Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten Ko ras  (läst 6686 gånger)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
Liten Ko ras
« skrivet: 02 okt-11 kl 19:45 »
Vi har tänkt att skaffa en ko eller två men vi vill inte ha någon stor ko ras finns det någon liten ?
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
SV: Liten Ko ras
« Svar #1 skrivet: 02 okt-11 kl 19:51 »
Finns alltid Fjällkor/Fjällnära eller Jersey
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Koras
« Svar #2 skrivet: 03 okt-11 kl 01:35 »
Vad är syftet med kon. Mjölkas för husbehov? Bara föda upp en kalv till slakt? Hur "liten" är liten? Det finns många raser att fundera på.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-11 kl 10:26 »
vill du ha en liten mjölkko så rekomenderar jag en Jersy för de relativt höga halterna och mjölkegenskaperna,   ska det vara en amko som ska gå med kalv föreslår jag istället en fjällko som är lie mer robust och har erkänt goda klöv och modersegenskaper. eller om det viktigaste är att du får en väderhärdig ko för tex naturvård så kan du kanske titta lite på  highland...
Precis som rosa skriver så finns det många i urvalet...

Och sen undrar jag lite varför det ska vara små kor just?  är det rent estetiskt eller vill du komma åt någon sepciell egenskap?
De små korna ta ju inte så mycket mindre plats, äter inte så mycket mindre foder och tar inte mindre tid i anspråk så de flesta jag hört som vill skaffa en mindre ko har tänkt sig att de är lite smidigare och lättare att hantera.
Men då ska man komma ihåg attt de mindre raserna som tex jersy och kullkor i många fall kan vara ganska livliga och inte alltid helt lätta att tas med :)
Kennel SweetCaileanz

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 okt-11 kl 12:41 »
Funderar själv på en liten ko - i mitt fall på fattigmansko (mjölkget alltså), för de måste ju i alla fall kräva lite mindre plats och foder, och vara lättare att hantera :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #5 skrivet: 09 okt-11 kl 10:44 »
Finns alltid Fjällkor/Fjällnära eller Jersey

Okej har oxå funderat på Fjällkor !!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #6 skrivet: 10 okt-11 kl 17:58 »
Det finns en liten koras som heter Dexter. De är supersöta :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dexterko

:-* /Anette

Jag håller helt med de är söta gillar dessutom svart kor så det passar ganska bra !

ninna b

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 okt-11 kl 19:43 »

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 10 okt-11 kl 21:02 »
Jag tycker du skall välja en fjällko och låta den gå på skogsbete på sommaren, helst i naturskog så det blir högsta tänkbara kvalite på mjölken och eftersom du inte pastöriserar eller homogeniserar mjölken behöver inte dina barn riskera att utveckla laktosintolerans. Med högsta tänkbara kvalite menar jag förstås mängden omega3 fettsyror som blir ungefär 1:2 kontra omega6 men det är ju sånt som också påverkar smaken.

Dessutom är de utomordentligt snygga och fina kor.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #9 skrivet: 12 okt-11 kl 17:28 »
www.dexterforeningen.se

Ahh tack har nu fått en del info genom länken tack !!!

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 14 okt-11 kl 09:09 »
Det finns en liten koras som heter Dexter. De är supersöta :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dexterko

Jag citerar mig själv och förklarar lite :)

Så här står det på Svenska Dexterföreningens hemsida:

Citera
Dextern är en kombinationsras kött/mjölk med mycket gamla anor och en av västvärldens minsta koraser. Korna väger ca 300 kg och är runt en meter höga. Det är en härdig ras som passar bra på naturbeten. Den är lämplig som naturvårdare som med lätthet tar sig fram i terrängen, äter det mesta och skonar marken genom sin låga vikt.

Som foderomvandlare är dextern effektiv och mängden kött och mjölk denna lilla ko kan producera är imponerande, men det är framförallt den höga kvalitén på kött och mjölk som gör att man väljer att hålla dexter. Förutom att de är små och söta förstås. Mjölken är fet och proteinrik och mycket lämpad för ystning. Köttet är av toppkvalité och vi som har haft förmånen att smaka dexterkött vet att det har en smak utöver det vanliga.

Jag menade att föreslå Dexter som en liten hushållsko om man inte har önskemål att hålla sig till inhemska raser eller om man vill ha en ras med lite mer 'kött på benen' i förhållande till levandevikt än vad den minsta svenska rasen har.

Själva hade vi planer på att köpa dexter och hålla som hushållsko, men vi har bestämt oss för fjällnära fjällko istället, eftersom vi vill hålla oss till gamla svenska raser. Och hur svårt det än är att hitta fjällnära här uppe där vi bor i Norrbotten så är det ändå både lättare och billigare än vad det skulle vara att hitta/köpa Dexter.

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser