

// Jennifer :)

Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Nina K

• Skåne
SV: Vad för pumpa?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-11 kl 14:12 »
Förta en Gele Reuzen kanske :-\

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 08 okt-11 kl 15:26 »
Tvåan liknar en Baby Bear. Trevlig att ugnsbaka (skär i bitar, ta bort skalet, in i ugnen sådär en 20 min, gärna med lite,mycket vitlök, olivolja, flingsalt).

Om någon av dem har stora kärnor så kan man rosta dem i ugnen, goda snacks!

johena

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 10 okt-11 kl 09:31 »
den i mitten är uchiki kuri, en stor favorit hos mig. egentligen en vintersquash, kan förvaras länge i rumstemperatur. såvida den inte utsatts för frost.
den översta skull ev. kunna vara en jättepumpa (kaempemelon).
den nedersta känner jag inte igen.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

johena

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 10 okt-11 kl 09:34 »
eller nej. nu blev jag osäker när jag kollade på bilden igen. kurin är mer droppformad än din pumpa... skaftfästet ser lite annorlunda ut.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #5 skrivet: 16 okt-11 kl 16:00 »
Den första ser ut som en Kæmpe melon, tycker jag.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #6 skrivet: 18 okt-11 kl 15:44 »
Den första ser precis ut som mina Dills Atlantic giant- jättepuma.
Runåbergs har lagt ut bilder på de sorter de har:
runabergsfroer.se

De hjälper mig i alla fall- fast färgen på deras bild av en Dills atlantic stämmer inte med färgen på de frukter jag fått- men det kan vara en mognadsfråga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
Nataks, gorlan, jws jws

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser