Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som kan mecka avloppspump flottörbrytare?  (läst 6953 gånger)

Gullregn

• Gäst
Nån som kan mecka avloppspump flottörbrytare?
« skrivet: 03 okt-11 kl 09:11 »
Jag har nytt avloppssystem.
Tre brunnar och i brunn nummer två så hänger en pump med en flottörbrytare.
Skiten går ut i brunn nummer ett.
Vatten rinner unden till brunn nummer två och där sitter en pump som ska starta
när vattnet stiger och då pumpa vidare till brunn nummer tre.

Jag fick tvärstopp inne i avloppet och fick ta hem spolbilen.
Jag fann på att stoppet var för att pumpen inte startar och då rinner inte vattnet undan och "skiten"
tar sej tillbaka in i avlopet igen = STOPP!

Jag drar upp o sänker er avloppspumpen i vattnet och den startar o stänger av så snällt,,men lååångsam påfyllning får
inte flottörbrytaren att slå på,,och vid ett tillfäller inte slå av!
turligt nog så var jag hemma då den inte slog av och hörde det!!
(ekobrumm från slasken i köket! - rusa ut o bara pilla lite försiktigt på flottörbrytaren så slog den av)

Flottörbrytaren bör kunna meckas bort o rengöras men jag är inte rätt man för det,,jag är så jävla sliten av oro
och allt som går mej emot så jag går i cirklar.
Jag kan inte koppla ur pumpen o ta in till stan då den är ansluten til en elsladd som är nedgrävd.
det går att dra upp pumpen och ha den på backen bredvid brunnen.

Jag har ring o mailat lokalt VVS företag som inte svarar.
Det bor 2 "raggare" i skogen i närheten och jag har pratat med dom o frågat om dom kan komma o necka mot betalning men ingen av dom dyker upp.
Lokala järnaffären har aldrig hört talas om nån som byter flottörbrytaren fast den är fristående från pumpen utan rekommenderra inköp av ny pump! va fan!
jag hittar inget produktnamn på pumpen men är som sagt sliten,,,,
jag får inte mycket gjort och orkar inte med sånt här mitt i allt annat som inte funkar i mitt liv,,

ja jag heter vilse men kan inte logga in som det här,,
är längs 41:an.

(Jag gav bort en back med pumpar o pumpdelar til esten i vintras,,,va faan gjorde jag det för!?)

Huggorm

• Gäst
SV: Nån som kan mecka avloppspump flottörbrytare?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-11 kl 09:17 »
Hur ser flottören ut? Sitter den på en arm som är fastskruvad på pumpen, eller är det en lös klump som är upphängd i gropen och bara kopplad till pumpen med kabel?

Gullregn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 okt-11 kl 09:22 »
en orange plastdosa som sitter med kabel till pumpen,,jag hör kulan rull inne i den,,,
om jag drar upp o ner pumpen med linan den är upphängd iså startar den o slår av så snällt,,
men smygande vatten startar den inte alltid,,,så flottörbrytaren behövs öppnas o rengöras,,tror jag,,eller ersättas,,

Gullregn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 okt-11 kl 09:23 »
ett svart får,,,ursäkta men jag är så slitet trött,,allt har tagit mycket på mej,,du är huggis??

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 okt-11 kl 09:29 »
Det låter ju som om flottören är defekt. De brukar sällan gå att öppna, de brukar vara gjutna ihop för att minimera risken för läckage. Så det bästa är att helt enkelt byta den, om man kan få tag på en ny.

Men prova att skaka den lite, så kulan studsar omkring. Det kan hjälpa, eller också går den sönder helt  ;D
ett svart får,,,ursäkta men jag är så slitet trött,,allt har tagit mycket på mej,,du är huggis??
Japp  :P

Gullregn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 okt-11 kl 09:37 »
Var hittar man en ny såndäringa?
jag hittar inte ens ett produktnamn på den,,
kan gå ut o fota den,,

och nån som kan mecka bort o dit den,,,

Gullregn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 okt-11 kl 09:40 »
svårt at googla den: orange grej som sitter på en pump ha ha ha

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 okt-11 kl 09:45 »
Det enklaste kanske är att byta hela pumpen. Finns från 299kr på biltema. Men är det en kvalitetspump du har så är det ju inget kul. Och jobbet att byta den återstår ju också, och jag bor lite för långt bort för att kunna komma och fixa det

Pumpar: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Drankbar-vattenpump/

Lasse46

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 03 okt-11 kl 20:59 »

Gullregn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 okt-11 kl 21:50 »
percis en sån är det,,men den behöver inte vara orange :)  tackar

stjärnfors230

« Svar #10 skrivet: 04 okt-11 kl 09:54 »

Kan Du inte kontakta den entreprenör som hjälpte dig med ditt nya avlopp. Det borde ju finnas någon garanti på att deras lösning av avloppsinstallationen fungerar.

Gullregn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 okt-11 kl 02:05 »

Kan Du inte kontakta den entreprenör som hjälpte dig med ditt nya avlopp. Det borde ju finnas någon garanti på att deras lösning av avloppsinstallationen fungerar.

Jag har köpt det enda hus jag hade råd med och när jag ville in under tak i vintras så var det inte mycket att välja på,,,,
detta hus byggdes 1964,,,,,skulle byggas till 2009,,byggaren rymde med byggkreditivet mitt under pågående byggnation,,
nya brunnen var klar,,
men resten av jobbet med att få huset säkrat är inte gjort och det var därför jag hade råd att köpa och det är mycket ångestjobb som ska göras innna huset är ok att bo i,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser