Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste gutefårskinn skäras snett??  (läst 2536 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Måste gutefårskinn skäras snett??
« skrivet: 29 sep-11 kl 21:09 »
Idag hämtade jag hem skinn från slakteriet som jag ska salta och skicka till beredning. Jag blev mycket besviken när jag packade upp dem. Själva kroppen är bra uppskuren men från bringan och upp på halsen är det snett skuret upp mot örat. Det är exakt likadant på alla (13st) Det ser jättefult ut och den vackra halskragen är helt sned. :-\

När jag ringde och beklagade mig sa dem att gutefår måste flås på det här viset eftersom de har så långa grova strån som hamnar i köttet. Saken är den att jag betalar 50kr extra per lamm för att få skinnen. Jag trodde det innebar att man flådde dem fint och noga. Jag tycker det är viktigt att skinnen är vackra och symmetriska. Jag hade hoppats på att kunna ta bra betalt för mina skinn som för övrigt är jättefina i färg och teckning. Jag är väldigt ledsen över detta. :'(

Ni som har gutar får ni också sneda skinn från slakteriet??

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

kalas

SV: Måste gutefårskinn skäras snett??
« Svar #1 skrivet: 30 sep-11 kl 08:17 »
Vilket slakteri var det?
Vi ska också skicka några lamm till slakt och vill inte råka ut för samma sak.
Kostnaden där är också 50 kr/st.
Finns det något slakteri skåne som saltar skinnen och skickar dom direkt till beredning?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 sep-11 kl 08:55 »
Det var Sjöbo. Jag tror inte det finns något som skickar direkt, inte vad jag hört i alla fall.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 sep-11 kl 13:05 »
Nu har jag hämtat köttet och beklagat mig lite till över skinnen :P

De skär alla sina skinn såhär och tänker inte ändra sin metod så jag rekommenderar inte någon att lämna till Sjöbo slakteri om man vill ha fina symmetriska skinn.

Jag pratade med en annan gutefårägare som lämnar till ett slakteri i Illstorp, de får raka fina skinn.

William Beebe

hustran

« Svar #4 skrivet: 30 sep-11 kl 18:07 »
Jag har aldrig hört talas om det!!!!!! Det måste vara helt lokalt. Tråkigt.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 02 okt-11 kl 13:58 »
Jag har heller inte drabbats av liknande. Enstaka skinn kan de "misslyckas" med, men jag har ändå skickat till Scan Linköping, Skara + Dalsjöfors och nu senast Håkantorp. Verkar snarast som någon envis person på slakteriet som fått en fix idé i huvudet.
Flera av de större slakterierna saltar och skickar till Tranås i vart fall för runt 100:- + moms. KLS skickade förr till Flygsfors.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser