Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med kissande kattunge  (läst 5537 gånger)

pita

• -
Hjälp med kissande kattunge
« skrivet: 08 okt-11 kl 09:27 »
Hej!
Fick hem en liten kattunge för tre veckor sedan. Hon är rumsren, går på lådan flera gånger om dagen, äter som hon ska och terroriserar oss med sina vilda lekar halva dygnet. Hon har lärt sig att hunden inte är farlig men gammelkatten surar fortfarande :)

Nu till problemet, sista veckan har hon börjat att kissa i sängen :'( Jag har tvättat täcket typ varje dag. Jag köpte nya täcken för att ingen lukt skulle vara kvar. Men men, det första hon gjorde var att sätta sig ??? Hon gör det under natten så jag får ju aldrig chansen att korrigera henne. Hon kissar på min sida av sängen med.

Så nu får hon inte sova med oss längre, och resultatet blir att hon sitter utanför dörren och GRÅTER halva natten. Tänk att en så liten kan låta så mycket, och mitt hjärta blöder :'(

Hon är så otroligt tillgiven och ska alltid ligga över min nacke eller under hakan och spinner så nöjd når vi ska sova, men nu går ju inte det längre. Jag kan ju inte hålla på och tvätta täcken varge dag.

Vad gör man? Jag har haft katt i hela mitt liv men har aldrig varit med om det här innan. I natt provade vi med att hunden också var utestängd från sovrummet, då var hon lugnare. Fast det är ju inte rätt mot hunden :(

Tipps motages tacksamt.........
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hjälp med kissande kattunge
« Svar #1 skrivet: 08 okt-11 kl 09:38 »
Ställ in en  kattlåda  i sovrummet, jag s kulle gissa på a tt hon inte får/vågar gå till lådan för gammelkatten...........

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 08 okt-11 kl 09:47 »
Undrar också var gammelkatten är någonstans. Vi sålde en kattunge för MASSOR av år sedan som ägarna fick samma problem med. Tyvärr avlivade de katten, vi hade gärna tagit tillbaka den  :( Men det hade med deras gamla katter att göra. Hos oss har vi en gammal katt och tagit hem två kattungar. Han har lämnat huset det första veckorna. D.v.s han kommer hem äter och går ut. När kattungarna har "bott in sig" är han hemma mer, men så är han en fantastiskt snäll katt. Det är stressande med de vuxna katterna för kattungar och även om de inte slåss så kommunicerar katterna med med blickar, rörelser och sån´t.
Kom på att våran första kattunge hade problem för hon blev akut "nödig" och hann inte ner på nedervåningen så olyckor hände. Men det löste sig när vi hade en låda uppe och en nere. Sätt in en låda i sovrummet som även Grönavågen tipsade om!

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 okt-11 kl 09:49 »
Min katt gjorde likadant när den var mycket liten och nyinflyttad hos mig, trots att hon var det enda djuret.  Hon gick fint på låda på dagtid, men på nätterna var det varmt, tryggt och bekvämt att kissa i sängen hos mig - och vilket extrajobb det skapade  :P! Sätt ut fler toalådor till lillkissen, en alldeles nedanför sängen. 
« Senast ändrad: 08 okt-11 kl 09:51 av Sussilo »

pita

• -
« Svar #4 skrivet: 08 okt-11 kl 20:31 »
rädd för gammelkatten är hon inte. Hon försöker att få henne att leka, resultatet blir bara att gammelkatten går ut genom kattluckan och surar ;D Gammelkatten sover alltid på nedervåningen och vi sover uppe. Jag har flera lådor, nattetid har hon en på typ 3 meter bort. Vi har även satt henne på lådan innan vi går och lägger oss, men inte. Hon hoppar ist upp i sängen och gör det :( hon har gjort det även framför ögonen men då har vi hunnit stoppa henne. Då har hon åkt ut och då går hon på lådan, Sen är det gråt utanför dörren :'(
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 20:44 »
Var står den lådan? Sätt den i  ett  mörkt,  lugnt hörn   och se  till  att den  är kliniskt  ren.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #6 skrivet: 08 okt-11 kl 21:12 »
om man kanske sätter matskålen där hon brukar kissa i sängen? de brukar ju inte gilla att göra sitt behov vid maten hihi så prova det :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 08 okt-11 kl 21:38 »
Samma tipps här: Rn låda i ett lungt hörn, sätt en extra låda i sovrummet. Om hon börjar göra sina behov i den kan du stegvis flytta den ut ur rummet (om du inte vill ha kattlåda i sovrummet dvs)

Annats tipps: Riv upp svarta sopsckar och täck sängen, de vill inte kissa där det skvätter.
Ha en hink med vatte berädd och försök kom på henne och häll då vatten över henne. Blir ju blött som fan i sängen men oftast räcker det men 1 gång och hellre vatten än massa kemikalier och stryk enligt mig ;)

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 okt-11 kl 22:02 »
Hade samma problem med en kissunge numera en äldre kattfröken i sin bästa ålder. Men vad jag fick för mig var att hon kissade på sig i sömnen  >:( Klart jobbigt att själv vakna blöt varje natt. Kan säga att det var nätter då hon åkte ut...

MVH//FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

pita

• -
« Svar #9 skrivet: 09 okt-11 kl 09:54 »
Var står den lådan? Sätt den i  ett  mörkt,  lugnt hörn   och se  till  att den  är kliniskt  ren.

lådan står i hörnet på lilla toaletten intill sovrummet, det är typ 1 meter från sovrumsdörren. Kliniskt ren? hon går ju i den dagtid. Vill tillägga att gammelkatten går aldrig på lådan efs vi har kattlucka, hon gör det ute

pita

• -
« Svar #10 skrivet: 09 okt-11 kl 10:09 »
Hon ska få en chans till ikväll, ska prova att servera fröken mat i sängen och flytta in lådan i sovrummet. Ha ett nytvättat täcke i beredskap och blomsprutan laddad :P

Tack för alla tips, hoppas att det hjälper :)

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 okt-11 kl 20:41 »
Jag tror att dom kan kissa på sig i sömnen oxå. Urinvägsinfektion skulle ju kunna va en anledning till att kissa på sig, precis som hos oss människor  ??? Och om hon då kissar på sig så är det inte roligt att straffa henne. Jag blev ledsen på mig själv att jag slängt ut min kissunge när jag började misstänka att hon gjorde det i sömnen. För på dagen gick hon på låda och uträttade sina behov ute. Sen kan hon kanske vart lite sur över att jag inte ville ha henne sovandes över min hals... När hon som vuxen hade urinvägsinfektion ja då kom det pölar överallt, hon han inte ta ett steg föränn kisset rann  :( Så skulle nog ha lite koll om det är av vilja hon kissar säng.
Mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 10 okt-11 kl 20:03 »
Jag tror att dom kan kissa på sig i sömnen oxå. Urinvägsinfektion skulle ju kunna va en anledning till att kissa på sig, precis som hos oss människor  ??? Och om hon då kissar på sig så är det inte roligt att straffa henne. Jag blev ledsen på mig själv att jag slängt ut min kissunge när jag började misstänka att hon gjorde det i sömnen. För på dagen gick hon på låda och uträttade sina behov ute. Sen kan hon kanske vart lite sur över att jag inte ville ha henne sovandes över min hals... När hon som vuxen hade urinvägsinfektion ja då kom det pölar överallt, hon han inte ta ett steg föränn kisset rann  :( Så skulle nog ha lite koll om det är av vilja hon kissar säng.
Mvh

Jag hade en hund som kissade på sig pga epilepsi. Som jag förstod det är det väldigt ovanigt att katter/hundar kissar på sig för de kan så gått som inte kissa liggande utan måste sitta/stå.
Om man tror ens djur kissar på sig ska man genast uppsöka veterinär!

Ulricaa

• -
« Svar #13 skrivet: 10 okt-11 kl 22:08 »
...har en liten hankatt nu som kissat på sambons skrivbord, tror inte han hann ner till lådan iofs....men lägger en hint här så jag hittar tillbaka!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

FM

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 10 okt-11 kl 22:54 »
Jag hade en hund som kissade på sig pga epilepsi. Som jag förstod det är det väldigt ovanigt att katter/hundar kissar på sig för de kan så gått som inte kissa liggande utan måste sitta/stå.
Om man tror ens djur kissar på sig ska man genast uppsöka veterinär!

Jo kissen fick vet. behandling för urinvägsinketion. Kristaller i urin kan orska sömnkissning, (info från eng forum) sedan finns nog flera orsaker. Kolla med vet är vell det första man gör vid misstanke om sjukdom :) Denna katt som jag skriver om åvan fick jag oxå för mig efter ex antal nerkissningar att hon gjorde ner sig i sömn. Var många år sedan, men om jag kommer ihåg rätt så var det nog så att kissen var blöt och därför misstänkte jag det. Sätter dig sig och kissar är det vell ´nog bara rumpen som kan bli blöt. Hon slutade med det. Kanske var tillv vet. med henne då oxå i alla fall rådfrågade.

pita

• -
« Svar #15 skrivet: 11 okt-11 kl 09:42 »
Jag förstår era tankar, men jag tror inte att det har med sjukdom att göra. Den äldre katten hade problem med kisseriet förra året och det är absolut inte samma symtom.

Det här känns som en fix ide. Hon kissar bara i min säng, det finns tre till att välja på. Dom gångerna vi har kommit på henne så har det varit vid läggdax. Hon kommer upp i sovrummet som ryk och drag :) drar ett par regäla race i sängen, sen kan hon bara sätta sig :( då har jag satt henne på lådan men kisse vägrar kissa. Sen kan jag vakna blöt efter en timme >:( Jag, inte min sambo ???

Hon kanske tycker att jag är en kattlåda ;) peppar peppar, det har varit lungt ett par dar. Fast nu sover hon med hunden i ett annat sovrum, så hon är lugn nu iaf. Ska prova att släppa in henne om ett par nätter. Hon har kommit in ett par timmar om morronen nu utan olyckor :)

FM

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 11 okt-11 kl 09:46 »
Men om hon sover på dig så är det vell där hon kissar på sig  ;) Men men som sagt visst kan det va fuling betende.

Hoppas det snart löser sig  :)

Nina W

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 11 okt-11 kl 10:09 »
En hink vatten vid sängen låter ju inget vidare, men en blomspruta! Blanda i lite citronsaft i vattnet så får du lite extraeffekt för katter avskyr citron. Låt henne bara vara där så länge du orkar hålla dig vaken. Men jag är ändå inte säker på att hon blir pålitlig.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #18 skrivet: 11 okt-11 kl 11:54 »
Satt & funderade på det där med. Vi hade en kattunge ett tag som gjorde så med, men det berrode mest del på att det han var väldigt osäker & rädd av sig. Minns även att mamma bytte sköljmedel till sängkläderna. Kan faktiskt bero på en sån sak med att dom kissar på ett ställe. Kan vara något i din parfym med som katten drar sig till & inte gillar.

Att ha ett sköljmedel med citron i kan funka att få bort katten där ifrån. Även att ta & inte låta katten vara där inne på ett tag.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Nina W

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 11 okt-11 kl 13:05 »
Jag har hört något om att det finns tvättmedel som innehåller amoniak och har du det så är det väl inte så konstigt om hon tycker sängen luktar dass.... Jag använder Ocean från Granngården och det är amoniakfritt och för övrigt effektivt och miljövänligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser