mer tips mottages tacksamt ! Har varit och hämtat mina skinnnålar nu så i morgon tänkte jag börja sy på mitt lapptäcke till bebisen som väntas. Någon som vet om man ska ha någon speciell tråd

[/quote]
Ska jag sy i skinn vill jag använda Tigergarn, det är visserligen i syntet men går å andra sidan inte av vid slitage kan endast sys med vanlig nål för hand. Jag har också prövat Johnsson & Johnsson tandtråd den funkar ganska, bra slits lite men går lätt att sy med, tag inte för långa latmanstrådar bara, vaxet nötst bort lite vartefter man syr...Denna tandtråden är starkast och bäst vaxat. Har sytt med vaxad lintråd, men det nöttes fort på locket av min läderväska så på kortare tid än två år så var sömmen helt väck, tur jag limmat ihop med...Skomakare kan ha tråd med som de har till att sy ex handskar, köpte sådan men jag tycker de delar på sig i ändarna så man får fästa regält...även det i syntet. Har för mig att det är Tjäderläder som har Tigergarn annars kan Nyköpings Folkhögskola tala om vad de använder, och var de skickar efter från. Gick lädersömnads kurs där för flera år sedan. Kul och givande...Lycka till!