Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slö pump  (läst 3242 gånger)

pogikai

• Övriga världen
slö pump
« skrivet: 03 okt-11 kl 10:20 »
Min 1 hk vattenpump som används för att pumpa up vatten från en grävd brunn har blivit så slö. Det kommer fortfarande vatten men inte alls så mycket som förr. Pumpen är fem år och har använts flitigt. Det är ingen ejectorpump. Jag kan inget om pumpar men kan det behöva bytas en bussning eler något annat ? Onödigt att köpa en ny pump om det går att fixa problemet med en packning e dyligt ??? Märke PEDROLLO, Italiensk pump. Inga problem med hydrofortrycket heller.

Huggorm

• Gäst
SV: slö pump
« Svar #1 skrivet: 03 okt-11 kl 10:27 »
Det skall sitta en sil där den suger in vattnet, prova att rengöra denna sil

Ms_Agda

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 nov-11 kl 20:05 »
Precis som Dysterkvist säger kan det va bottenventilen. Har du ordentlig tur är det så enkelt att munstyckena till de blandare utvattnet kommer ifrån är lite igensatta. Händer ofta hos oss trots hel/ren bottenventil och massor av vatten i brunn. Bara att skruva loss munstycket och knacka/skölja av.
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 nov-11 kl 16:24 »
Samma här, de små silarna i blandare, intag till tvättmaskin, toa m.m. sätter igen av "grus" och avlagringar så att det bara droppar till slut om man inte rensar. Jag la många timmar på att försöka "laga" vår tvättmaskin som inte tog in vatten, rensade alla slangar, rengjord ventiler, bytte ventil (DYRT, men gick att skicka tillbaks som tur var) tills jag insåg att det var silen på anslutningsslangen som var täppt. Då ska vi inte prata om tid och pengar jag lagt på toastolen innan jag fattad vad som var fel....  :-[

Börja med att kolla silen i blandaren, enklaste åtgärden.

Silen på sugslangen behöver kanske också rengöras men det borde inte påverka tryck eller flöde efter hydroforen så länge den är fylld med vatten.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 nov-11 kl 16:29 »
En fråga angående första inlägget.

Pumpen är slö, på att fylla hydroforen? eller är det dåligt flöde efter hydroforen?

Dåliga packningar m.m. i pumpen borde ge problem med trycket från pumpen.

Täppt sugsil borde ge lågt flöde (till hydroforen).

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 nov-11 kl 19:45 »
Jag har en fråga, min pump går såhär "bruum.... bruum.... bruum... bruum.." när den ska fylla hydroforen.

Jag tror man ska öka trycket någonstans men HUR och VAR gör man det?

Det är en sån där blå pump.. :p

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 22 nov-11 kl 20:24 »
Jag har en fråga, min pump går såhär "bruum.... bruum.... bruum... bruum.." när den ska fylla hydroforen.

Jag tror man ska öka trycket någonstans men HUR och VAR gör man det?

Det är en sån där blå pump.. :p
Slår pressostaten till och från eller går pumpmotorn hela tiden fastän pumpen konstrar?
Om det hörs skvalande ljud från pumpen så är det troligt att problemet ligger på sugsidan - kanske igensatt sugsil eller en läcka på sugledningen så att den suger luft.
Har du en så att säga fullstor stående hydrofor eller är det en "hydropress" med gummiblåsa i?
Finns det någon manometer så att du kan hålla koll på vattentrycket? Vet du i så fall om den fungerar och visar rätt?

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 nov-11 kl 17:05 »
Torbjorn, kan du ta det på svenska?  ::)

Fullstor hydrofor..

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 nov-11 kl 17:13 »
En fullstor hydrofor är runt 1,5 meter hög och silverfärgad.

En hydropress är stor som en 25-liters hink och ofta rödfärgad.

Om du menar att motorn slår av och på hela tiden, så har du för lite/ingen luft i hydroforen. Eller en trasig gummibälg i hydropressen, om det är en sån du har, vilket jag betvivlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser