Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninskinn i mkt små bitar.....  (läst 7956 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
kaninskinn i mkt små bitar.....
« skrivet: 29 sep-11 kl 07:49 »
har ÄNTlLIGEN börjat på mitt efterlängtade lapptäcke i kaninskinn. Men det blir ju en massa småbitar över som är typ 1-5 cm breda. Allt från 30 cm till jättesmå bitar. Har ju svårt att slänga bitarna, någon som har tips på vad man kan göra ??? kan man ta fram sin gamla vävstol (barnmodell) och väva samman dom, men vad ska man ha dom till ????
funderar på använda några till skägg till en liten garntomte, men kan ju inte börja massproducera tomtar direkt.....
andra tips ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gille

• -
SV: kaninskinn i mkt små bitar.....
« Svar #1 skrivet: 29 sep-11 kl 07:54 »
Lapptäcke till en docksäng? Dekoration på vantar eller tofflor kanske. Tomteskägg lät ju bra! Jag hade ganska små bitar till ett par äggvärmare jag gjorde av kaninskinn.
Kaninuppfödare och pelargontant.

gopo

« Svar #2 skrivet: 29 sep-11 kl 08:18 »
Man kan göra en ram av skinnet på framsidan av kuddar, och ha något fint tyg i mitten. Jag har sett såna med killingskinn. det är mycket fint!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 29 sep-11 kl 08:23 »
Gör söta kattleksaker o sälj till djuraffärerna.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-11 kl 09:56 »
Skank till nagon lagstadieskola i narheten sa att barnen far ova pa att sy i skinn. Det onskar jag att jag fatt chansen att gora nar jag gick i skolan. Att sy i skinn ar ju jattesvart och det ar svart att hitta skinn/pals att ova pa.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 29 sep-11 kl 21:48 »
Man kan göra en ram av skinnet på framsidan av kuddar, och ha något fint tyg i mitten. Jag har sett såna med killingskinn. det är mycket fint!

menar du då att sy ihop bitarna eller att "väva" dom ??? eller hur menar du ??

Lapptäcke till en docksäng? Dekoration på vantar eller tofflor kanske. Tomteskägg lät ju bra! Jag hade ganska små bitar till ett par äggvärmare jag gjorde av kaninskinn.
äggvärmare till kokta ägg då eller vad ??? kankse för trött för att fatta eller så är det gravidhormonerna som inte hänger med riktigt....

mer tips mottages tacksamt ! Har varit och hämtat mina skinnnålar nu så i morgon tänkte jag börja sy på mitt lapptäcke till bebisen som väntas. Någon som vet om man ska ha någon speciell tråd ???
ALLA är välkomna !

Fylgjan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 sep-11 kl 22:26 »
Mysiga handledsvärmare kanske?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 sep-11 kl 22:36 »
flugbindningsmaterial... en speciell fluga binds av en smal remsa kaninskinn.. zonker :)
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 sep-11 kl 00:22 »
mer tips mottages tacksamt ! Har varit och hämtat mina skinnnålar nu så i morgon tänkte jag börja sy på mitt lapptäcke till bebisen Csom väntas. Någon som vet om man ska ha någon speciell tråd ???
Var på utställning med ca 500år gamla kläder från arktiska områden i Sibirien. Jag såg varma kläder tillverkade av kaninskinn. De var skurna så att det bildades ett "nät" när det drogs isär. Eftersom det blir mycket luft emellan blir det varmt. Det går att göra med spillbitar med. Lämna mellanrum. Kläderna bars som underställ.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 30 sep-11 kl 09:03 »
Var på utställning med ca 500år gamla kläder från arktiska områden i Sibirien. Jag såg varma kläder tillverkade av kaninskinn. De var skurna så att det bildades ett "nät" när det drogs isär. Eftersom det blir mycket luft emellan blir det varmt. Det går att göra med spillbitar med. Lämna mellanrum. Kläderna bars som underställ.

typ som en "brynja" eller ???

Mysiga handledsvärmare kanske?
hade varit underbart, men hur ska man börja ???? skulle behöva lite inspirationsbilder.....
ALLA är välkomna !

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #10 skrivet: 30 sep-11 kl 09:07 »
En vävd halsduk hade väl varit alla tiders? Fäst ihop bitarna till en lång remsa och väv dig en gosig halsduk!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 30 sep-11 kl 09:09 »
En vävd halsduk hade väl varit alla tiders? Fäst ihop bitarna till en lång remsa och väv dig en gosig halsduk!

då måste man väl kunna väva på min gamla barnväv ????
ALLA är välkomna !

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #12 skrivet: 30 sep-11 kl 09:13 »
då måste man väl kunna väva på min gamla barnväv ????

Jag det tycker man ju... Jag har aldrig vävt av kaninskinnsremsor, men en barnväv verkar bra tycker jag. Det blir väl en 12-15 cm brett på den?
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 30 sep-11 kl 09:17 »
tror det.... ska åka ner till mamma och kika på hennes vind... tror/hoppas den ska finnas kvar...
ALLA är välkomna !

tinna.m

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 sep-11 kl 09:44 »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 03 okt-11 kl 10:11 »
mer tips mottages tacksamt ! Har varit och hämtat mina skinnnålar nu så i morgon tänkte jag börja sy på mitt lapptäcke till bebisen som väntas. Någon som vet om man ska ha någon speciell tråd ???
[/quote]
Ska jag sy i skinn vill jag använda Tigergarn, det är visserligen i syntet men går å andra sidan inte av vid slitage kan endast sys med vanlig nål för hand. Jag har också prövat Johnsson & Johnsson tandtråd den funkar ganska, bra slits lite men går lätt att sy med, tag inte för långa latmanstrådar bara, vaxet nötst bort lite vartefter man syr...Denna tandtråden är starkast och bäst vaxat. Har sytt med vaxad lintråd, men det nöttes fort på locket av min läderväska så på kortare tid än två år så var sömmen helt väck, tur jag limmat ihop med...Skomakare kan ha tråd med som de har till att sy ex handskar, köpte sådan men jag tycker de delar på sig i ändarna så man får fästa regält...även det i syntet. Har för mig att det är Tjäderläder som har Tigergarn annars kan Nyköpings Folkhögskola tala om vad de använder, och var de skickar efter från. Gick lädersömnads kurs där för flera år sedan. Kul och givande...Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

gopo

« Svar #16 skrivet: 03 okt-11 kl 11:15 »
menar du då att sy ihop bitarna eller att "väva" dom  eller hur menar du ??

Jag menar att sy ihop bitarna til en ram, och sen sy dit något fint tyg i ramen!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 03 okt-11 kl 11:35 »
Gör fina broscher, med nån pärla i mitten eller så. Läckert att sätta på mössan, jackan eller tröjan...... men nu kanske du inte har så mycket tid över längre ;) :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ulvdottir

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 24 okt-11 kl 20:00 »
Jag tycker att kaninskinnspulsvärmare låter jättemysigt! Du kan ju göra så att du syr ihop dem så du har pälsen inåt för värme och dekorativa sömmar utåt eller pälsen utåt som dekoration och fodrade med något mysigt tyg! :) Tror faktiskt att jag ska prova mig på det när jag får lite kanin över!
I want to learn it all!

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 23 feb-13 kl 17:54 »
Jag ska göra pulsvärmare...som ovan beskrivet...av skinn när jag gått garverikurs. Min grannfru har köpt sådana i fårskinn (med ullen inåt) o är jättenöjd med dem!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser