Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på päronträdet?  (läst 12106 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Vad är det för fel på päronträdet?
« skrivet: 25 sep-11 kl 23:36 »
Vi har ju flyttat till en liten "gård" och här finns ett päronträd - är nästan säker på att det är gråpäron, men päronen är helt runda och små och de är så beska så hela munnen skrumpnar. I övrigt smakar de som gråpäron. Är det bara att de är omogna eller är det något fel? Behöver trädet en pollineringspartner?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

kurt

SV: Vad är det för fel på päronträdet?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-11 kl 04:39 »
Det finns ju också päronträd som används som prydnadsträd, pollineringen är inget problem om du får frukt det påverkar inte smaken.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 26 sep-11 kl 07:23 »
Vi har ju flyttat till en liten "gård" och här finns ett päronträd - är nästan säker på att det är gråpäron, men päronen är helt runda och små och de är så beska så hela munnen skrumpnar. I övrigt smakar de som gråpäron. Är det bara att de är omogna eller är det något fel? Behöver trädet en pollineringspartner?

Hej,

trädet behöver nog beskäras, om det är massa av små påron har trädet svårt att försörja alla och de blir små o beska.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 sep-11 kl 11:07 »
Tack för era svar :)

Tror inte det är ett prydnadsträd.

Jaha, ja beskurit har jag gjort så det kanske blir bättre nästa år då? Det är inte massa små päron, snarare rätt lite, men tror blomningen var dålig i år, det var den på äppelträden också. Vill trädet ha gödsel också? Tippar på att det är kanske 30 år gammalt om inte mer och det ser inte ut som att det varit tuktat någon gång efter det sattes, säkert inte gödslat heller.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 sep-11 kl 12:21 »
hur ser bladen ut?
Har de röda fläckar på ovansidan av bladen och konstiga "knottror" på undersidan?
Då har du fått päronpest... det påverkar frukterna. De första åren är symtomen lindriga och bara bladen visar att något är fel, men såsmåningom påverkas päronen och slutligen blir det ingen frukt alls.
Om det nu  är päronpest så säger de lärda att det är en luftburen smitta som går mellan päronträd och på vintern flyttar den till kinesiska enar. Jag har fått in detta på mitt ljuvliga päronträd trots att jag inte har kinesisk en så det kan tydligen vara problem med thujor och andra en-liknande växter.
Hoppas det inte är pesten för det finns visst inget botemedel - det är bara att såga ner trädet.
Själv ska jag göra ett försök att ta bort och elda alla angripna blad. Min förhopning är att smittans cykel då bryts och trädeet kan räddas...
Lycka till

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 sep-11 kl 16:32 »
Oj, det låter inge trevligt. Har inte tänkt på hur bladen är fläckiga, men tror inte det finns sådana angrepp. Vi har heller inga barrträd här utom svenska naturliga, bortsett från ett par stackars förkrympta idegranar (hur taniga och små som helst) i andra änden på trädgården. Grannen har inga heller vad jag sett. Men skall ta mig en titt på bladen nästa gång jag är ute.

Tuktade klart trädet förut idag (tog vattenskotten som kommit och finputsade lite efter mitt lite större ingrepp i våras). Frukterna ser friska ut, bortsett från att de har fel form - sådär väldigt små är de faktiskt inte. Kollade lite noggrannare på grenar och så och de är ju väldigt gamla och fullt med lavar på, så en liten föryngring var det absolut dags för.

Edit: Läste på lite om päronpest och de symptomen känner jag inte alls igen. Alla nya skott som kommit var enormt fina och kraftiga och det stod att särskilt nya skott var utsatta, så kan nog som väl är utesluta den orsaken.
« Senast ändrad: 26 sep-11 kl 16:40 av Paradisgården »

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 sep-11 kl 09:51 »
Oj, det låter inge trevligt. Har inte tänkt på hur bladen är fläckiga, men tror inte det finns sådana angrepp. Vi har heller inga barrträd här utom svenska naturliga, bortsett från ett par stackars förkrympta idegranar (hur taniga och små som helst) i andra änden på trädgården. Grannen har inga heller vad jag sett. Men skall ta mig en titt på bladen nästa gång jag är ute.

Tuktade klart trädet förut idag (tog vattenskotten som kommit och finputsade lite efter mitt lite större ingrepp i våras). Frukterna ser friska ut, bortsett från att de har fel form - sådär väldigt små är de faktiskt inte. Kollade lite noggrannare på grenar och så och de är ju väldigt gamla och fullt med lavar på, så en liten föryngring var det absolut dags för.

Edit: Läste på lite om päronpest och de symptomen känner jag inte alls igen. Alla nya skott som kommit var enormt fina och kraftiga och det stod att särskilt nya skott var utsatta, så kan nog som väl är utesluta den orsaken.
Så härligt då hoppas vi på att allt går att lösa till det bästa.
Lycka till!

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 10:09 »
Jeg er ikke spesialist på trær, men vårt pæretre såg veldig sykt ut i 2 år (i de 2 årene etter vi köpte gården)
bruna blad, 3 pærer totalt, ikke trivsel.
Så gravde vi ned koskit og ga treet aske fra pannan i våres, og en håndfull järnspik.
I år er bladen helt flekk-frie og vi hadde hundrevis av pærer.

Kanskje noe sånt kan hjelpe deg?

Tvitvi

Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

masa

• -
« Svar #8 skrivet: 30 sep-11 kl 14:31 »
Uppenbarligen har du någon annan päronsort i närheten eftersom du får frukt. Men det kan ändå finnas pollineringsproblem. För att få stor och fin frukt måste så många fruktämnen som möjligt bli pollinerade, detta innebär i regel att blomman måste besökas flera gånger av insekter med rätt sorts pollen. Har man otur med vädret så att de pollinerande insekterna flyger t.ex. bara under en dag, så syns det på frukten till hösten.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 sep-11 kl 19:24 »
Så även gråpäron behöver en partner? Har sett så många helt ensamma stora gråpäron som bara dignar av frukt
så jag trodde nästan att de var självfertila.

gulhare

« Svar #10 skrivet: 10 okt-11 kl 20:50 »
http://www.funboplantskola.se/meny/tradgardsinfo/pollparon.htm
där har du en pollineringslista för päron.
Och nej, gråpäron är inte självfertila. Citat från en äppel- pollineringstabell jag skrev ut för ett tag sedan "De flesta fruktträd utvecklar bättre och mera frukt om blommorna befruktas (pollineras) med frömjöl från en annan sort. Men det är inte alla sorter som passar bra ihop." Och bla bla bla och så vidare.

Själva hade vi ett päronträd som gick under sågen i vintras. Massivt angrepp av pärongallkvalster, stencellssjuka (missbildade päron med "sten" i), samt fruktträdskräfta och förmodligen inte något mer päronträd på några kilometers avstånd (så det blev kanske 4-5 päron totalt på trädet....) gjorde det beslutet lätt. Den enda åkomman trädstackaren inte hade var just päronrost  (det som znibban kallade pest), men det gjorde ju ingen lycklig för det.

Jag instämmer i rådet med aska. Ge den aska, och för all det lite av varje. Se om det hjälper.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 okt-11 kl 21:18 »
Åh, tack så mycket! Då skall jag botanisera i päronsorter och se om jag hittar någon trevlig jag vill sätta :) .

bärplockerskan

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 11 okt-11 kl 21:08 »
Jag vet ett gammalt gråpäronträd där det vuxit upp rotskott som har lite mindre, runda päron som liknar gråpäron men smakar som du beskriver att dina gör. Rotskotten är antagligen Pyrus communis som är en grundstam som nästan alla päronsorter brukar vara ympade på. Kan det vara ett sådant träd som du har?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 okt-11 kl 21:14 »
Verkar rätt osannolikt då det inte verkar ha stått något träd i närheten, Det är i så fall om någon satt ett rotskott, men det tvivlar jag på, Några veckor senare smakade de förresten bra, fast formen var densamma.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 11 okt-11 kl 22:27 »

Nu tar vi det från början. ;D

1. Runda päron kallas för Bergamotter. Finns massor av olika storlekar från stora till jättesmå. Sök på bergamotter så borde du kunna hitta ett antal olika sorter.
Annars så åker du till bibblan och lånar alla gamla böcker som dom har om "pomologi" En trevlig läsning som gärna spårar ur. ;)
Min gamla hemsida finns fortfarande kvar på nätet men jag har ingen kontakt med den längre.
Här kan man se vad jag hade på 2000 kvadratmeter villatomt. http://home.swipnet.se/~w-88844/

2. Du skrev att det var en "lite" gård som ni flyttat till. För mig låter det som om det är ett torp från början.
Torparna förr var fattiga och planterade ofta kärnor i hopp om att få ett fint päronträd. Ett sånt som dom rika hade.
Oftast så blev det oätliga frukter men det spelade inte så stor roll. Man hade ett päronträd och kunde man inte äta dom råa så kunde man alltid koka in dom för vintern. ;)
Så nu var man nästan lika bra som dom rika. Fick man mycket päron så matade man djuren med dom.

Ibland så stöter man på äldre folk som berättar att dom hade en väldigt ovanlig sort i trädgården som hette Grisapäron eller Grisaäpplet. ;)
Det är kärnsådd där man drev upp fruktträd så att grisen skulle kunna få lite vitaminer på vintern. Ofta står dom träden i närheten av ladugården.
För då var det närmare att bära.

Så det behöver inte vara sjuka på det. Bergamottpäronträd finns inte till salu idag vad jag vet så därför tror jag mera på kärnsådd än sjuka.
Men det kan lika gärna vara ett köpt träd av någon bergamott. Dom köpta träden brukar ha större frukt. Från 6-7 cm i diameter och större.
Är träden gamla så blir frukten mindre.

Min fars bergamotter är lösa och blir bara smet av dom när dom faller ner från trädet. Så fort dom blir mogna så ruttnar dom invändigt.  Dom är ca 4 cm i diameter. Stammen är ca 70-80 cm i diameter.
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 22:34 av Rosten »

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 okt-11 kl 11:37 »
Tack för ditt fina svar. Skall söka på bergamott och se. När de väl mognade smakade de precis som gråpäron och var så även i konsistensen. De blev inte mosiga eller ruttnade.

Nej, det är inget torp, faktiskt mer en riktigt fin herrgård, fast väldigt väldigt liten ;). Det är en banvaktarstuga från 1900, väldigt påkostat byggt, och stinsen fick nog inte så dåligt betalt heller för huset är helrenoverat minst en gång och har riktigt fina tapeter ändå från början. När jag räknade på hur ofta de måste ha tapetserat om i snitt fick jag det till typ vart 6:e år fram till 50-60-talet. Fast nu är ju inte päronträdet så gammalt vad jag förstår, så det kan ju vara annorlunda med det. Skulle dock inte tro att de satt annat än "riktiga" saker för det märks att de som haft stället varit trädgårdsintresserade och vetat vad de gjort. Har flera ovanliga narcisser t.ex. och det har funnits rabatter och odlingar både här och där. Har inte mätt trädet, men det är inte särskilt stort, 20 cm i diameter kanske.

... nu har jag kollat runt på bergamotter och det måste det ju vara. Skönt att man fått klarhet i det i alla fall - tack! :D
Men jag måste väl veta vilken sort det är för att kunna hitta en partner till det?
När slutade runda bergamotter att säljas?

... läste om mirabeller på din sida också. Visste inte ens att det fanns något som hette så. Vi har nämligen tre ganska stora "småplommon" som inte växer som krikon och inte heller ser ut som det, så jag fattade inte vad det var. Frukterna är små, helt runda och rödblå, smakar precis som plommon bortsett från att skallet är bittrare. De sätter rotskott. Har tre ganska stora gula riktiga plommon också, de har jag inte försökt lista ut sorten på än, vet ju i alla fall att det är gula plommon ;). De sätter inga rotskott. Är mirabeller och körsbärsplommon samma sak?
« Senast ändrad: 12 okt-11 kl 11:56 av Paradisgården »

Gep

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 12 okt-11 kl 12:21 »
Det finns en annan lösning mot pest. Såga ner barrträden/buskarna som
är mellanvärd. Min granne hade också problem med orange fläckar på
sina päronträd. Hon sågade ner sina barrbuskar efter tips från mig
och i år tror jag att det var mindre än fem fläckade blad per träd.
Tidigare år några hundra. Vi bor utanför tätort.
Kan bli en tuff åtgärd om man bor i ett villaområde.
Men vinternatten är mörk.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 12 okt-11 kl 19:22 »
... nu har jag kollat runt på bergamotter och det måste det ju vara. Skönt att man fått klarhet i det i alla fall - tack! :D
Men jag måste väl veta vilken sort det är för att kunna hitta en partner till det?
När slutade runda bergamotter att säljas?

... läste om mirabeller på din sida också. Visste inte ens att det fanns något som hette så. Vi har nämligen tre ganska stora "småplommon" som inte växer som krikon och inte heller ser ut som det, så jag fattade inte vad det var. Frukterna är små, helt runda och rödblå, smakar precis som plommon bortsett från att skallet är bittrare. De sätter rotskott. Har tre ganska stora gula riktiga plommon också, de har jag inte försökt lista ut sorten på än, vet ju i alla fall att det är gula plommon ;). De sätter inga rotskott. Är mirabeller och körsbärsplommon samma sak?

1. Du har fått klarhet i att det är en Bergamott. Men inte vilken Bergamott. Det finns en hel hög olika Bergamotter och jag tror knappast att du kan få fram vilken sort du har.
Även om Pomologiska sällskapet har börjat jobba med päron. Så prov att kontakta dom. http://svepom.se/
Men päron är betydligt svårare att sortbestämma än äpplen och Bergamotter är nog dom svåraste att sortbestämma av alla päron.

2. Varför skall du leta rätt på en parter till trädet? Dom kommer knappast att gifta sig. ;D Skämt och sidor.
Du får päron idag. Det innebär två saker. 1, Det finns redan päron i trakten som polinerar ditt så det problemet är redan löst. 2, det finns bin eller humlor också så du har igentligen inget problem som du behöver leta efter en lämplig polinerare till.

3. När dom slutade att säljas vet jag inte men man kan fortfarande specialbeställa dom mesta sorter fortfarande. Så det går att få tag på Bergamotter även idag. Förut så sålda jag specialbeställningar med har slutat pga dålig lönsamhet.

4. Plommon, krikon och mirabeller är ett annat problem. Eftersom dom korsar sig med varandra.
Men enkelt förklarat.
Plommon har platt kärna. Krikon/mirabeller har rundare kärna.

Plommon kan vara rotäkta eller ympade. Krikon och mirabeller är nog alltid rotäkta.

Krikon och mirameller kan vara söta, sura, ha fadd smak eller vara helt underbara. Vissa blir söta efter att dom har fått en frostnatt. Vissa har sura skal men är goda så fort man får bort skalen. (dom fryser man ner hela och sedan tar man upp dom på vintern. Håll dom 2 sekunder i varmt vatten så lossar skalet direkt men frukten är fortfarande frusen.
Sen kan man koka bären och få goda krämer eller soppor.)

5. Dom gula plommonen utan rotskott är förmodligen Reine Claude D`oullins.

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 13 okt-11 kl 00:42 »
Det finns en annan lösning mot pest. Såga ner barrträden/buskarna som
är mellanvärd. Min granne hade också problem med orange fläckar på
sina päronträd. Hon sågade ner sina barrbuskar efter tips från mig
och i år tror jag att det var mindre än fem fläckade blad per träd.
Tidigare år några hundra. Vi bor utanför tätort.
Kan bli en tuff åtgärd om man bor i ett villaområde.
Men vinternatten är mörk.
Men det du nämner är väl ingen päronpest utan typ päronrost vad jag fattar, slags svampangrepp. Övrigt går det ju bra att ympa in nya sorter om man inte är nöjd med vad man har.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 13 okt-11 kl 17:37 »
Men det du nämner är väl ingen päronpest utan typ päronrost vad jag fattar, slags svampangrepp. Övrigt går det ju bra att ympa in nya sorter om man inte är nöjd med vad man har.

Päron är ingen höjdare att ympa. Äpplen och plommon funkar bättre.
Päron är ofta sjuka så har man ett frisk träd så är det jättelätt att få ett sjukt.

Ympade mina träd och fick stensjuka i alla.

En bit ner så står det lite om stensjuka.
http://www.coop.se/Recept--mat/Vardagstips/Tradgard/Skadegorare-pa-frukttrad5/

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser