Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar- när ska de slaktas?  (läst 2822 gånger)

blomsterhöna

• -
Tuppar- när ska de slaktas?
« skrivet: 25 sep-11 kl 13:11 »
Mina vackra ''små'' blommekycklingar växer och växer, men det gör även annat som gör att jag är rädd att majoriteten av mina kycklingar är tuppar.
De är två månader nu, och jag är nybörjare, men de flesta har större kam och slör än de iallafall klart två stycken tydliga hönor, som har liten blek kam och inget slör. En började gala redan vid 5 veckors ålder, och nu har en andra börjat.
De som jag misstänker vara tuppar har även lite grönglänsande stjärtfjädrar.

Nu till själva frågan, om jag nu alltså står där med 10-14 tuppar (hoppas hoppas jag har jättefel....  :-\ ), så får de ju slaktas. Jag har läst att de är bäst att ta vid fem månaders ålder. Men det blir ju en väldans massa att hålla på med på en och samma gång. Hur 'länge' kan man vänta som längst, utan att de blir jättesega- för det är väl det som köttet blir ju äldre de blir? Och de som får vänta längst, vad tillagar man dem bäst till?

skogensrå

• Västmanland
SV: Tuppar- när ska de slaktas?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-11 kl 13:17 »
Mina vackra ''små'' blommekycklingar växer och växer, men det gör även annat som gör att jag är rädd att majoriteten av mina kycklingar är tuppar.
De är två månader nu, och jag är nybörjare, men de flesta har större kam och slör än de iallafall klart två stycken tydliga hönor, som har liten blek kam och inget slör. En började gala redan vid 5 veckors ålder, och nu har en andra börjat.
De som jag misstänker vara tuppar har även lite grönglänsande stjärtfjädrar.

Nu till själva frågan, om jag nu alltså står där med 10-14 tuppar (hoppas hoppas jag har jättefel....  :-\ ), så får de ju slaktas. Jag har läst att de är bäst att ta vid fem månaders ålder. Men det blir ju en väldans massa att hålla på med på en och samma gång. Hur 'länge' kan man vänta som längst, utan att de blir jättesega- för det är väl det som köttet blir ju äldre de blir? Och de som får vänta längst, vad tillagar man dem bäst till?
Jag har noterat att dom som är tuppar även har rundare spetsar på stjärtfjädrarna än dom som är hönor har islansdhöns

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-11 kl 13:18 »
Jag fick en 16månaders tupp av en vän för ett tag sedan och har slaktat egna tuppar vid betydligt högre ålder.

Allt beror på hur man tillagar den. :)

Tupp i gryta är aldrig fel (jag gillar grytor).

Stycka upp tuppen i bitar och bryn bitarna i en stekpanna, lägg över i en gryta och vispa ur stekpannan med lite vatten - i med det i grytan.

Krydda med ex. lagerblad, svartpeppar, lite salt och ett par kvistar timjan.
Strö över ca 3msk mjöl och blanda väl, sedan i med en flaska (750ml) rödvin (gärna kraftigt, och gärna spanskt! Parador är ett bra billigt vin för detta!)

Låt koka 1-1½ timme ungefär, eller tills köttet släpper lätt från benen.

Fast currykyckling funkar fint också! .. :)

skogensrå

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 25 sep-11 kl 13:25 »
Jag fick en 16månaders tupp av en vän för ett tag sedan och har slaktat egna tuppar vid betydligt högre ålder.

Allt beror på hur man tillagar den. :)

Tupp i gryta är aldrig fel (jag gillar grytor).

Stycka upp tuppen i bitar och bryn bitarna i en stekpanna, lägg över i en gryta och vispa ur stekpannan med lite vatten - i med det i grytan.

Krydda med ex. lagerblad, svartpeppar, lite salt och ett par kvistar timjan.
Strö över ca 3msk mjöl och blanda väl, sedan i med en flaska (750ml) rödvin (gärna kraftigt, och gärna spanskt! Parador är ett bra billigt vin för detta!)

Låt koka 1-1½ timme ungefär, eller tills köttet släpper lätt från benen.

Fast currykyckling funkar fint också! .. :)
har slaktat äldre tuppar med har läst att man kan ha dom i mjölk men jag har gjort som när man gör sprängd anka.o serverat vdom med gräddsås o vinbärsgele.

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 sep-11 kl 13:29 »

Jag har provat att lägga kanin i mjölk, men det gör ingen större skillnad mer än att mjölken tar slut..

blomsterhöna

• -
« Svar #5 skrivet: 25 sep-11 kl 13:45 »
Tack för tipsen!
Och recept!  ;D

Grytor är en stor favorit här med, men om man tar dom relativt tidigt, då går det väl att stycka och använda bröst och fileer osv som med 'köpe-kött' också eller?

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 sep-11 kl 13:56 »
Tack för tipsen!
Och recept!  ;D

Grytor är en stor favorit här med, men om man tar dom relativt tidigt, då går det väl att stycka och använda bröst och fileer osv som med 'köpe-kött' också eller?

Självklart!

Och det kan du göra med gammeltuppar också...

Ett annat gott recept (all kyckling/tupp/kanin) är  att steka den styckade tuppen i ugn, helt utan kryddor (eller på spisen), tills den är "klar".
Lägg över i stekpanna och slå över 2 burkar kokosmjölk och i med ex. Curry Kerala (+ lite extra curry).

Servera med ris!

Finfint! :)

blomsterhöna

• -
« Svar #7 skrivet: 25 sep-11 kl 14:01 »
Självklart!

Och det kan du göra med gammeltuppar också...

Ett annat gott recept (all kyckling/tupp/kanin) är  att steka den styckade tuppen i ugn, helt utan kryddor (eller på spisen), tills den är "klar".
Lägg över i stekpanna och slå över 2 burkar kokosmjölk och i med ex. Curry Kerala (+ lite extra curry).

Servera med ris!

Finfint! :)

Nu blir jag ju hungrig   ;)
Jag ska bara komma över det där med att slakta dem, eller allra helst hitta någon som kan göra det åt mig  :-\
Efterarbetet är inget jag kommer ha några problem med, bara själva 'avslutet'..

Är det svårt att plocka dem?

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 sep-11 kl 14:07 »
Var bor du?

Några tips är: Nacka dom INTE när dom ruggar, det blir ett oändligt arbete med att plocka dom.

Tar man det bara lungt och plockar en fjäder i taget (nåja) så är det ganska lätt.
När tuppen är färdigplockad kommer du se att den har lite strån och småfjun som är lite varstans, håll i ena foten och bränn bort detta med t.ex tidningspapper.
(Eller gaslåga, snabbt och inte för nära!)

Plocka med en gång och doppa INTE i vatten, det är bara onödigt..

« Senast ändrad: 25 sep-11 kl 14:13 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 sep-11 kl 14:14 »
Vet man att man ska ha dom i ex. gryta eller inte vill ha skinnet så kan man flå dom också.

Går 100 gånger snabbare dessutom. :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 25 sep-11 kl 15:08 »
Jag slaktade en stor ettårs tupp häromdagen ( min första) plockade först men flådde sen då jag ville göra alla moment.
Tog ur allt inuti .
Skölde av den. Bröt loss låren och skar av benen .
Brynte lår och kropp i en gryta runt om , kokte den sedan i kokkos mjölk . Tog upp efter en timma o gafflade bort köttet .
Låren var sega men inte köttet på själva kroppen .
La tillbaka allt och tillsatte curry och mera kokkos mjölk , fick koka ca 30min till.
Tog bort ben o la i grönsaker o sen koka upp igen ,,kryddade o smakade av .
Gottgott med ris o wokgrönt till  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser