Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör jag med 5 kilo ostmassa??  (läst 7387 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Vad gör jag med 5 kilo ostmassa??
« skrivet: 07 okt-11 kl 16:42 »
Jag har fått själva grundmassan av vår bonde.
5 kilo närmare bestämmt o jag har ingen aning vad jag gör med det?
Kan man frysa sånt ?

Bonden brukade smaksätta den o lägga i rulltårta men hur mkt rulltårta kan man äta *S* ;D

Kan tilläggas att vi fick oxå 5 kilo vitlöksost sammtidigt så det har jag ju ingen anledning till att göra heller  ;D
*ilandsproblem*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
SV: Vad gör jag med 5 kilo ostmassa??
« Svar #1 skrivet: 07 okt-11 kl 16:59 »
Annan ost än vitlöksost?

Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 okt-11 kl 17:07 »
Ostmassa är det som keso?

Ostkaka kanske?
« Senast ändrad: 07 okt-11 kl 17:11 av Sten-Åke Lindell »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-11 kl 18:04 »
Ser slätare ut , ser ut som mjukglass ungefär .
Ja visserligen men den enda färskost denna familj äter är just vitlök.

Kan man frysa färskost?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 okt-11 kl 18:12 »
Kan du inte ställa den att rinna av, så att du får en hårdost av den?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-11 kl 18:16 »
Kan du inte ställa den att rinna av, så att du får en hårdost av den?

Hur??? Jag har aldrig gjort ost förut??

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-11 kl 18:29 »
Aha... då fattar jag ::)

Ta en sil ( eller om du har en gammal ostforn). Lägg en linnehannduk i formen och häll i ostmassan. Ställ kalajset över någon typ av behållare. Pressa ur all vassla som du kan genom att knö ner ostmassan och sno ihop handduken. Vik sedan över handduken och låt stå svalt för att rinna av ytterligare. Efter denna prosedur börjar jag bli osäker ( det var en herrans massa år sedan jag gjorde ost) Iallafall ska osten rinna av tills den är fast. Då byter man handduk och sedan ska man vända osten varje dag tror jag..... undrar om man inte ska salta den oxå..... nu får bestämt någon annan ta vid :-\

Det står säkert en massa tips och trix i handboken ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 07 okt-11 kl 19:16 »
Okej då förstår jag bättre men kan nån förklara vad detta i hinken egentligen är?? Han kallade det grundmassa.
Hur har han gjort det ? Jag kan ingenting om ost *S* försöker få hjärnan att fatta hur o allt  ;D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #8 skrivet: 07 okt-11 kl 19:57 »
Odränerad/opressad  ostmassa.

Baka  polsk ostkaka (ungefär som en  sockerkaka  med fler  lager).

Riktig hårdost kan  du inte göra, för det  krävs e n ostpress,   men du kan göra en fetaostliknande ost.

Kabo

« Svar #9 skrivet: 07 okt-11 kl 21:53 »
Man kan använda det i bull och brödbak. Om man ska baka på det går det bra att frysa men inte om man ska använda som färskost; det blir segt o grynigt då.
Annars kan du leta upp recept på kesokaka och göra nåt ostkakeliknande. Det går bra att frysa färdiga såna.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 07 okt-11 kl 21:59 »
Jag har försökt men fattar ju noll *S*
Inga recept är logiska i min hjärna jue .
*HJÄLP*

fjällan

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 okt-11 kl 22:27 »
gör som jennyt sa, häll upp massan i ett durkslak med en handuk i , gammal alltså inte för tät, låt rinna av, vik över handuken ,lägg på en tallrik och ställ en tyngd på tex mortel, vänd några gånger, lå stå ca ett halvt dygn, då har den blivit ganska fast, nu kan du antingen gno in den med salt eller lägga den i en saltlag, av dettablir en halvfast ost som du antingen äter som den är eller skär i kuber, lägger i burk och häller över rapsolja, inte den dyra den ger för mycket smak, jag brukar smaksätta med vitlök och rosepeppar, mums över en sallad

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 07 okt-11 kl 23:05 »
Odränerad/opressad  ostmassa.

Baka  polsk ostkaka (ungefär som en  sockerkaka  med fler  lager).

Riktig hårdost kan  du inte göra, för det  krävs e n ostpress,   men du kan göra en fetaostliknande ost.
Har du recept på polsk ostkaka?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #13 skrivet: 07 okt-11 kl 23:14 »
Har  på jobbet.  Men    googlade lite  och hittade en tråd på alternativ. Vi  gör en botten som påminner om sockerkaka, sen brukar  vi ha i  ananas istället för russin.

Jättegärna :-)

Receptet på ostkakan:

Jag brukar inte baka botten - använder färdiga kex (lat igen), smaken ändå skall ligga i ostkakan...

1 kilo kvarg (räcker till en stor tårtform, börja gärna med 1/2 kilo för att testa)
6-9 ägg
2 msk mannagryn eller maizena mjöl
100g smör (riktigt, ej margarin, saltat)
 ca 4 dl socker (man kan blanda med brunsocker)
2-3 tsk vaniljsocker
ca 2-3 msk citronjuice

Vispa smör + äggulor + socker + vaniljsocker + mannagryn
vispa äggvitor - lägg ihop med det vispade smöret med ingredienserna

Baka i ca 50 min-1 timme, ca 200 grader. Kolla efter 40 minuter om den inte blir för brun, i så fall täck den med folie.
Ostkakan är klar när den inte längre sitter fast vid kanterna av tårtformen.

När den är klar - stäng av värmen och låt den stå i ca 10 minuter - för att den inte skall sjunka.

Men även om den sjunker - är den lika god :-)

Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 okt-11 kl 00:33 »
Men om man pressar ostmassan så att mera vätska (vassle) går bort och den får en fast form så blir det en ost! Pressa massan hårt i en form i 1 timme och den blir fast.

Osten kan lagras så att den blir fastare och ger mera smak. Det krävs dock ett bra ställe att lagra osten på.

Senast kvällen som gick fanns det ett inslag i AnneMat i Spanien om osttillverkning som vart intressant.

http://www.bioscience-explained.org/SEvol1_2/pdf/cheeseSE.pdf
http://www.ostforum.se/cheeselinks/cheeselinks/international.html

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 10 okt-11 kl 00:27 »
Nu har jag påbörjat två stoora ostar *S*
Vi får se i morgon hur det går  ::)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #16 skrivet: 11 okt-11 kl 22:43 »
Hur gick det?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 12 okt-11 kl 07:31 »
Jag delade upp massan i två klumpar som jag sen pressade ur så mkt vätska jag kunde.
La i duk ett dygn med durkslag under .
La den ena i saltlag 2 timmar och gned in den andra med salt och örter , tillbaka i duk och ställde igen i durkslag.
Nu står dom kallt ...
Jag hade hoppats att dom kunde stå till sej ite nu ? Nån som vet??
Funderar på om jag ska dränka den saltade i whisky för smakens skull .

Gronavagen

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 12 okt-11 kl 07:42 »
Något som annars är gott är att röka osten.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 12 okt-11 kl 07:43 »
Hur röker man en ost ? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser