Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billiga bärbuskar  (läst 14585 gånger)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Billiga bärbuskar
« skrivet: 02 okt-11 kl 17:37 »
Jag håller på att starta en liten bärodling och undrar om någon vet var det finns riktigt billiga bärkuskar till salu? Jag är först och främst ute efter svarta/röda vinbär och hallon.   :D

Har köpt en hel del buskar, ett 30-tal, och kommer att göra sticklingar. Men inser att det inte räcker för att komma igång i rimlig tid. Buskar är dyra men har lyckats köpa de flesta på rea. Men även det blir dyrt i längden när jag behöver flera hundra stycken i framtiden.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #1 skrivet: 02 okt-11 kl 19:13 »
Barrotade plantor, som inte säljs (eller planteras9 under sommaren är normalt billigare eftersom de inte behöver hanteras så mycket av handelsträdgården.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #2 skrivet: 02 okt-11 kl 19:52 »
Hallonplantor kan du få av mig om vi kan fixa transporten på något vis.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #3 skrivet: 02 okt-11 kl 21:06 »
Hösthallon förökar sig fint. Dessutom ohyrefria då de bär(hehe) frukt på årsskotten samt sent (nu)
Varje planta blir tre nästa år. Här finns några startplantor. Röda.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #4 skrivet: 02 okt-11 kl 21:12 »
Här kan vi gräva upp en hel del hallon me´! Kanske någon krusbär också. Nypon finns det i skogen om du vill ha det.

: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #5 skrivet: 02 okt-11 kl 21:23 »
aroniabuskar går att köpa billigt som häckplantor..10st häckplantor för ca250kr istället för en buske för runt100kr..  de växer och blir stora relativt fort...
vinbärsbuskar går att föröka med sticklingar..svarta vinbär busenkelt..
hallon och björnbär kan man gräva upp i naturen(där man fått tillåtelse av markägaren)
passa även på att fråga om du får ta buskar när sommarstugor rivs och villor ska byggas..de flesta jämnar hela trädgårdar med marken och buskar ses som sattyg...
Fjäderfän och kaniner

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #6 skrivet: 03 okt-11 kl 04:27 »
Det är väldigt många sjukdomar som kan drabba specifikt hallonodlingar (vinbär har betydligt färre sjukdomar och de är enklare att upptäcka), därför bör man nog i kommersiell odling ha garanterat friska (nya) plantor. Då har de b l a odlat dem så att de är garanterat virusfria

http://pub.epsilon.slu.se/5687/1/nilsson_t_110210_7.pdf

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #7 skrivet: 03 okt-11 kl 10:23 »
Hej!
Hallonplantor kostar ca 20 kr och då är de garanterat friska. Häckplantor av aronia kostar ca 10 kr st om man köper 100. Svarta vinbär ger skörd efter ett år så där är det billigast att göra egna plantor om du redan har bra sorter. Röda vinbär tar två år till skörd så köp plantor i Holland. Att köpa på vanliga plantskolor är för dyrt om man ska starta en storodling. Holländska grossister är billigast men för att få plantorna fraktfritt så måste man köpa riktigt många. Du har väl registrerat en firma och fått ett VAT nummer annars kan det bli knepigt med kontakterna.
MVH
Jan

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #8 skrivet: 03 okt-11 kl 11:57 »
Har du firma kan du troligtvis beställa småplantor från elitplantstationen.
Möjligt att plantskolorna i Sverige säljer bärbuskar i häck/landskapskvalitet också, det brukar pressa ner priserna.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #9 skrivet: 05 okt-11 kl 00:45 »
Tack för alla erbjudanden och tips. Jag är lite rädd att flytta plantor från ett ställe till ett annat. Men Nilsegårn bor närmast och jag ska ha ditt erbjudande i tankarna. Jag vet inte om jag hinner i år. 

Jag kommer att börja driva detta som hobbyverksamhet och har därför inget företag nu. Måste ha fler ben att stå på, för bärodlingen kommer att ge alldeles för liten pga av att odlingsytan bara är ca 2500 m². Tomten är 3700 m² och har en del träd samt att skogen intill skuggar delar av ytan.

Stickligar kommer jag, som sagt, att ta av de buskarna jag planterat. Men de har bara ca 4 grenar var och jag har inte hjärta att knipsa av dem nu i år.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #10 skrivet: 05 okt-11 kl 09:19 »
Hej!
Du kan ta örtartade sticklingar av vinbären i vår och sommar. På så sätt får du massor av plantor från dina egna.
MVH
Jan

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #11 skrivet: 05 okt-11 kl 18:32 »
Vinbär är väldigt lättförökade, framförallt svarta vinbär vilka ju har latenta rotanlag (hur är det med röda? - har inte testat att föröka dessa). Man kan få massvis med sticklingsmaterial från en etablerad buske ifall du inte bara tar toppsticklingar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #12 skrivet: 05 okt-11 kl 21:35 »
Tack för alla erbjudanden och tips. Jag är lite rädd att flytta plantor från ett ställe till ett annat. Men Nilsegårn bor närmast och jag ska ha ditt erbjudande i tankarna. Jag vet inte om jag hinner i år. 

Jag kommer att börja driva detta som hobbyverksamhet och har därför inget företag nu. Måste ha fler ben att stå på, för bärodlingen kommer att ge alldeles för liten pga av att odlingsytan bara är ca 2500 m². Tomten är 3700 m² och har en del träd samt att skogen intill skuggar delar av ytan.

Stickligar kommer jag, som sagt, att ta av de buskarna jag planterat. Men de har bara ca 4 grenar var och jag har inte hjärta att knipsa av dem nu i år.
Du behöver inte klippa av grenar för att föröka vinbär - vik ner grenen mot marken, skotta över lite jord och lägg en sten eller dylikt som fixering.  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #13 skrivet: 06 okt-11 kl 12:53 »
Tack för tipsen. Avläggare får det bli när jag har fler grenar på buskarna. Jag får hoppas att buskarna gör många grenar så jag även kan ta de örtartade sticklingarna på våren.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #14 skrivet: 06 okt-11 kl 18:20 »
Varför har du valt att göra avläggare?
Tar du vedartade sticklingar kan du få ut väldigt mycket mer sticklingsmaterial än om du gör avläggare. Åtminstonde vad gäller vinbär.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #15 skrivet: 07 okt-11 kl 14:10 »
Nybörjare som jag är vill jag testa lite olika sätt att föröka buskarna.   :D  Men sticklingar kommer att vara huvudsättet eftersom det går att få ut ett större antala av dem. Buskarna är orörda ännu och ska få vara det i år.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #16 skrivet: 09 okt-11 kl 12:06 »
Svarta vinbär är så himla enkla att göra avläggare av. Det går att lägga ner några grenar med lite jord och en sten över redan nu för att hålla dem på plats. Då blir det några buskar som att kommer att bli klara att ge en bättre skörd mycket tidigare.

Röda vinbär har ju ett mer upprättstående växtsätt och jag tycker att det är enklare att föröka dem med sticklingar. Men där får man vänta lite längre innan det ger någon skörd att räkna med. Fast det går ju ändå hyfsat snabbt.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #17 skrivet: 29 okt-11 kl 14:22 »
Angående billiga plantor. Kanske kan du höra av dig till plantskolor och se ifall de säljer tvk-plantor? Det borde vara billigaste.
tvk = till-vidare-kultur

En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #18 skrivet: 30 okt-11 kl 18:22 »
Låter intressant men vad innebär tvk=till-vidare-kultur? *nybörjarfråga*   :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Händig Man

  • Gäst
SV: Billiga bärbuskar
« Svar #19 skrivet: 30 okt-11 kl 18:26 »
Om någon vill ha så står det en röda vinbärsbuske på min balkong som söker efter ett nytt hem, gärna med små barnfingrar som plockar rent grenarna ;)

Ger rikligt med bär och i år plockade och saftade jag och det gav 9 liter koncentrat så det är inte dåligt för en planta som jag drivit upp från frö för 2 år sedan

Står just nu i kruka men den kan jag tyvärr ej skicka med, vill ni ha den så kom och hämta den och lämna en 100 lapp på bordet när ni går ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser