Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri förbjuds slakta  (läst 58957 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Slakteri förbjuds slakta
« Svar #80 skrivet: 13 okt-11 kl 13:23 »
Man undrar också vem som köper kött från sådana slakterier. Hur är det med restauranger i Sverige och jag menar inte hamburgerkedjor? Kan man veta varifrån köttet kommer som man äter påen restaurang?

Kan , det kan man, men det är svårt, oftast vet inte ens kocken var det kommer ifrån. Men 90% är import, så så långt är det ju enkelt.

Birgit: Om du taggade ner ditt hat mot allt och alla 2 hekto, så kanske fler skulle lyssna på dig.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 13 okt-11 kl 14:00 »
oftast vet inte ens kocken var det kommer ifrån. Men 90% är import, så så långt är det ju enkelt.

Kan det vara så att vissa restaurangägare i Sverige kanske rentav samarbetar med sådana här klåparslakterier i detta land för att köpa billigare kött?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #82 skrivet: 13 okt-11 kl 19:27 »
Man undrar också vem som köper kött från sådana slakterier. Hur är det med restauranger i Sverige och jag menar inte hamburgerkedjor? Kan man veta varifrån köttet kommer som man äter påen restaurang?

Om restaurangen skriver det i sina menyer.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 13 okt-11 kl 21:30 »
Om restaurangen skriver det i sina menyer.
Att skriva är ensak fakta en annan ja har då ingen tillit till några restauranger tyvärr

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #84 skrivet: 14 okt-11 kl 07:32 »
Att skriva är ensak fakta en annan ja har då ingen tillit till några restauranger tyvärr

Man kan gott vara skeptiskt men en del livsmedelskontor har faktiskt varit ute de senaste åren och kollar om det som står på matsedeln är detsamma som faktiskt serverar. Men det skulle behövas fler såna kontroller.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Birgit

« Svar #85 skrivet: 14 okt-11 kl 08:01 »
Hat? Jag hatar ingen, men är mycket kritisk till mycket ::) Dessutom har jag varit involverad i mycket kring ämnet under många år och man ser mer skit än man önskar kan jag säga. (Oavsett vad man önskar).
Angående Skomakartorpet, så sålde de ju till muslimer i Stockholmsområdet. Där kan man väl säga att oavsett om kunderna bryr sig, så är det lite svårt att få inblick i ett slakteri nere i Småland. Inte ens media tog upp det på nationell nivå. Det ansågs vara ett internt lokalt problem. Lite kortsökt kan tyckas.

Restauranger kör också med mycket ruffel, men kanske det beror på att de svenska reglerna tvingar fram det? Kostnaderna för en restaurang med tillsynsavgifter m.m. är synnerligen höga. Det är nog en hel del överlevnadsstrategier. Finns nog en hel del som kanske skulle vilja göra allt rättoch bra, men inte har kostnadstäckning för det. Även om det naturligtvis även finns rena lurendrejare.

Nina W

• Värmland
« Svar #86 skrivet: 14 okt-11 kl 08:51 »
Citat: eenilorac - bra förslag där! Jag tycker också att kunskap och förståelse om hur våra djur slaktas och kommer till tallriken borde vara allmänbildning i sveriges skolor. Jag tror det gör människor mer ödmjuka inför livet överhuvudtaget. Idag känns det som om maten på tallriken är mycket väl isolerad från den verklighet som finns ute på bondgårdarna och slakterierna.

Jag kommer ihåg att en gång i tiden stod det i tidningen om en skolfröken som ville lära sina elever vad slakt är.  Hon tog med sig en höna hemifrån som hon nackat på morgonen. Hon slaktade den och samtidigt så undervisade hon lite om anatomi. Här är hjärta, lever e  t c. Barnen tyckte det var jättespännande. Dom berättade om det då dom kom hem, och några vaknade visst på natten efter att ha drömt om den huvudlösa hönan. Föräldrarna ställde till med maximalt med spektakel ang denna händelse. Fröken blev varnad av skolstyrelsen!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 14 okt-11 kl 09:35 »
Olyckligt. Jag har haft mina barn stående bredvid när jag tar ur djur, det lär de sig mycket mer på än att titta på bilder i böcker. Föräldrarna borde tacka lärarinnan och skolstyrelsen skämmas.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #88 skrivet: 14 okt-11 kl 12:12 »
Hippievagnen, jag skrev visst fortare än jag tänkte.  Om man slaktar utan att först bedöva, så vill djuret skrika, men det går ju inte, om luftstrupen är avskuren.  Det är ytterligare ett sätt att svårt plåga ett djur.

När jag slaktar, kollar jag alltid minst två gånger, att ögonreflexen är borta:  Ögonlocken måste vara helt stilla, även om jag rör vid hornhinnan med ett höstrå.  Därefter sticker jag ett hål genom skinnet, bakom de båda struparna och ut på andra sidan.  Då skär jag igenom de två halspulsådrorna, och hjärtat pumpar ut blodet.  Om matstrupen skadas, kommer det ut maginnehåll, som sprider sin lukt till både lokalen och köttet.  (Detta bör Mångsysslare tänka på, om Du släpper in halalslaktare i Ditt slakteri.  Säkert går det att lösa på något sätt.)  Köttet omkring stickhålet blir alltid lite smetigt av blod, men ju mindre hål i vävnaden, desto mindre kladd på köttet.  Men det är ju en hygienisk aspekt, och har inte med djurskydd att göra.

FM: Tack för skrattpillret!  Det behövde vi, i denna allvarliga tråd!

Givetvis är det väl ingen här som missunnar någon att äta halal, om bara djuren haft det bra, inklusive den sista tiondels sekunden i livet?

Naturligtvis kan man missa även med en bultpistol, men ännu har det inte hänt mig.

Ulric:  Helt rätt.  "svårt att deklarera olagliga affärer", ;D  Men det blir en förlorare till: storindustrin.  Och de vet vad de vill ...

Galopp:  Ett system där inte lokaler osv bedöms, utan man tittar enbart på hur djuren faktiskt har det?  Låter sagolikt!

Hur stora mängder kött som än måste kasseras, så säger det nästan ingenting om hur djuren haft det ...  :(

Pålle:  Ja, nog ljugs det alltid ...  Det är därför jag alltid försöker få se med egna ögon innan jag köper.

Vilken bra fråga:  Hur är lagarna om bedövning och slakt i övriga EU?  Någon?  Ulric?

En konsumentfråga, som kanske någon på alternativ.nu kan svara på:  Hur mycket förlorar hängmörat kött i vikt (vattenavdunstning), jämfört med "massproducerat"?  Hur stor bör således prisskillnaden bli av bara den anledningen att konsumenten vid hängmörning inte betalar köttpris för vatten?

Att ha barnen med vid slakt är inget som ska ske oförberett!  Jag hoppas att ingen någonsin föreslår det.  Känsliga ungar ska kunna få kunskaperna på annat sätt.

(Oj, det här blev ett långt inlägg, men Ni andra skriver ju så Era tangentbord måste vara alldeles utslitna!  Jag kan inte koppla upp mig så ofta, ty hösten är här med jobb ute!)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #89 skrivet: 15 okt-11 kl 00:20 »
En konsumentfråga, som kanske någon på alternativ.nu kan svara på:  Hur mycket förlorar hängmörat kött i vikt (vattenavdunstning), jämfört med "massproducerat"?
Spelar det i praktiken någon roll? Såvitt jag vet sprutar man in vatten i alla typer av köttprodukter som lämnar köttindustrin och går ut till grossist eller butik.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tännlappen

• -
« Svar #90 skrivet: 15 okt-11 kl 00:47 »
För mig Ica pumpade i mest vatten i julskinkorna.

FM

• Skåne
« Svar #91 skrivet: 15 okt-11 kl 01:00 »
Trollmor jag bjuder så gärna på skratt  :D

Sen för att va lite allvarlig, så när det kommer till att undervisa barn om slakt där är jag kluven. En del av mig säger jättebra, barnen bör lära sig var biffen kommer ifrån. Sen är dillemat för mig hur man ska gå till väga. Själv är jag superkänslig även om jag idag kan se mycket och gärna tar reda på hur saker går till. T ex så har jag kollat Linkoso's slaktvideor av höns. Men finns mycket som bara gör att det vänder sig i magen av bara tänka på. Pluss att jag får mardrömmar. Som liten när jag gick i 3an fick jag t ex lämna klassrumet när vi tittade Lassie på film, det blev för jobbigt, men som jag skämdes att jag tyckte det var så jobbigt att jag gick ut. Vi hade hus i leksand, där vi bodde permanent till jag var 4;a sen hade vi kvar huset många år. Det låg i mitten av två farmer. Jag var bästis med barnbarnet från ena stället. Hon och jag döpte alla kossor och tjurar vi hade listor med flera hundra djurnamn och deras nr i örat ;) Både hon och jag blev vegetarianer. Den andra grannen hade bla annat gris, och jag kommer ihåg skriken från när dom slaktade och hur man tog omvägar för att slippa 'råka se' något.
Sen har jag en bror som är slaktare...

Okey detta blev personligt. Men kommer så väl ihåg kännslorna som barn när det kom till döden. Tänkte bara ge lite av mitt perspektiv.

MVH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #92 skrivet: 15 okt-11 kl 07:26 »
Trollmor: Hängmörat kött tappar ca 10-15% vatten under mörningstiden, så om det i praktiken är så mycket dyrare än annat kött är väl frågan.  ;)

Christina G: Det där med vatten var så otroligt dumt sagt!!!!"Såvitt du vet" skriver du, men då vet du inte mycket! Nu blir jag frb...d!!! Har man i något vatten eller liknande måste det stå på etiketten! Menar du att det skulle stå en massa folk på slakterierna och pumpa in vatten i köttet? Visst finns det marinad eller saltlag i framför allt mycket av kycklingen och då står det på etiketten, men att skriva att det  "i alla typer av köttprodukter" skulle sprutas in vatten är ett grovt påhopp på alla oss som håller på med kött!!! Fy farao vad lågt! Mina kunder som kommer in och säger att"köttet vätskar ju inte alls" och "det krymper ju knappt i stekpannan!"  de och alla andra VET att jag inte har i något vatten eller kan ha i det för då skulle det synas direkt! Hur farao kan du säga så och påstå att alla fuskar! Alla andra jag känner i branschen skulle heller aldrig ens kunna göra så utan att det uppdagades! Kom gärna hit och titta om du ens vill se hur ett riktigt slakteri behandlar djuren och köttet så kanske du vet bättre till nästa gång!
Jag känner mig ordentligt påhoppad av att du påstår sådana här saker, och jag förväntar mig en ursäkt här omgående!
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Birgit

« Svar #93 skrivet: 15 okt-11 kl 09:02 »
Mångsysslare, nu tror jag inte christinag åsyftar dig, så tagga du ner. Däremot är detvanligt förekommande med höga vattenhalter i svenskt kött. Kanske beror det på brist på hängmörning, eller på vattentillsats. I fläsk förekommer det också mycket.
Att köttet inte krymper och vattnar sig vid tillagning är idag ovanligt, men tyder på att köttet hanteras rätt.

Existens?

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 15 okt-11 kl 09:43 »
Såvitt jag vet sprutar man in vatten i alla typer av köttprodukter som lämnar köttindustrin och går ut till grossist eller butik.

Detta var nog det dummaste du skrivit.

Hittills, är väl bäst att tilägga..

Existens?

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 15 okt-11 kl 09:49 »
Mångsysslare, nu tror jag inte christinag åsyftar dig, så tagga du ner. Däremot är detvanligt förekommande med höga vattenhalter i svenskt kött. Kanske beror det på brist på hängmörning, eller på vattentillsats. I fläsk förekommer det också mycket.
Att köttet inte krymper och vattnar sig vid tillagning är idag ovanligt, men tyder på att köttet hanteras rätt.

Gå in på närmaste större, seriösa slakteri och filma den som har hand om vatteninsprutningen, och lägg upp filmen här, tack.

Och ta då inte den som har hand om saltsprutan till rimmning... ::)

Gud vad trött jag börjar bli på alla dessa egenhändiga teorier som sprids som dagens sanningar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 15 okt-11 kl 11:18 »
Man får inte tillsätta vatten i rent kött. I "beredda" eller "marinerade" köttprodukter är det vanligt med tillsatt vatten.

Men! Köper man en platta köttfärs i butik och försöker steka sig en vanlig hamburgare pärlar det sig av vatten och burgaren krymper till en tummetott i stekpannan. Jag tror inte det beror på tillsatt vatten, utan på hur köttet hanteras. En defekt produkt är det i alla händelser.

Birgit

« Svar #97 skrivet: 15 okt-11 kl 12:21 »
Citera
Gå in på närmaste större, seriösa slakteri och filma den som har hand om vatteninsprutningen, och lägg upp filmen här, tack.
Varför då? Skrev jag att det alltid pumpas vatten i kött? Min teori var snarast att det var brist på hängmörning, alternativt kanske att de har nåt knep för att behålla en hög vattenhalt i köttet. Men vissa produkter av fläsk och kyckling framförallt "marineras" i vatten. Det brukar stå, helt klart, men problemet är att bland dessa produkter är det svårt att finna icke "marinerade".
Frågan är snarast varför det överhuvud taget förekommer? Gissningsvis högre vikt=högre betalning. För i övrigt finns ingen som helst nytta med det.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 15 okt-11 kl 12:36 »
De tär väl ingen hemlighet att minskad viktförlust genom minskad vattenavgång framhålls som en fördel med vakuummörning. Det är inte heller någon hemlighet att vakuummörat kött ofta säljs simmande i sitt eget "spad". Inget egentligt fusk eftersom det sker helt öppet, men det innebär att kunden betalar köttpris för vatten.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #99 skrivet: 15 okt-11 kl 12:48 »
För några år sedan då jag själv hade en ICA-butik och Värdshus (hängde ihop) så var det tal bakom kulisserna med det här med vatteninsprutningen. Då fick jag veta detta från grossisthåll. Det har nyligen mera offentligt varit på tapeten i radio, då både slakteriled och politiker fick komma till tals i ämnet. Så varför skulle jag be om ursäkt för att säga detta? Själv bryr jag mig inte, jag är vegetarian. Jag bara lägger det till dom allmäna handlingarna för saker som konsumenter manipuleras på. Dimsprayerna togs ju bort pga infektionsrisken, där var det också vinster i form av vattenhalter. Såvitt jag minns (reportaget var några veckor sedan) så gällde det även helmuskelskinkor och liknande. Detta är saker jag köper in till cafét idag, så det var därför jag reagerade på detta. Man lär sig nåt nytt varje dag. Vi manipuleras ständigt på olika sätt. Om företaget gör en viss åtgärd med lagom vettig motivation, så går det igenom kontrollerna. Att produkten ökar i vikt och genererar ökad inkomst är bara bonus ...
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser