Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan garn bli för gammalt?  (läst 3791 gånger)

Kabo

Kan garn bli för gammalt?
« skrivet: 02 okt-11 kl 21:23 »
En vindsröjning avslöjade, förutom en del andra fynd, flera kilo hemspunnet lingarn i jättehärvor.
Jag tycker det verkar okej men undrar om det kan bli skört eller få andra skavanker.
Och vad gör man med såna massor när man inte väver.
Funderar på att säja det men då måste jag ju veta att det inte blibit förstört av 80 års "lagring"

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Kan garn bli för gammalt?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-11 kl 21:40 »
Det är främst ljus som förstör textilt material. Med rätt förvaring kan de klara sig länge.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 okt-11 kl 10:33 »
Kontakta en vävstuga och se om de kan bedömma hur linet är eller hör med länshemslöjdskonsulenter som håller på med mjukslöjd textila tekniker och då gärna vävning... eller hör med ett linväveri, de kan säkert hjälpa dig.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Kabo

« Svar #3 skrivet: 04 okt-11 kl 23:19 »
Det var ett bra tips. Ska leta upp en vävstuga.

EvBrSt

« Svar #4 skrivet: 05 okt-11 kl 17:24 »
Hej! Man kan sticka med lingarn. Stora stickor - så blir det en gles tröja. Om garnet är väldigt tunt, så vinner det på att man stickar med en tråd lingarn och en tråd bomullsgarn. För att testa skörheten på garnet, så hade jag nog klippt av några meter och lagt det i blöt, sedan dragit o slitit i det för att se om det håller. Jag tror inte det är någon risk att det ska vara skört. Tänk på alla gamla fina linnehanddukar som håller i en evighet.
Längtar ut på landet.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 05 okt-11 kl 23:32 »
Lin blir gull och ull blir mull sägs det ju.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser