Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri förbjuds slakta  (läst 58814 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Slakteri förbjuds slakta
« Svar #100 skrivet: 15 okt-11 kl 14:45 »
Du kan lägga hela resonemanget till handlingarna. Det är ingen som står och sprutar in vatten i kött på slakterierna.

Helmuskelskinka, om du köper in det som pålägg så är den ju oftast rökt, och då är den saltad med saltinsprutning, ja.

Tännlappen

• -
« Svar #101 skrivet: 15 okt-11 kl 14:56 »
Man kan ju ha den uppfattningen om det går på något vis att dryga ut köttet och göra större vinst så görs det helt enkelt. Nu fick man ju inte limma ihop slamsorna annars så ville dom det. I denna länk om man läser påstås det att man pumpar in vatten på Danska slakterier.

http://www.kristianstadsbladet.se/naringsliv/article1473483/Svinuppfodare-behover-hjalp.html

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #102 skrivet: 15 okt-11 kl 19:09 »
christinag: Du skrev exakt såhär "Spelar det i praktiken någon roll? Såvitt jag vet sprutar man in vatten i alla typer av köttprodukter som lämnar köttindustrin och går ut till grossist eller butik." Såvitt jag kan läsa så står det exakt att du hävdar att man sprutar in vatten i alla köttprodukter!

Som några har skrivit lite om så beror det på hängmörningen att köttet vätskar mindre, även om det mesta vätskar lite, och precis det där med vacumpackningen-att det inte tappar i vikt- har jag också fått förklarat för mig som en fördel viktmässigt. Vi vacumpackar idag, men det är efter hängmörning och för att få en snygg förpackning i frysen till köttlådorna. Då har köttet redan tappat vätskan i hängmörningen.
Många kommer in till oss och klagar på färsen i de stora butikerna, och jag kan faktiskt inte säga vad skillnaden är. En gissning är möjligen att den är gjord av ett i princip omörat kött, och då är det naturligt segt. Men det kanske någon här vet?
Att sedan som Existens? skriver (det mesta du skrev var iofs bra) att det är självklart saltlake i rökta och marinerade produkter är precis som det står på etiketten.
Lät jag grinig förra gången? Stämmer! Jag är också trött på hemmasnickrade egensanningar som är helt felaktiga. Än en gång: Det kan sprutas in saltlake eller marinad i köttet, men då står det på etiketten och då är det än en gång upp till kunden. Det billigare bevattnade eller det mindre billiga där du slipper betala för vatten. Välj rätt så försvinner snart det minst sålda alternativet!

Sedan har vi inte alltid så hög köttkvalitet i industriledet i Sverige och i en del andra länder, bl a pga korta hängningstider/få dygnsgrader och att vi använder så mycket tjurar till kött istället för stutar/oxar. Det vet en del av er säkert, men det bästa köttet får man från en ko på minst 5 år som är lite för... välmatad  ;D  Visst går det bort en del fett, men jisses vilket marmorerat och gott kött! I exv Tyskland könssorteras alltid köttet så alla restauranger och grossister kan köpa det finaste köttet, dvs från hondjur och stutar.
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Existens?

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 15 okt-11 kl 22:51 »
Just stekt några lövbiffar.. Inhandlade på Ica, hängmörade i 7 dagar, Svenskt!

Full spett på pannan, 30 sekunder på var sida. Klart. Supergott.

Det gäller ju att kunna tillaga köttet också. 8)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 15 okt-11 kl 23:12 »
Det var en konstig Maxi-butik du har där. Här är dom väldigt positiva till att ta in lokalt producerade varor, bl.a Skövde slakteri säljer mycket i olika Maxi-butiker.
Påslaget i butik på t.ex kött är för övrigt väldigt måttligt, runt 20%, en summa jag som producent tycker är fullt rimlig för att få tillgång till den stora kundgenomströmningen som en livsmedelsbutik ger.

För de som är väldigt intresserade av att veta mer om hur djuren haft det, så finns ju det ekologiska alternativet, med Kravmärkningen.

Det kan nog vara väl så olika beroende på var man bor... "Hemma" i norrbotten var det enkelt. Då visste man vilket kött man skulle köpa. Under de fyra år jag bodde i huvudstaden var svenskmärkt det närmaste lokalproducerat man kunde komma. Dvs, i princip inte alls. Därför tycker jag det är himla trevligt att återigen bo på en plats där det går att hitta lokalt kött. Och det är inte ens särskillt dyrt! Lokalt mejeri också, ytterligare en bonus! Men, det är inte alla förunnat. Faktiskt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #105 skrivet: 16 okt-11 kl 01:50 »
Man kan ju ha den uppfattningen om det går på något vis att dryga ut köttet och göra större vinst så görs det helt enkelt. Nu fick man ju inte limma ihop slamsorna annars så ville dom det.
Vad menar du här? Idag får man ju nästan leta efter icke-ihopsatta produkter. De anges som tex "helmuskelkött".

christinag: Du skrev exakt såhär "Spelar det i praktiken någon roll? Såvitt jag vet sprutar man in vatten i alla typer av köttprodukter som lämnar köttindustrin och går ut till grossist eller butik." Såvitt jag kan läsa så står det exakt att du hävdar att man sprutar in vatten i alla köttprodukter!
Ja det kan man ju tolka på fler sätt. Jag menade inte att man behandlar allt kött på det sättet, jag menade att alla typer av kött kan behandlas på det sättet, inte bara vissa typer. Och visst är det skillnad på sådant som har saltlake isprutat i sig (fiffigt, eller hur? Man kan ju inte ens kalla det ör fusk) och obehandlat kött.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tännlappen

• -
« Svar #106 skrivet: 16 okt-11 kl 10:10 »
Vad menar du här? Idag får man ju nästan leta efter icke-ihopsatta produkter. De anges som tex "helmuskelkött".
Ja det kan man ju tolka på fler sätt. Jag menade inte att man behandlar allt kött på det sättet, jag menade att alla typer av kött kan behandlas på det sättet, inte bara vissa typer. Och visst är det skillnad på sådant som har saltlake isprutat i sig (fiffigt, eller hur? Man kan ju inte ens kalla det ör fusk) och obehandlat kött.
Lim eller köttklister får man inte använda iallafall vad jag förstått. Gissar att man pressar ihop slamsorna,köttspillet som blir,kanske står Ica-handlaren bakom ett skynke och pressar för glatta livet :o . Verkar inte finnas så mycket moral när det gäller mat,struntar fullkomligt i konsumenternas hälsa(Ica-skandalen med ommärkta uppiffade köttbitar eller färs),ja...gammalt kött blev kryddad grillbit verkade det som.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #107 skrivet: 16 okt-11 kl 11:35 »
Verkar inte finnas så mycket moral när det gäller mat,struntar fullkomligt i konsumenternas hälsa(Ica-skandalen med ommärkta uppiffade köttbitar eller färs),ja...gammalt kött blev kryddad grillbit verkade det som.

Och här stoppar det inte med köttet!!!!! Tänka alla tillsatser det finns i allt. Det mest intressanta är att när man fastställer hur giftigt något är trycker man i en mus eller råtta substansen i fråga och ser hur mycket som behövs för att döda hälften av dem och så beräknar man hit och dit (statistiskt) för att sedan avgöra hur farligt något är. Och den låter man det vara i maten eftersom mängden är så liten (hm, den kan inte veta mycket om homeopati  ???) och sen äter man en måltid som innehåller massor av ämnen i samma måltid och man vet inget av dess effekter tillsammans och så säger man att det är ofarligt.

Maten dödar oss, det är i allafall vad jag tror (helt oventenskapligt dock  ;))

Tännlappen

• -
« Svar #108 skrivet: 16 okt-11 kl 11:53 »
Och här stoppar det inte med köttet!!!!! Tänka alla tillsatser det finns i allt. Det mest intressanta är att när man fastställer hur giftigt något är trycker man i en mus eller råtta substansen i fråga och ser hur mycket som behövs för att döda hälften av dem och så beräknar man hit och dit (statistiskt) för att sedan avgöra hur farligt något är. Och den låter man det vara i maten eftersom mängden är så liten (hm, den kan inte veta mycket om homeopati  ???) och sen äter man en måltid som innehåller massor av ämnen i samma måltid och man vet inget av dess effekter tillsammans och så säger man att det är ofarligt.

Maten dödar oss, det är i allafall vad jag tror (helt oventenskapligt dock  ;))
  :o... Verkar även som det är svårt för en konsument att bevisa att man blev sjuk av maten som man köpt,verkar ju nästan som fritt fram för matsnuskeri,svårt fälla snuskarna och det verkar dom veta om. 8)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #109 skrivet: 16 okt-11 kl 12:02 »
Har aldrig hört talas om helmuskelkött eller liknande. Ska specialgranska ICA:s charkavdelning nästa gång. Något från Nya Zeeland ni grävt fram i frysen?
Så kan man väl tycka att om sortimentet är så eländigt vore det en bra ide´att gå en rond med er lokale handlare istället för att gnöla här (vi kan inte göra så mycket). Så har jag gjort med många handlare med framgång, om jag får säga det själv.

F.Ö. utgår det inte på allas profiler om vi bor på samma planet.
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 12:10 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 16 okt-11 kl 13:28 »
Vad gäller helmuskelköttet så är det ju en fråga om märkning. Det var ju tal om att det skulle märkas upp nu, vilket som är limmat och vilket som är helt kött, men i vanlig ordning tar det ju 100 år innan nåt händer. Man tycker ju att företagen skulle vara snabba att märka upp det pålägg som består av helt kött, så eftersom man så sällan hittar det så kan man utgå från att det mesta är pressat, även om de sen har idylliska namn. *lönnebergaskinka* osv...

Tännlappen

• -
« Svar #111 skrivet: 16 okt-11 kl 13:32 »
Själv inget förtroende för handlarna,deras mål tjäna så mycket som möjligt,använda "dirty tricks" om så behövs för att höja vinsten. Senaste trenden,bageri i affärerna,en kör degmaskinen en annan kör luftpumpen bakom ett draperi kanske. Kunde dom göra äggskalen elastiska så hade dom säkerligen pumpat upp äggen till fotbollar  :-X .

JOW

• Värmland
« Svar #112 skrivet: 16 okt-11 kl 13:33 »
Det finns inte så mycket vettigt påläggskött att välja på. Det mesta är sammanpressat och fyllt med "kemikalier". Riktigt parmaskinka är att föredra. Torkat kött och salt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #113 skrivet: 16 okt-11 kl 17:18 »
..........å så för den som vill, t. ex. kassler som man skivar själv i tunna skivor, alltid ursprungsmärkt, i våran ICA-butik iaf. Liksom kyckling, kalkon, sill........... Jag är ju som sagt uppfödd på fläsk från hemslaktat. Skivat på längden, skivat på tvären, inte skivat alls, kokt, stekt, varmt kallt men framför allt, saltat i kar! ;D Vaddå frösabox? :o
Skulle man inte kunna torka själv?

PTO pålägg. Stekt ägg och stekt rimmat fläsk ute i skogen är en höjdare.

Det går ju att TITTA på köttet, hur det ser ut.  Köttbitarna brukar va stora nog. För ser du inte skillnad på pressat, malt, limmat eller helt kött........... Att texten på varudeklarationen ibland är för småttig att läsa, typiskt tillfälle att pina handlar´n! Be honom/henne att läsa högt. >:D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #114 skrivet: 16 okt-11 kl 17:20 »
Om man säljer smörgåsskinka som är ett helt skinkstycke, så saluförs den som helmuskelskinka (eftersom den består av hel muskel).

Pressad (eller tumlad) skinka består av småbitar skinka som körts runt i en grej som ser ut som en cementblandare (oftast under vacuum), och tillsatt "kemikalier", vanligast är koksalt (med nitrittillsats oftast). Det som händer är att köttsaft kommer ut ur köttet. Köttsaftens uppgift är att binda ihop köttbitarna. Sedan fylls alltihop i ett korvskinn och kokas eller röks, och skivas därefter. Här kan man fråga sig: köttsaften från skinkan, är det skinka eller "lim"? Såvitt jag kan förstå är det skinka det också.

Helmuskelprodukter är vad det är. Hela muskler, en eller flera. Man kan sålunda vara mindre misstänksam mot varor som det står helmuskel på.

Sen ska ju allt deklareras, och här är nog det mesta riktigt (jag menar innehåll överensstämmer med deklaration). Om man fuskar så anmäls det i stor utsträckning utav konkurrenter, så fort de får kläm på fusket. Det är ju till nackdel för den som försöker vara någorlunda laglydig, vilket de större aktörerna vill.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #115 skrivet: 16 okt-11 kl 17:33 »
Citera
Det som händer är att köttsaft kommer ut ur köttet. Köttsaftens uppgift är att binda ihop köttbitarna. Sedan fylls alltihop i ett korvskinn och kokas eller röks, och skivas därefter. Här kan man fråga sig: köttsaften från skinkan, är det skinka eller "lim"? Såvitt jag kan förstå är det skinka det också.

Såvida man kallar en ko för en ko så är det flytande också skinka, annars inte.  ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #116 skrivet: 16 okt-11 kl 19:20 »
Själv inget förtroende för handlarna,deras mål tjäna så mycket som möjligt,använda "dirty tricks" om så behövs för att höja vinsten. Senaste trenden,bageri i affärerna,en kör degmaskinen en annan kör luftpumpen bakom ett draperi kanske. Kunde dom göra äggskalen elastiska så hade dom säkerligen pumpat upp äggen till fotbollar  :-X .

Apropå ägg, så hittade jag en onödig produkt i affären häromsistens, nämligen kokta, skalade ägg, 2 st i ett plasttråg för 17 kr.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #117 skrivet: 16 okt-11 kl 21:47 »
Det finns inte så mycket vettigt påläggskött att välja på. Det mesta är sammanpressat och fyllt med "kemikalier". Riktigt parmaskinka är att föredra. Torkat kött och salt.

Kan du ge något exempel på "kemikalier"?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #118 skrivet: 16 okt-11 kl 22:00 »
Jag gjorde en bautalammstek en gång till jul, massor med gäster och begränsad plats i ugnen.

Bena ur 5-25 lammstekar.
Gör en lake på salt och kryddor
Hiv allting i en plasttunna med bra lock, skaka till förbannelse desta häftigare och längre desto bättre resultat.
Kolla hur köttbitarna ser ut och hur du kan binda ihop dem så det blir en snygg storstek.
På alla delar som ska sitta ihop så river man köttet med en rasp så den får skrovligt yta.
Dränk denna yta i lite av lakeblandningen från tunnan.
Bind ihop hela steken, oftast enklast med nät.
In i ugnen, typ vid 60 grader, och så en termometer, när köttet kommer uppåt 55 grader kan man höja ugnen till 75 och sedan tar man ut steken när den är 60 grader eller så. Min 10 kilos lammstek tog 14 timmar i ugnen, så det gäller att börja i tid.

Har man för mycket bladkryddor i laken så klistras köttet ihop sämre, har du lite nitritsalt i laken så förblir köttet lite rosare även mot kanten av steken, Om man klistrar ihop allt i form av en lammstek så kommer det att vara lite olika stekgrad beroende på var du är i lammsteken, det blir dock snyggt att ha ett ben stickandes ut i ena änden. Blir hela paketet mer korvformad får man jämnare stekgrad.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

JOW

• Värmland
« Svar #119 skrivet: 16 okt-11 kl 22:11 »
Kan du ge något exempel på "kemikalier"?

Ja, mognadsmedel, antioxidationsmedel, smakförstärkare, konserveringsmedel, förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel, sötningsmedel, färgämnen och säkert en hel del annat också...

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser