Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte lägga ner, men jag har lite idéer!!  (läst 6143 gånger)

Neiklot

• Gäst
Inte lägga ner, men jag har lite idéer!!
« skrivet: 26 sep-11 kl 09:25 »
Hej hopp!

Här går det aldrig som man vill.

Pratade med läkaren förra veckan, (har chrons och det blir bara värre..) och alternativet att vara sjukskriven ett tag och ta det lungt (typ ett halvår) känns inte så kul.
Lungt kan jag ta, men sitta och glo är det värre med.

Så vad ska jag göra?
Behöver ju pengar och funderar på att studera (folkhögskola), då får man förvisso csn men det funkar väl ett tag?

Spela kan jag, men det är en bit kvar tills jag kan leva på det.

Alternativt byta bransch men till vad?

Tacksam för råd, tips och allehanda synpunkter!...

/Neiklot

« Senast ändrad: 27 sep-11 kl 18:46 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
SV: Lägga ner firman?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-11 kl 09:45 »
Äsch, glöm snacket om att läggar ner!

Jag ger mig inte!

Jag får sluta med skogen och annat tungt och bara köra på turism.

Så jag skriver såhär: TIPS tack, för att marknadsföra och lyfta fram mitt företag, tack!
:)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 26 sep-11 kl 09:54 »
Nu har jag tack ock lov inte varit i en situation liknande din på många år men jag var där för 15 år sedan.

Jag har inte haft så bra erfarenheter av arbetsförmedlingen tidigare men då jag behövde omskola mig. Då jag pga sjukdom inte kunde jobba med mitt gamla jobb samtidigt som jag inte var sjuk så att det hindrade andra typer av arbete fick jag träffa en jättebra kurator/yrkesvägledare. Vi träffades flera gånger och diskutera igenom en bra och långsiktig plan. Han gav mig en hel del mycket bra idéer och mod att byta riktning i mitt yrkesliv. Något som jag är enormt glad för idag  ;D

Nu vet jag inte om allt bra folk är bortrationaliserat från arbetsförmedlingen men det skadar kanske inte att höra om man kan få lite rådgivning för att försöka bygga en långsiktig plan. Som jag förstår det kostar du ju inte pengar för dom nu men kommer kanske göra det i förläningen om inget görs  ;)

Medan jag skrev detta han du göra ett litet tillägg så mitt svar kanske inte är helt relevant  :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 sep-11 kl 10:27 »

Halloj!

Jag kan visst tänka mig att omskola mig, men till vad?
Vet ju knappt själv vad jag vill.
Turism är kul, men mest för att jag gillar vildmark och friluftsliv.

Arbetsförmedlingen ger mig gåshud, negativ sådan, men visst!

Ska kolla möjligheten! :)

Jag är ju arbetsför annars, och nu med.
Men allt är ganska körigt och i min bransch är det inte alltid man har tillgång till ex. toalett..

Eller för den delen hinner av med byxorna på lämpligt ställe..  :-\ :-[

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #4 skrivet: 26 sep-11 kl 10:40 »
Här ett svar från en gubbe på 72.

Under största delen av mitt liv har jag fått ta egna initiativ och själv skapa min verklighet. En enda gång har jag haft nytta av Arbetsförmedlingen, Då var det en kurs i skrivande.

Apropå lägga ner firman. När jag hade lite jobb och sökte socialbidrag så menade SOS att jag skulle lägga ner firman. De gav upp när jag förklarade att jag inte skulle få några fotojobb om jag inte hade firma. De som beställde av mig ville slippa krångla med sociala avgifter. Bättre om jag hade firma och skötte det själv.

Summa sumarum. Du är säkert rätt ung. Får du erbjudande om utbildning som inte kostar dig något, så ta det. Erfarenhet är aldrig tung att bära.

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #5 skrivet: 26 sep-11 kl 10:59 »
Kände att jag ville lägga ut lite mer apropå Arbetsförmedlingen.
Det finns på min blogg
http://jojjesblog.blogspot.com/2011/09/arbetsformedlingen.html

Neiklot

• Gäst
SV: Inte lägga ner, men jag har lite idéer!!
« Svar #6 skrivet: 27 sep-11 kl 18:49 »
Okej!

Jag (och frun) har funderat på en sak ett tag, och nu så ja, kanske tiden är inne?

Vad sägs om: "Småland Adventure . Vildmarkscatering"?

Catering ute i vildmarken/skogen/berget (ja, ni fattar!)

Lite macho och rustikt, ex. Julbord med öppen brasa och servering inne (eller ute) i en tipi/kåta?

Typ..

Bolla gärna!!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 19:19 »
Catering ute i vildmarken/skogen/berget (ja, ni fattar!)...
Singelträffar kanske? För att det ska fungera med trovärdighet så behöver man nog vara ett par som gör det tillsammans och tycka det är kul att vara ledare för en grupp. Och lite portabel datateknik så de kan få med sig hem halvanonyma kontaktuppgifter till de andra som varit på träffen. Jag hade rätt långt gångna planer på en sådan verksamhet tidigare, men då var jag lite för feg, idag hade jag nog fixat det.

kanka

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 27 sep-11 kl 19:31 »
Catering ute i vildmarken/skogen/berget (ja, ni fattar!)

Jag vet ju inte hur det ser ut där ni bor med jakt och så, men vid tävlingar och gillen
brukar det var uppskattat med nån form av förtäring i det fria.

Här i Västerbotten har vi ett företag som heter svansele vildmarkscamp och de kör en hel
del med utomhusmat, du kan kolla in det för tips.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 sep-11 kl 20:25 »

Ja precis!

Singelträffar i all ära, men även mot företag eller "bara" någon som vill bjuda på en rejäl och häftig grillkväll!

Viltkött och Stoooor stekpanna, och bara.. ja! :D

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 sep-11 kl 20:48 »
Det här funkar tydligen. Om du ska kombinera med träffverksamhet eller ej har jag ingen aning om.
http://matvandringar.skane.com/
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 sep-11 kl 21:29 »

Det är kanske bättre om Olof anordnad träffen så står jag och frugan för maten!

Hm, jag grubblar vidare och lär väl inte kunna sova inatt.

Jag återkommer! :D

/Neiklot

olof

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 27 sep-11 kl 21:42 »
Det är kanske bättre om Olof anordnad träffen så står jag och frugan för maten!...
Även om inte jag är den rätte för detta för tillfället så tror jag att tankesättet är rätt. Jobba tillsammans med någon så får ni bättre chans till hög beläggning, orkar med och blir riktigt bra på det var och en kan.

Kursverksamhet är bra, man behöver mat under tiden ;)

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 27 sep-11 kl 21:56 »
Det här funkar tydligen. Om du ska kombinera med träffverksamhet eller ej har jag ingen aning om.
http://matvandringar.skane.com/

Varit på Kullabergs matvandring - det var en riktig höjdare med närproducerad och jättegod mat i underbar natur  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 sep-11 kl 11:05 »
Har funderar lite och ringt till Mijlö/Hälsoskyddskontoret nere i stan.

Det verkade positivt och hon gillade idén!

Hon framförallt ett problem, om man som vad jag tänkte ska vara ute i naturen.
Och det var tillgången till wc och rinnande vatten (kallt OCH varmt!)

Men problem är till för att lösas. :)

Matvandringen är säkert en upplevelse.

Jag tänker mig mer, företagsfester/events eller privatpersoner för den delen, älgkalopps, vildsvinskorv..
Men även grillfest i trädgården och så hyr man in oss till att fixa käket.

Såklart behöver jag även ha tillgång till ett godkänt kök, där jag kan förbereda och fixa till grejorna. (ex. marinera kött och/eller göra ex. potatissallad osv..)

Det får jag lösa genom att hyra in mig någonstans, kan ju inte vara så dyrt.

Transport av mat från köket till aktuell plats, men eftersom istortsett allt som kommer från köket är kallt så borde det ju inte heller vara något större problem.

Kött och övrigt som ska grillas är ju också kallt...

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 sep-11 kl 11:07 »

Jo, WC.

Nu var ju min tanke först verkligen Vildmark!!

Men, är man i närheten av ett hus/lokal där wc finns så är ju den saken ordnad.

Varmvatten kan man ju också ordna med någon varmvattenberedare om man är ute i buschen, finns ju till gasol och grillen/stekhällen tänkte vi köra med gas. (Men helstekt gris grilals ju såklart över riktig eld!) ;)

johe71

« Svar #16 skrivet: 28 sep-11 kl 11:24 »
Jo, WC.

Nu var ju min tanke först verkligen Vildmark!!

satsar du på att företag ska boka in sig så är min erfarenhet att företagskickoffer/tillställningar brukar innehålla en viss del öl-konsumtion (som då företaget själva kanske får stå för om du inte skaffar tillstånd för alkohol-servering i "vildmarken".... vet inte hur tillståndsgivaren ställer sig till det :))... öl-konsumtion brukar innebära att folk behöver besöka toaletten mer frekvent...  och även om man bokar in sig på "mat i vildmarken" så behövs det nog riktiga toaletter med möjligheten att tvätta händerna i rinnande vatten för att företaget i efterhand ska rekommendera det till andra företag eller fundera på att återkomma själv...

ett företagsevent behöver säkert något mer än bara mat också... finns det typ en fem-kamp (med lag på 3-5 personer) skulle säkert dra fler företag, behöver inte vara jätteavancerat, bara det finns något att göra (hästskokastning, liten hinder-/balansbana, dart, dragkamp, provsmaka lite olika kött/korv och gissa vart det kommer från, blindbock i hinderbana (där resten av laget får ge instruktioner), hoppa säck etc etc)

olof

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 28 sep-11 kl 11:29 »
Det finns släpvagnsdass som man laddar hemma med vattenbehållare, det är smidigt vid rörliga event.

JOW

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 28 sep-11 kl 12:14 »
Jag gissar att du helst av allt vill bli bättre i din sjukdom. Eftersom Chrons är en autoimun sjukdom så rekommenderar jag dig att fundera på vad som orsakar autoimuna reaktioner. Mina egna erfarenheter och efterforskningar visar att det är fröer som är roten till autoimmuna sjukdomar. När maten lämnar magsäcken och går in i tarmarna ska allt protein vi har ätit ha brutits ned till aminosyror. Detta hjälper till att hindra större komponenter från att passera genom tarmvägen och in i blodomloppet. Eftersom lektiner och gluten (spannmålsproteiner) från frön kan överleva i magsäcken kan dessa gå hela ut i tunntarmen. Lektinerna kan fästa vid tarmväggen och skada dess permiabilitet. De förändrar också tarmfloran och kan orsaka celldöd. Ulcerös kolit och Crohns syndrom är två sjukdomar som troligen hänger samman med spannmålsproteiner. Dagens rekommendationer att äta mer fullkorn från spannmål förvärrar tyvärr problemet.

Lycka till.

Neiklot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 sep-11 kl 12:45 »
Johe71: Japp, aktiviteter är inräknat och det har jag redan en del i företaget.. :)
(Ex. -vildmarksfemkamp- med bågskytte, lasso mm..)

Allehanda alkoholhaltiga drycker får dom stå för själva, vi rekomenderar gärna men som sagt..
Åtminstone till en början!

Självklart kommer vi ju få erbjuda även -vanlig catering- i ex. hyrd lokal eller så.
Men det är ändå vildmarkskänsla på maten!

Olof: Ja, det hade ju varit en möjlighet!
Men kostar väl antagligen skjortan att köpa!..

JOW: Jag är ganska medveten om min kost, men tack! :)
(Äter väldigt lite fröer och annat "svårsmält", dricker ingen kolsyra osv.)

Okej, någon öl ibland.. kanske..

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser