Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omärkta getter  (läst 7871 gånger)

Gnuttarna

Omärkta getter
« skrivet: 19 sep-06 kl 09:04 »
Hur dum får man vara? Tänk om man tog reda på saker innan. Vi har skaffat en bock nu och han är märkt och eftersom vi nu hoppas att det blir killingar så är det väl dags att bli laglydiga och skaffa produktionsplatsnummer. Problemet är bara att de tre getter vi har sedan tidigare är omärkta - finns det något sätt att lösa detta? Kan förra ägaren (om jag lyckas spåra dem) ansöka i efterhand om produktionsplatsnummer och att vi märker dem nu eller?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Omärkta getter
« Svar #1 skrivet: 19 sep-06 kl 10:43 »
Man ska inte köpa omärkta djur....

Leta reda på säljaren och kolla om han/hon har prodplatsnr. nu och då kan skicka märken till getterna till er.
Och ja dom kan skaffa prod.plats nr nu och beställa märken till dina getter.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-06 kl 18:16 »
Det smidiga sättet att lösa detta är att anmäla produktionplats och beställa märken.
Märk sedan getterna med era märken och skriv varifrån de kommer i journalen...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 20 sep-06 kl 22:32 »
Det var ett dåligt råd  ::)

Så ska man inte göra.....
Upptäcks sånt kan man få korrigeringar på stöden.
Eller att djuren inte får lämnas till slakt eller i övrigt flyttas till andra produktionsplatser. Detta gäller oavsett om du är stödsökare eller inte.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 21 sep-06 kl 00:00 »
Rosa, du missuppfattar. Han sa att man ska ta upp det i journalen, vart dom kommer ifrån. Helt öppet alltså. Och mig veterligen så är det fullt tillåtet att på så vis föra in djur i registret.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 sep-06 kl 18:00 »
Detta var en fråga hur man löser ett redan befintligt problem. På SJV tror man inte att det finns omärkta djur. Alltså finns det inget "vettigt" sätt att lägga till sådana på en produktionsplats.
Det är ingen uppmaning att köpa omärkta djur!

Alltså:

Djuren är redan flyttade! Det var fel.
(Men ibland kan det vara rätt att göra fel (känns som om detta hör hemma i någon annan tråd...)).

Att föra in djuren i ditt eget register med angivande av varifrån de kommer är ett sätt att rätta till detta. Det är helt öppet och kan inte leda till reducerade stöd!
Fel gör man däremot om man behåller djuren omärkta! (Och det kan leda till återbetalningskrav).

Nu gäller ju dessutom krav på identifierbart fordon vid transport av får och getter, men i det här fallet hämtades ju säkert djuren i egen regi, så det kan också rättas till i efterhand.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 21 sep-06 kl 23:34 »
Hej Gruff o Mikael!
Tyvär så är det inte ok att göra så....

citat Jordbruksverket:
Det är förbjudet både att sälja och köpa omärkta djur.
Om man sätter i något annat nummer än födelseplatsens så anses de som inte korrekt märkta.
Så kort sagt är det inte förenligt med reglerna att köpa omärkta djur.
Med andra ord måste dina djur vara korrekt märkta, journalförda (och för nötkreatur rapporterade till CDB) för att du inte ska riskera att få korrigeringar på stöden.
/slut citat.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 21 sep-06 kl 23:43 av Rosa »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 22 sep-06 kl 00:10 »
Ja, SJV skriver olika på tre ställen om andra saker, vad det gäller märkning. Så dom har inte det minsta kredibilitet i mina ögon. Och registerverket svarar inte ens på mail.

Men......då Rosa, ber jag om ursäkt. Jag är felinformerad å det grövsta, min länsveterinär gör sig skyldig till tjänstefel och de omplaceringshem som öppet beställer och märker hittedjur gör sig skyldiga till lagbrott.

Hela systemet är ju korrupt, då alla vet hur det ska vara och få gör rätt fullt ut. Det fungerar ju inte. Inte ens stora getgårdar märker djur för avsalu på rätt sätt.

Är det någon som vet vad vi ska göra med alla omärkta djur i sverige? Anmäla varandra till polisen så djuren kan skjutas och lämnas till destruering? Och nu vill jag inte ha något bjäbbsvar. För det är inte meningen att trampa på någon. Utan frågan är ställd för att få veta vad som är rätt. Hur är det tänkt? Om än alls?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 sep-06 kl 00:51 »
Så här står det på sidan Frågor och svar / Märkning och identifiering av får och getter födda efter den 9 juli 2005:

19. Om jag har ett får eller en get som är inköpt utan öronmärken, hur ska jag märka denna?
Svar: Grundregeln är att djuret ska märkas med det produktionsplatsnummer där det är fött. Det är djurhållaren på både avsändande och mottagande produktionsplats som är skyldig att se till att djuret är korrekt märkt. Är det absolut inte möjligt att ta reda på vilket produktionsplatsnummer djuret är fött ska du kontakta Jordbruksverket för en prövning i varje enskilt fall.

Det är inte lätt att skydda de stackars medborgarna mot mul- och klövsjuka inte. Som jag läser ovanstående har Rosa rätt, säljaren skall skaffa produktionsplatsnummer och märken och det är dessa som skall användas för att märka djuren.

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 sep-06 kl 10:16 »
Oj vad snårigt...

Kanske läge att kolla direkt med miljökontoret i kommunen (alt länsstyrelsens lantbruksavdelning i länet) där du bor så får du direktbesked om lokal praxis. Jag kan våga mitt huvud på att tillämpningen är olika i olika delar av landet oavsett vad som står i statuterna!

Det är ju näpperligen ett ovanligt problem med omärkta djur! Och det är inte så lätt att veta exakt allt man bör eller är skyldig att veta när man glad i hågen skaffar sina första får eller getter....

(Mitt kategoriska uttalande om tillämpning av lagstiftning baseras på arbete och handläggning utifrån Skogsbrukslagen samt Kulturminneslagen, där det är stora skillnader i tillämpningen mellan olika län)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 sep-06 kl 10:51 »
de omplaceringshem som öppet beställer och märker hittedjur gör sig skyldiga till lagbrott.

Ja det gör dom ! :o det står ju klart och tydligt i bestämmelserna att det endast är födelsebesättningen som får märka djur !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-06 kl 11:01 »
Oj vad snårigt...

Kanske läge att kolla direkt med miljökontoret i kommunen (alt länsstyrelsens lantbruksavdelning i länet) där du bor så får du direktbesked om lokal praxis. Jag kan våga mitt huvud på att tillämpningen är olika i olika delar av landet oavsett vad som står i statuterna!

Det är ju näpperligen ett ovanligt problem med omärkta djur! Och det är inte så lätt att veta exakt allt man bör eller är skyldig att veta när man glad i hågen skaffar sina första får eller getter....

(Mitt kategoriska uttalande om tillämpning av lagstiftning baseras på arbete och handläggning utifrån Skogsbrukslagen samt Kulturminneslagen, där det är stora skillnader i tillämpningen mellan olika län)

Det är samma sak med lantbruksdjur som när man skaffar sig en Bil. Man är skyldig att ta reda på allt som man som bilägare är skyldig att veta innan man skaffar bilen.

Det är Länstyrelsen som handhar dessa ärenden på lägsta nivå lokalt. Miljö o Hälsa och kommunen har inget med märkningen av djur att göra och har heller ingen sakkunskap i ämnet.

Länstyrelsen har INTE egna lokala tillämpningar utan har ett mycket strängt reglemente att följa och följer det dessutom strikt.

Ditt huvud sitter nog ganska löst skulle jag tro :-\

Reglerna är mycket enkla om man frågar Länstyrelsen eller Jordbruksverket ;

* DJUREN SKA VARA MÄRKTA AV DEN SOM FÖTT UPP DOM.

* Lantbruksdjur får inte säljas OMÄRKTA.

* Upphittade omärkta djur kan märkas, om man i varje enskilt fall söker dispens från Länstyrelsen.

MAN FÅR INTE UNDER NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER PÅ EGET BEVÅG MÄRKA UPP OMÄRKTA DJUR MED SITT EGET PRODUKTIONSNR !

Det är konstigt att ni sprider så mycket desinformation utan att kolla enkla fakta. Ring/maila er egen Lantbruksenhet på er egen Länsstyrelse och fråga så får ni svar direkt på denna fråga !

Storbonden  :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 22 sep-06 kl 11:14 »
Ja, SJV skriver olika på tre ställen om andra saker, vad det gäller märkning. Så dom har inte det minsta kredibilitet i mina ögon. Och registerverket svarar inte ens på mail.

Men......då Rosa, ber jag om ursäkt. Jag är felinformerad å det grövsta, min länsveterinär gör sig skyldig till tjänstefel och de omplaceringshem som öppet beställer och märker hittedjur gör sig skyldiga till lagbrott.

Hela systemet är ju korrupt, då alla vet hur det ska vara och få gör rätt fullt ut. Det fungerar ju inte. Inte ens stora getgårdar märker djur för avsalu på rätt sätt.

Är det någon som vet vad vi ska göra med alla omärkta djur i sverige? Anmäla varandra till polisen så djuren kan skjutas och lämnas till destruering? Och nu vill jag inte ha något bjäbbsvar. För det är inte meningen att trampa på någon. Utan frågan är ställd för att få veta vad som är rätt. Hur är det tänkt? Om än alls?

Regelverket är klart i detta fall. Läser man däremot bara vissa lösryckta bitar kan det verka förvillande. Speciellt om man läser inlägg på forum och tror att de är sanna :-\

Om din länsveterinär begår tjänstefel vet jag inget om. Han kanske begär dispens från Länstyrelsen som reglerna föreskriver. Lika gör nog omplaceringshemmen.

De stora getbesättningar du skriver om som inte märker sina saludjur rätt undrar jag om dom är så stora ? Och seriösa kan dom iaf inte vara för då har man koll på vad lagen säger så man inte utsätter sina köpare för problem.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 sep-06 kl 13:10 »
Länstyrelsen har INTE egna lokala tillämpningar utan har ett mycket strängt reglemente att följa och följer det dessutom strikt.

Det finns massor av lagstiftning som är absolut. Men som ändå tillämpas enligt olika praxis i olika delar av landet..... Jag skulle inte svära på att det inte är så även vad gäller dessa regelverk. Det bore underligt eftersom vi har att göra med människor/tjänstemän (om än med en juridisk enhet till sin hjälp) som skall uttolka regelverket, oavsett hur "klart" det är.

Och man skall givetvis inte lita fullt ut på vad som skrivs i ett forum. Det bästa är som jag, och även storbonden skrev, att vända sig till de formellt rätta kanalerna.

leifhh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 sep-06 kl 14:25 »
Jag hängde upp mig på att Storbonden litade på att regelverket tillämpades likadant överallt..... Jag letade runt lite och hittade en utredning av Riksdagens Revisorer (en given källa när man vill hitta fel i olika statliga verksamheter/ansvarsområden), den heter: Hur effektiv är djurskyddstillsynen? (RiR 2003:1) (Länk: http://www.riksrevisionen.se/templates/OpenDocument.aspx?documentid=4157)

Som jag misstänkte så kan man på sida 8 läsa:

"Det finns stora variationer mellan landets kommuner vad gäller tillsynsfrekvens, vilket innebär stora kvalitetsskillnader mellan landets kommuner och att djurägare inte behandlas lika."

Det som står skrivet i kursiv har jag framhävt eftersom det är detta jag menar i mina uttalanden.

Något senare i texten framgår det att kommunernas registerhållning avseende djurhållare varierar, 10% av sveriges kommuner saknade 2004 register över djurhållare. Revisorerna lyfter fram de olika förutsättningarna som råder i olika delar av Sverige som en delförklaring (tex finns mer än 90% av lantbrukets djur i Göta- och Svealand).

Uppgifterna är lite OT men poängen är att det generella regelverket kring djurtillsyn enligt Riksrevisionen (tidigare Riksdagens Revisorer) tillämpas olika beroende på var man är bosatt/verksam.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 22 sep-06 kl 17:07 »
Ingen har hävdat att det är OK att köpa omärkta djur!

Om man vill veta vad som verkligen gäller så läser man författningen på SJVs hemsida. Sedan får man dra sina egna slutsatser utifrån det.
Vad som kan finnas under "Frågor och svar" och "Allmän information" är faktiskt ovidkommande. "Frågor och svar" utgör bara ett stöd i aldeles självklara frågor. Vi kommer säkert fram till mer vettigt saker här i diskussionen än vad som finns att hämta ur sådan "fakta".

Lite mer spännande frågor har inget svar alls innan någon tillsynsmyndighet (Lst) har tillskrivit beslutande myndighet (SJV) och begärt vägledning i frågan. Alternativt att någon anser sig felaktigt behandlad och överklagar beslutet till SJV.

Lycka till med getterna, "Gnuttarna", oavsett hur du nu bär dig till för att märka upp dem!

//Mikael
« Senast ändrad: 22 sep-06 kl 17:10 av Mikael Olsson »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 sep-06 kl 20:59 »
Saxat ur SJVFS 2005:40 / Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1994:190) om märkning och registrering av djur:

23 § Följande identitetsuppgifter ska vara präglade på öronbrickor för får och getter:
1. Landsbeteckningen SE,
2. födelsebesättningens produktionsplatsnummer,
3. djurets individnummer i de fall som anges i 24 a §. Numret ska ha fem positioner och får inte vara högre än 99999.

Problemet med att följa lokala "regler" är att när skiten träffar fläkten, dvs någon står och säger att "dina getter är felmärkta och nu skall du få ditt straff" kommer det att vara de riktiga reglerna som gäller.

ninna b

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 sep-06 kl 21:34 »
Då står denna stackars kvinna där med tre omärkta getter. Vilket elände. Vad ska då ske med dessa oskäliga djur. Antagligen borde dom skjutas på fläcken och grävas ner någonstans, vilket i sig är förbjudet men det finns väl ingen annan väg att gå. Tror inte att kadaverhanteringen vill ta emot dom.....
Jag tyckte att Mikael Olsson gav ett handfast och bra råd. Det rådet hade jag följt.
Själv har jag en del omärkta getter i min besättning, alla har dock ett ursprung och en stamtavla men lapparna i öronen har av olika skäl inte hamnat där. Inte är jag så rädd varken för myndigheter eller annat, djuren är mina och mitt ansvar. Dom blir varken friskare eller bättre med lappar i örona. Själv tycker jag att det är bra att ha dom märkta för vi har lättare att kunna kommunicera inbördes om dom olika individerna men en lapp räcker länge fast så säger inte lagen...då ska det vara två lappar. Och glöm inte transportdokumenten....för er som giter hålla reda på alla bestämmelser

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 22 sep-06 kl 22:20 »
Storbonden, jag tror inte att NÅGON har den enda rätta sanningen på ett forum. Jag diskuterar bara ett problem med mina medmäniskor här. Inte heller dom rätta instanserna kan ge ett enhetligt svar.

Sanningen, finner jag i den puss Freja ger mig i pannan efter mjölkning.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 okt-06 kl 00:39 »
Haha.... tycker att hela denna diskutionen är skrattretande när jag ser på mina getter som strosar runt i trädgården som ett par gårdshundar. Det är husdjur som aldrig kommer att bli pålägg och inte avlade på heller. Jag har dessutom lusbehandlat dom, så det är livstids karens på dom i vilket fall som helst. Jag skulle aldrig i livet vilja se några fula örhängen på dom med nåt jäkla nummer, och det känns inte särskilt spännande att få nåt produktionsplatsnummer heller för den delen.
Dessutom är dom inte köpta i ordets rätta bemärkelse. Jag FICK dom av grannen och de "fraktade" hem sig själva av egen maskin... Då gills ju inte regeln för mig, eller hur?  ;D
Det skulle bara kännas fånigt att journalföra att jag "en solig morgon i slutet på maj övertog den vita lilla killingen, emedan vi gemensamt traskade de 500 metrarna hem till stugan"
Skämt åsido.. Dessa regler är säkert bra för någon, men för mig. Då vill jag först se alla hästägare, åsneägare, kaninägare, marsvinsägare, och alla andra ägare till sällskapsdjur, men dock potentiella påläggs-djur blir tvingade att märka sina älsklingar i bägge öronen med ett osmakligt "produktionsplatsnummer"..

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser