Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billiga bärbuskar  (läst 14587 gånger)

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #20 skrivet: 30 okt-11 kl 19:18 »
Det är mindre växter. T.ex. plantskolor som förökar växter och säljer vidare till andra plantskolor där de exempelvis odlas till alléträd.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #21 skrivet: 03 nov-11 kl 01:22 »
Tack! Då lärde jag mig något nytt. Ska kolla upp detta.   :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Glömske

  • Gäst
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #22 skrivet: 08 nov-11 kl 14:10 »
Apropå vinbär.. hur sent kan man plantera vinbärsbuskar i zon 3-4, har två röda stackare som står och väntar men funderar på om dom klarar sig om dom inte hinner etablera sig innan vintern?? Om inte hur ska jag förvara dom till våren?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #23 skrivet: 08 nov-11 kl 16:13 »
Apropå vinbär.. hur sent kan man plantera vinbärsbuskar i zon 3-4, har två röda stackare som står och väntar men funderar på om dom klarar sig om dom inte hinner etablera sig innan vintern?? Om inte hur ska jag förvara dom till våren?
Ner med dom i marken snabbt - ni har väl inte så kallt än att det inte går att gräva? Vattna och täck med rejält lötäcke eller annat så inte frosten går ner så fort när den kommer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #24 skrivet: 08 nov-11 kl 17:08 »
Nybörjare som jag är vill jag testa lite olika sätt att föröka buskarna.   :D  Men sticklingar kommer att vara huvudsättet eftersom det går att få ut ett större antala av dem. Buskarna är orörda ännu och ska få vara det i år.
När jag köper hem buskar för att föröka så brukar jag skala av lite bark på varje gren långt ner.
Sen kupar jag upp jorden över skadan. Nästa höst så kan jag skölja bort jorden och klippa av grenarna som då har fått rötter.
Busenkelt.

Glömske

  • Gäst
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #25 skrivet: 08 nov-11 kl 21:37 »
Ner med dom i marken snabbt - ni har väl inte så kallt än att det inte går att gräva? Vattna och täck med rejält lötäcke eller annat så inte frosten går ner så fort när den kommer.

Det var skönt att höra! Då åker dom i jorden imorgon.  :)

Tack för hjälpen Christelle.


Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #26 skrivet: 10 nov-11 kl 12:13 »
När jag köper hem buskar för att föröka så brukar jag skala av lite bark på varje gren långt ner.
Sen kupar jag upp jorden över skadan. Nästa höst så kan jag skölja bort jorden och klippa av grenarna som då har fått rötter.
Busenkelt.

Det var ett enkelt och bra tips. Tack! Nu har jag tre olika sätt att få till fler buskar.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #27 skrivet: 28 nov-11 kl 12:12 »
Om någon vill ha så står det en röda vinbärsbuske på min balkong som söker efter ett nytt hem, gärna med små barnfingrar som plockar rent grenarna ;)

Ger rikligt med bär och i år plockade och saftade jag och det gav 9 liter koncentrat så det är inte dåligt för en planta som jag drivit upp från frö för 2 år sedan

Står just nu i kruka men den kan jag tyvärr ej skicka med, vill ni ha den så kom och hämta den och lämna en 100 lapp på bordet när ni går ;)

100 spänn för en buske var väl rätt dyrt...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #28 skrivet: 08 dec-11 kl 08:51 »
Det var ett enkelt och bra tips. Tack! Nu har jag tre olika sätt att få till fler buskar.


Du behöver inte skala de, de rota sig ändå.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #29 skrivet: 13 dec-11 kl 03:08 »

Du behöver inte skala de, de rota sig ändå.

Tack för ditt svar. Jag får göra ett experiment av detta och jämföra utvecklingen av rötter från grenar med eller utan bark.   ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #30 skrivet: 13 dec-11 kl 03:28 »
Här förökar vi Storklas med stickling  :)

http://s779.photobucket.com/albums/yy77/Vitabuffeln/?action=view&current=danmarkresatrdgrd011.mp4


Bild på stikling !

« Senast ändrad: 13 dec-11 kl 03:39 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #31 skrivet: 01 jan-12 kl 13:58 »
Tack för filmklippet. Det såg inte så svårt ut.  ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #32 skrivet: 01 jan-12 kl 17:54 »
Hej!
Det är svårt att misslyckas med förökning av svarta och gröna vinbär. Undvik bara Storklas då den drar till sig kvalster.
MVH
Jan

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #33 skrivet: 02 jan-12 kl 05:03 »
Hej!
Det är svårt att misslyckas med förökning av svarta och gröna vinbär. Undvik bara Storklas då den drar till sig kvalster.
MVH
Jan

Jaha det var intressant ! Vet någon vad det beror på ?
Har inte sett några på mina men ska hålla ögonen öppna !



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #34 skrivet: 02 jan-12 kl 07:20 »
Kvalster annars ska ogilla lök och chrysathemum !
Ett mycket potent medel är RENFANA !

Nu vet jag inte hur gallkvalster ogillar dessa men spindel djur som spindel djur !
Kanske får jag möjlighet att testa då om dom är så glada i Storklas !

Kanske ska så lite ramslök under dom  ::) hmm
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #35 skrivet: 02 jan-12 kl 11:15 »
Jaha det var intressant ! Vet någon vad det beror på ?
Har inte sett några på mina men ska hålla ögonen öppna !

Hej!
Jag tror inte att man vet säkert vad som lockar kvalster. Det finns resistenta sorter. Jag tycker att Storklas smakar bra men tom experter på Balsgård säger idag att det var synd att de lanserade sorten.
 När det gäller smak så är det olika. De populäraste sorterna för alla våra besökare är Byelorussian Sweet och den gröna Vertti. Vinbär som är delikata färska men kanske inte bäst till saft.
MVH
Jan

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #36 skrivet: 03 jan-12 kl 06:05 »
Jag har följande sorter:

Svarta vinbär
Polar
Risarp
Öjebyn

Gröna vinbär
Vertti

Röda vinbär
Rosetta

Vita vinbär
Vit jätte
Vita Holländska

Krusbär
Hinnonmäki gul
Hinnonmäki röd
Jacob gul-grön

Havtorn
Leikora
Pollmix

Smulgubbar/smultron
Sara
Sengana
Rügen

Ja, detta var nog alla i min lilla samling, som kommer att utökas med en hel massa sorter.  ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #37 skrivet: 03 jan-12 kl 06:17 »
Hej!
Jag tror inte att man vet säkert vad som lockar kvalster. Det finns resistenta sorter. Jag tycker att Storklas smakar bra men tom experter på Balsgård säger idag att det var synd att de lanserade sorten.
 När det gäller smak så är det olika. De populäraste sorterna för alla våra besökare är Byelorussian Sweet och den gröna Vertti. Vinbär som är delikata färska men kanske inte bäst till saft.
MVH
Jan

Jag gör mest gele och saft !
Jaha men då får jag se om jag kan samodla så mina Storklas hålls sunda !
Men bra att det nämndes så kan jag kanske arbeta mer i förebyggande !
Kvalster ger sig gärna på försvagade plantor så jag får väl se till att dom hålls på topp  :)
Storklas lanserades ju som resistent mot mjöldagg men att det var så stora problem med gallkvalster hade jag inte vetat om om jag inte varit här inne så.... Tack så mycket !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 3 användare (1 dolda)
gronesmyg, Enigma

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser