Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två omgångar cider i samma jäshink?  (läst 1679 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Två omgångar cider i samma jäshink?
« skrivet: 03 okt-11 kl 11:55 »
Hej.

Jag håller på att göra cider enligt handboken här på Alternativ. Nu är det så att jag har gjort äppelmäsk i två omgångar. Den första omgången har jag silat av och tillsatt socker till och nu står den i jäshink  med jäsrör och bubblar på sedan någon vecka tillbaka.
Nu har jag ytterligare 10 liter som det är tillsatt socker till och som ska stå x antal veckor innan det är dags för omtappning. Den första omgången står i en jäshink på 25 liter och den andra omgången har jag just nu i en 10 litersdunk. Skulle jag kunna fylla på de 10 literna i samma jäshink som cidern som redan har stått en vecka?
Jag är novis i ämnet och tillåter mig att ställa alla dumma frågor :-)
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser