Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartjord  (läst 3128 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Svartjord
« skrivet: 04 okt-11 kl 11:11 »
Jag funderar på att börja odla på min mark. Fundera på buskar, fruktträd och givetvis grönsaker. Men jag har svartjord och det kan bli ganska blött på våren när snön smälter och marken är ju ganska fuktig. Super som bete till mina fullblodshästar däremot för det växer jämt. Varesig det är torka eller regn så har jag bete. Men vad bör jag odla och vad bör jag undvika att odla där? Tacksam för svar  :)

Huggorm

• Gäst
SV: Svartjord
« Svar #1 skrivet: 04 okt-11 kl 11:31 »
Det beror på hur blött det är, men är det lite fuktigt så är det utmärkt. Är det för blött kan du fixa förhöjda odlingsbäddar. Lägg upp jord i en liten kulle och plantera bärbuskarna där! Det behöver inte vara mycket, en decimeter eller två räcker oftast bra. Äppleträd funkar bra om det inte är väldigt blött, men körsbär vill helst ha det väldränerat så det kanske passar sämre.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 04 okt-11 kl 11:39 »
Vissa delar mot dräneringsdikena kan vara täckta med vatten på våren eftersom dikena är fulla. Detta kan vara kvar 1-2 veckor. Har det väl torkat upp så är toppskiktet torrt men det är fuktigt om man börjar gräva. Samma gäller om det regnar, då blir det kladdigare men det brukar torka upp relativt snabbt på ytan. Däremot är det mycke dimma på sommaren (nattetid) som gör att det är fuktigt (dagg) varje morgon.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 okt-11 kl 12:42 »
Funkar för de flesta buskar och många träd. Vatten i jorden är bra, och särskilt i en såpass torr och solig del av landet som Uppland. Det du beskriver är normalen för västsverige  ;D

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #4 skrivet: 04 okt-11 kl 12:47 »
Tack  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser