Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om gödselbrädan under pinnarna  (läst 4339 gånger)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
Om gödselbrädan under pinnarna
« skrivet: 27 sep-11 kl 10:44 »
Hur 17 ska man få hönsen att låta bli att gå/sitta/sova i träcken på gödselbrädan???
Jag har prövat med olika nät, olika höjd under pinnarna, flyttat pinnar, nya pinnar, olika material ovanpå brädan etc... Inget hjälper.
Pinnarna är ganska grova, typ höhäschorpinnar.
Finns det några förslag - hur gör ni?
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

rosita51

• Skåne
SV: Om gödselbrädan under pinnarna
« Svar #1 skrivet: 27 sep-11 kl 10:58 »
Jag har en gödselbinge av plåt och det verkar inte som hönsen vill gå på det.
MVH Rosita zon 1

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 27 sep-11 kl 11:00 »
Jag hinner aldrig får så mycket gödsel på mina gödselbrädor  då jag mockar flera gånger i veckan. Men om jag någon gång skulle överväga att han något som skiten hamnar i då hade ja nog satt små plastbaljor under sittpinnarna, som bara är att flytta ut och tömma vid behov.

Använder dom sina sittpinnar? Om inte kanske de är modellen som behövs ändras för att dom ska vilja sitta där mer ? Tänkte eftersom att dom föredrar att ligga och sova på gödselbrädan?

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 11:08 »
hmm...plåt.. ::)
Sittpinnarna används oftast av de äldre, det är hönor av låg rang och unghönsen som strular mest.
Jag gödslar ut var tredje dag, det hinner blir mycket ändå.
Funderar om jag ska sätta upp en extra pinne nedanför gödselbrädan kanske...ca 60cm högt går....
Lita på det oväntade!

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 sep-11 kl 11:35 »
Spika nät på undersidan av pinnarna, så dom inte kommer in där.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 27 sep-11 kl 16:53 »
Vi har plåt under pinnarna där plupparna hamna,sen är det bra arbetshöjd att städa där för mej som har en jäkla massa ont i kroppen.
Våra hönor gillar inte att gå på plåt... sen är det nog så att har man många fåglar så får man städa ofta :-) Skickar med en bild på nya höns delen hos oss som Maken just byggt klart :-)
Men, mycket sittpinnar är bra.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 sep-11 kl 17:05 »
Vi har plåt under pinnarna där plupparna hamna,sen är det bra arbetshöjd att städa där för mej som har en jäkla massa ont i kroppen.
Våra hönor gillar inte att gå på plåt... sen är det nog så att har man många fåglar så får man städa ofta :-) Skickar med en bild på nya höns delen hos oss som Maken just byggt klart :-)
Men, mycket sittpinnar är bra.

Så fint ni har! Mina hönor gillar inte heller att gå på plåt. Hur långt avstånd har ni från väggen på översta pinnen?
MVH Rosita zon 1

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 20:19 »
Jag har kompostnät (alltså en sida av en såndär nätkompost) som sitter snett lutat mot väggen bakom. Funkar extremt bra.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 28 sep-11 kl 10:21 »
Tack,ja det är ju väldigt fint innan hönsen flyttat in ordentligt:-) Det är helt nybyggt. vet inte hur högt det är riktigt.. men kanske 50-60 cm till taket. Dom kurar ju ihop sig så det behvös nog inte så högt avstånd...den gamla delen av höns huset ser ju så klart inte alls lika fin ut.... där är det lagat och tusen olika bräder här och där och det behöverr målas om.... men  där trivs hönorna :-) dom har intee vågat flytta in  riktigt ännu i nya delen... tror kanske det fortfarande luktar färg fast vi använt vattenbaserad vanlig vit vägg färg...dom har börjat gå in iallfall :-)

Vi fick inse att vi vill ha mycket fåglar så det fick bli större höns hus :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

rosita51

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 sep-11 kl 21:05 »
Tack,ja det är ju väldigt fint innan hönsen flyttat in ordentligt:-) Det är helt nybyggt. vet inte hur högt det är riktigt.. men kanske 50-60 cm till taket. Dom kurar ju ihop sig så det behvös nog inte så högt avstånd...den gamla delen av höns huset ser ju så klart inte alls lika fin ut.... där är det lagat och tusen olika bräder här och där och det behöverr målas om.... men  där trivs hönorna :-) dom har intee vågat flytta in  riktigt ännu i nya delen... tror kanske det fortfarande luktar färg fast vi använt vattenbaserad vanlig vit vägg färg...dom har börjat gå in iallfall :-)

Vi fick inse att vi vill ha mycket fåglar så det fick bli större höns hus :-)

Jag undrade hur nära väggen översta pinnen sitter. Själv har jag 40-50 cm till taket (det räcker) och 20 cm till väggen bakom översta pinnen och det verkar vara för litet avstånd, det är därför jag undrar.
MVH Rosita zon 1

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 28 sep-11 kl 21:30 »
så mycket bra idéer!!! Tack, nu ska jag testa en del  ;D
väldigt fint Ingelavw!
Jag hade också 20cm till väggen på översta pinnen förut men insåg att tupprumpan inte fick plats så jag flyttade fram den.
Lita på det oväntade!

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 sep-11 kl 21:39 »
Hur högt skall översta pinnen max  sitta i från golvet  ?

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 sep-11 kl 21:28 »
Det beror på vad för höns man har, och om de har fler pinnar att mellanlanda på när de ska upp.
Hönsen tycker:Desto högre upp, desto bättre!
/Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
Mårten Falk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser