Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torbjörn, kan du kolla på en stator?  (läst 1693 gånger)

Existens?

• Gäst
Torbjörn, kan du kolla på en stator?
« skrivet: 01 okt-11 kl 17:42 »
En viktig motor har brunnit lite, en av kablarna som kommer från kopplingsdosan var av, och den hittar jag var den ska sitta så de har jag satt ihop och limmat nu med epoxi utanpå.

Men nu är det en stump som sticker upp, den syns ungefär mitt i bilden, och jag hittar ingenstans där den kan tänkas skulla sitta.. Men inte finns det väl några lösa ändar i en statorlindning?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Torbjörn, kan du kolla på en stator?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-11 kl 21:27 »
Helt rätt, det brukar inte finnas några lösa trådändar. Det är inte så att det skulle vara två trådar anslutna till den där lösa kabeln?
Vad är det för slags motor? Enfas eller trefas?

Existens?

• Gäst
SV: Torbjörn, kan du kolla på en stator?
« Svar #2 skrivet: 01 okt-11 kl 21:33 »
Det är en trefas.. Men det verkar kört, jag mätte upp den och det är kortslutning i lindningarna, så det är nog fler kablar av. Det fick bli akutlagning med en remskiva där fläkten sitter, och sen en annan motor som driver..

Det få nog bli en ny stator.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser