Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får-höns  (läst 2047 gånger)

kalas

får-höns
« skrivet: 07 okt-11 kl 07:56 »
Vi har ett hönshus på ca 30 kvm som egentligen är 2 hus som är sammanbyggda. Det finns en trävägg som delar av husen. Idag går där höns men vi funderar på att minska på antalet höns och istället flytta in fåren i den ena delen.
Kan det vara ok? Vi har ingen dörr mellan utan bara en öppning i väggen. Kan sjukdomar/ohyra sprida sig mellen djurslagen?

vallhunden

• Västergötland
SV: får-höns
« Svar #1 skrivet: 07 okt-11 kl 09:53 »
För mig låter det som ypperliga levnadsförhållanden för råttor! (Jag har själv råkat ut för det... >:D=
Äta i hönshuset och gräva gångar att bo i, i ströbädden :o Varmt och gott hela vintern ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 07 okt-11 kl 14:17 »
Jo visst är det ypperligt för råttor, men det är det ju överallt. Vi har det så, höns i ena delen och en timrad vägg emellan in till fåren. Höns drar ju råttor hur man än gör tror jag, det är ju bara att gillra fällor lite här o var. Och ha duktiga katter  :)

kalas

« Svar #3 skrivet: 07 okt-11 kl 15:18 »
Hur är det med ohyra? Om man har/får kvalster på hönsen kan det gå vidare till fåren?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 okt-11 kl 19:05 »
Hur är det med ohyra? Om man har/får kvalster på hönsen kan det gå vidare till fåren?
Det har jag svårt att tänka mig... Ohyra brukar vara artspecifika...

Däremot så hade jag råttor i ströbädden när jag hade höns. Jag såg som mest 16 st samtidigt :o :-[
Jag fick stå och stampa, vifta med armarna och sjunga högt och hemskt, för att hönsen skulle kunna äta av sin mat och inte bli bortjagade av råttorna >:D

Till slut lämnade jag bort hönsen och fodrade rent råttgift i hönsens fodertråg. Det gick en hel spann (köpt på Granngården) på ett dygn. Jag tror att det var 2,2 kg i spannen.... Efter 14 dagar luktade det lik lång väg om mitt ställe ;D ;D ;D Bara man öppnade dörren så kände man lukten från 100 m bort ;D :o

Hönor göre sig icke besvär här mer. Har inte sett någon råtta sedan dess heller.

Nämnas bör att jag hade katt och körde med fällor, tog 23 st på det viset, men det var som att spotta i havet ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 08:04 »
Det har jag svårt att tänka mig... Ohyra brukar vara artspecifika...

När det gäller höns-löss så går det på häst i alla fall
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 okt-11 kl 09:15 »
Hur är det med damm då?Är inte fårens luftrör lite känsliga?Allt som har med höns att göra dammar ju nåt alldeles förfärligt?

kalas

« Svar #7 skrivet: 11 okt-11 kl 09:48 »
Jag har ingen aning om får är känsliga för damm. De har en stor hage i anslutning till sitt hus.
Det är alltås inte meningen att de ska vara installade i vinter.
Annars så tycker jag inte att hönsen dammar särskilt mycket. Det är bara precis när jag städar till dom ett par gånger i veckan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser