Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri förbjuds slakta  (läst 58862 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Slakteri förbjuds slakta
« Svar #60 skrivet: 11 okt-11 kl 18:25 »
Men då är det ju inte svenskt fast dom säger så det är ju det ja mena dom far ju med lögner ju

Ja.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #61 skrivet: 11 okt-11 kl 18:33 »
Uppfödd i Sverige ska det stå, jag handla kött om det är uppfött och slaktat i Sverige.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

pålle

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 11 okt-11 kl 18:35 »
Uppfödd i Sverige ska det stå, jag handla kött om det är uppfött och slaktat i Sverige.
Och det ska man våga tro ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #63 skrivet: 11 okt-11 kl 19:49 »
Och det ska man våga tro ?
Ja. Det är olagligt att skriva osanningar på paketet, de kommer att få dyra böter om de skriver uppfödd i Sverige och det är falskt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fritjoff

Birgit

« Svar #65 skrivet: 12 okt-11 kl 08:09 »
Jag skrev ju att de var oseriösa klåpare. Undrar vem som levererat den mohairget som syns på bilden? Lyckades inte läsa öronnr. Man undrar om de begriper vad de sålt sina djur till?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #66 skrivet: 12 okt-11 kl 08:26 »
Undrar vem som levererat den mohairget som syns på bilden? Lyckades inte läsa öronnr.

Tycker att det verkar stå 0138, mig säger det inget men du kanske vet vems geten är  :P

Birgit

« Svar #67 skrivet: 12 okt-11 kl 12:40 »
Det var SE nr jag kikade efter ;)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #68 skrivet: 12 okt-11 kl 12:45 »
Man kan inte vinna varje gång  ;D

Suresh

• -
« Svar #69 skrivet: 12 okt-11 kl 13:10 »
Svenskmärkning är nog bra för "patrioter", men konsumenter i gemen har ingen uppfattning om djurhållning i Brasilien. Eller i Sverige heller för den delen. Om svenskmärkning blir liktydigt med låg kvalitet kan det rent av vara kontraproduktivt, som Karin Ahlborg konstaterar:

Jag vägrar äta den svenska skitmaten

Hamburgerkedjan Max gör reklam för att de är enda i branschen med enbart svenskproducerat kött. Min McDonaldsdotter hävdar att de har försökt, men ledningen internationellt har förbjudit dem att sälja kött med så låg kvalitet.

Kira

• Småland
« Svar #70 skrivet: 12 okt-11 kl 23:44 »
Hamburgerkedjan Max gör reklam för att de är enda i branschen med enbart svenskproducerat kött. Min McDonaldsdotter hävdar att de har försökt, men ledningen internationellt har förbjudit dem att sälja kött med så låg kvalitet.

Å med låg kvalitet menas förståss bristen på tillväxthormoner och annat najs som gör det amerikanska köttet så mört ;)

Köper själv helst kött med ursprungsmärkning från närliggande gårdar, ett system som inte är så vanligt i Sverige men mer förekommande i Danmark.

Kira

• Småland
« Svar #71 skrivet: 12 okt-11 kl 23:45 »
Är det någon som har koll föresten, är vi enda medlemslandet i EU som har lag på bedövning vid slakt?

Sussilo

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 13 okt-11 kl 06:31 »
Köper själv helst kött med ursprungsmärkning från närliggande gårdar, ett system som inte är så vanligt i Sverige men mer förekommande i Danmark.

Hittar man det alls i svenska butiker?

Kira

• Småland
« Svar #73 skrivet: 13 okt-11 kl 09:09 »

Den nya frivillag märkningen finns beskriven här:
http://www.svensktkott.se/markning/svenskmarkning/

Kira

• Småland
« Svar #74 skrivet: 13 okt-11 kl 10:00 »
Hittar man det alls i svenska butiker?

Jag har hittat både fläsk och nötkött som varit närproducerat, ju mer man tjatar i affären desto mer kan man påverka...
Ica/Maxi har ju stor andel import av irländskt kött, inte konstigt då deras högste chef kommer från IKEA som lägger all produktion i från lågprisländer. Här sa charkchefen på Maxi att det inte fanns någon efterfrågan på svenskt kött, trots att väldigt många jag frågat vill ha det. Kanske behöver vi en märkning som också visar på att djuret är rätt behandlat dvs slaktat på ett humant sätt och inte transporterat kors och tvärs. Inom köttindustrin görs vinsterna i distributionskedjan medan bönderna nästan inte får något alls. Livsmedelskedjorna äger sina grossister så de tjänar pengar flera gånger efter som de äger flera delar av kedjan. Med anledning av det borde det finnas en möjlighet att få en närproducerad/gårdsförsäljning att ge vinst.

Birgit

« Svar #75 skrivet: 13 okt-11 kl 10:28 »
Problemet med svenskt kött är att det dels föds upp fel (inte tillväxthormoner- utan kraftfoder som inte på nåt vis är bättre för köttkvalitén), djuren får inte beta i tillräcklig utsträckning = må bra och köttet hanteras helt fel på slakterierna. Hängmörning av kött, som bevisat ger både godare och mörare kött förekommer inte längre i detta land om inte köparen specifikt betalar för det och knappt ens då, för i storslakterierna stoppar det upp bulkproduktionen. Lamm t.ex slaktas ena dagen, ska vara ute hos konsument  dag två (enligt Scan för ett par år sedan). Att skilja ut kött av specifika skäl är de heller inte intresserade av (extra kostnader och problem i logistiken). Har redan kört dessa diskussioner med de berörda där. (Därför skickar vi inte längre djur till dem). Det sjuka är att min mans farfar var med vid uppstarten av JLS (numer absorberat av Scan).

Existens?

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 13 okt-11 kl 10:31 »
Jag har hittat både fläsk och nötkött som varit närproducerat, ju mer man tjatar i affären desto mer kan man påverka...
Ica/Maxi har ju stor andel import av irländskt kött, inte konstigt då deras högste chef kommer från IKEA som lägger all produktion i från lågprisländer. Här sa charkchefen på Maxi att det inte fanns någon efterfrågan på svenskt kött, trots att väldigt många jag frågat vill ha det. Kanske behöver vi en märkning som också visar på att djuret är rätt behandlat dvs slaktat på ett humant sätt och inte transporterat kors och tvärs. Inom köttindustrin görs vinsterna i distributionskedjan medan bönderna nästan inte får något alls. Livsmedelskedjorna äger sina grossister så de tjänar pengar flera gånger efter som de äger flera delar av kedjan. Med anledning av det borde det finnas en möjlighet att få en närproducerad/gårdsförsäljning att ge vinst.

Det var en konstig Maxi-butik du har där. Här är dom väldigt positiva till att ta in lokalt producerade varor, bl.a Skövde slakteri säljer mycket i olika Maxi-butiker.
Påslaget i butik på t.ex kött är för övrigt väldigt måttligt, runt 20%, en summa jag som producent tycker är fullt rimlig för att få tillgång till den stora kundgenomströmningen som en livsmedelsbutik ger.

För de som är väldigt intresserade av att veta mer om hur djuren haft det, så finns ju det ekologiska alternativet, med Kravmärkningen.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #77 skrivet: 13 okt-11 kl 10:33 »
Problemet med svenskt kött är att det dels föds upp fel (inte tillväxthormoner- utan kraftfoder som inte på nåt vis är bättre för köttkvalitén), djuren får inte beta i tillräcklig utsträckning = må bra och köttet hanteras helt fel på slakterierna. Hängmörning av kött, som bevisat ger både godare och mörare kött förekommer inte längre i detta land om inte köparen specifikt betalar för det och knappt ens då, för i storslakterierna stoppar det upp bulkproduktionen. Lamm t.ex slaktas ena dagen, ska vara ute hos konsument  dag två (enligt Scan för ett par år sedan). Att skilja ut kött av specifika skäl är de heller inte intresserade av (extra kostnader och problem i logistiken). Har redan kört dessa diskussioner med de berörda där. (Därför skickar vi inte längre djur till dem). Det sjuka är att min mans farfar var med vid uppstarten av JLS (numer absorberat av Scan).

Då får du nog hellre säga "svenskt massproducerat kött", för jag vet massor av mindre producenter där inget av det där stämmer. Beteskött (inget kraftfoder), ekologiskt och hängmörat osv. Det är bara att se sig om så hittar man dem - och genom att köpa av dessa producenter stöttar man dem jämfört med massproduktionen (även om det kostar några kronor mer per kilo - men hellre det än att bara gnälla på stordriftens kött).

Birgit

« Svar #78 skrivet: 13 okt-11 kl 11:15 »
Jo, MorAnna jag är medveten om att detta finns också (sysslar själv med det). Men den stora massan kött som finns i butikerna kommer från "massproduktionen". Det är inte bättre med ägg, mjölk, smör och ost. Visst finns det små producenter och små mejerier osv. Men de är försvinnande få och små. De når en väldigt begränsad publik.
Hur många vet hur en modern mjölkko har det i sitt liv? De är t.om avlade för att mjölka skiten ur sig själva. De är så hårt avlade att de helt enkelt tar död på sig själva och dessutom ger vi dem all hjälp för att komma dit så fort som möjligt.
En gammal lantrasko som producerar måttligt kan leva i 20 åtminstone. Moderna Holstein blir sällan över 5. Dessutom med KRAVs goda minne drivs den största ekologiska mjölkgården i vårt land utan att djuren får gå ut alls! Vill ni ha er KRAV mjölk beblandad med detta?

Sverige saknar förmåga att tänka kvalité, kanske någon form av lillebrors komplex? Svenska folket kan lipa över att något enstaka djur far illa, men de drar hellre en skygglapp över ögonen än engagerar sig. De vill inte behöva tänka på så ovidkommande problem, de måste ju tjäna pengar och självförverkliga sig, tiden räcker inte och prioriteringen saknas. De lever inte på samma planet som djurproducenten.

Annat är det med djurrättsaktivisterna, de förstår att ett får måste stå inne så det inte fryser var gång det regnar och en hunds rättighet är att sova i husses säng och få äta sig mätt på Doggy, eller vad det nu kan vara i påsen med torrfoder. Ett gäng blödiga tjejer (med en del pojkvänner) som inte förstår hur viktigt det är för olika arter att få utöva sina naturliga instinkter. Allt ska räddas, även från sitt eget habitat. För vi människor vet bäst hur djuren vill ha det, eller? (Lite generaliserat).

Så att någon köper bra producerat kött ändrar inte livsvillkoren för alla andra tusentals djur som aldrig får ett värdigt liv, så länge denne inte kan få massan att lyssna och efterfråga detsamma.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 13 okt-11 kl 12:20 »
Jag skrev ju att de var oseriösa klåpare. Undrar vem som levererat den mohairget som syns på bilden? Lyckades inte läsa öronnr. Man undrar om de begriper vad de sålt sina djur till?

Man undrar också vem som köper kött från sådana slakterier. Hur är det med restauranger i Sverige och jag menar inte hamburgerkedjor? Kan man veta varifrån köttet kommer som man äter påen restaurang?

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nulf

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser