Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djupet på brunnen?  (läst 14277 gånger)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
Djupet på brunnen?
« skrivet: 21 sep-11 kl 18:03 »
Hej
Vi har på vår gård vi just flyttat till en djupborrad brunn, men vi vet inte hur djup den är.
Förra ägaren (farafar) är död och vi vet inte vem vi annars ska kunna fråga, det finns inte heller vad vi vet några papper.
Hur tar man reda på hur djup en brunn är om man inte har nån att fråga?
Kan man kontakta nån på tex kommunen eller liknande?

Med vänlig hälsning/ Rapchic

Heddan76

• Norrbotten
SV: Djupet på brunnen?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 18:09 »
Kolla om din brunn finns med i SGUs kartdatabas.
www.sgu.se

Annars får du väl loda...

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 18:25 »
den brunn som djupbrunnen är borrad i finns med men inte det nya djupet.
vad jag förstår kan man inte loda en djupborrad brunn för att hålet ska vara för litet, eller kanske jag har fattat fel?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 18:27 »
Diametern måste väl ändå vara 100mm eller större varför skulle inte det gå att loda?
Möjligtvis att det då skulle fastna i kabel, wire och slang som redan finns där till pumpen. Eller du kanske inte har någon pump där än?

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 18:29 »
Kolla med brunnsborrare i närheten. Dels kan de ha uppgiften då de gjort jobbet, dels kan de hänvisa till var, om, uppgiften finns.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 21 sep-11 kl 21:53 »
Vad jag har förstått så är det brunnsborrarens ansvar att se till att uppgifter om hålet blir införda i brunnsregistret - vare sig det är en vattenbrunn eller en energibrunn. Men tyvärr slarvar många brunnsborrningsfirmor med detta, i en del områden där man "vet" att så gott som alla villor har bergvärme kanske registret bara anger ett borrhål för var tionde tomt eller så.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 21 sep-11 kl 22:30 »
SGUs brunnsregister är tyvärr långt ifrån komplett...min brunn finns med men ingen av mina grannars brunnar. Dessutom verkar de slarva bort brunnar i det arkivet också, flera borrade brunnar som jag vet fanns med för några år sedan är nu borta...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 sep-11 kl 22:35 »
Det är bara yrkesmässig brunnsborrning som måste registreras.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 21 sep-11 kl 22:41 »
kan du inte fråga runt bland grannar etc, vi har några grannar vi fråga om allt ner det geller vrt hus. dom har varit her sedn dom var små och lekte så dom vet det mesta som går att ta reda på =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 22 sep-11 kl 07:13 »
Yrkesmässig?
Jag tror inte det är speciellt många som har borrutrustning för runt miljonen för att borra brunnar för skojs skull. Nog är det yrkesmässigt gjort. Det är bara att borrarna skiter i att anmäla. Och så som jag har sett så verkar SGU vara bra på att slarva bort data om brunnar som har blivit anmälda också.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 10:48 »
grannen har bara bott där sen 2001 och den borrades före detta,
och alla andra säger bara att den än väldigt djup  ???

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 22 sep-11 kl 11:06 »
Varför behöver du veta djupet?
Finns det några borrade brunnar i närheten? Då kanske du kan få en hint om hur djup din är.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #12 skrivet: 22 sep-11 kl 11:09 »
min man funderar på att göra ett vindkraftdrivet "vattentorn" så att vi har vatten då det är strömavbrott, elternativt en handpump om det är grunt nog  :-[
vi har redan varit med om massa strömavbrott och att säga till min syster att vi tyvärr inte kan duscha innan vi far till stan eller att vara utan vatten i några dagar är inte det roligaste  :-[

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 22 sep-11 kl 11:46 »
Ok, men finns det idag en elektrisk pump i borrhålet?
Hur gör ni om det inte blåser när det är strömavbrott och ni ska duscha?

tinna.m

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 22 sep-11 kl 12:11 »
min man funderar på att göra ett vindkraftdrivet "vattentorn" så att vi har vatten då det är strömavbrott, elternativt en handpump om det är grunt nog  :-[
vi har redan varit med om massa strömavbrott och att säga till min syster att vi tyvärr inte kan duscha innan vi far till stan eller att vara utan vatten i några dagar är inte det roligaste  :-[
Ett bensin/dieseldrivet elverk att ta till vid strömavbrott, samt kontakt att koppla på det i?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 22 sep-11 kl 12:21 »
Det var dit jag också ville komma, antingen reservkraft till den befintliga(?) pumpen.
Eller vad menar du, rapchic, med vattentorn, menar du en vattenreservoar som mellanlagrar vatten? I så fall kan du lika gärna fylla den med elpumpen.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #16 skrivet: 22 sep-11 kl 12:57 »
vi är fortfarande på teoristadiet, blandannat för att  vi inte vet alla fakta om brunnen ännu,
men om vi har ett "vattentorn" på ca 1000 liter, som vattnet pumpas upp i först så att det blir självtryck, borde vi klara oss trots att det kanske inte blåser just då det är strömavbrott (nog för det har hitills alltid blåsit då det varit strömavbrott, vi har ju luftlinjer.

vi vill helst också ha nått som är lite mer långsiktigt än bensin/disel

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 22 sep-11 kl 13:08 »
Vattentornet löser ditt problem utan någon vindsnurra. Om det nu inte blir långvariga avbrott...
1000l måste ju kunna räcka i många dagar om man är lite sparsam. Däremot så måste du placera ditt torn högt upp. Skall du få ett tryck på 1 bar så måste tornet vara 10m högre upp. T.ex. om du har duschen på övervåningen 5m ovanför backen så måste tornet vara 15m högt om du skall få 1 bars tryck. Jag har min vattenpump inställd på att starta när trycket sjunker under 2 bar. Jag vet inte hur lågt tryck som är acceptabelt men vill du ha 2bar måste tornet i ovanstående exempel vara 25m högt.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #18 skrivet: 22 sep-11 kl 13:31 »
vi är som sagt bara på teoristadiet
och vi är lite intresserad av vindsnurror och att skapa egen el  :-[

vår villa är en enplans, så 15 m borde inte behövas men vet ni hur högt (på ett ungefär) som skulle behövas på en enplansvilla.
vi funderar på att ha tanken på övervåningen av lagårn, som är mkt högre än huset

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 22 sep-11 kl 13:40 »
Jag vet inte vilket minsta tryck som är acceptabelt, det får ni kanske prova er fram till.
Men du behöver 10m höjdskillnad för varje bars tryck du vill ha.

Det vore väl bättre med en elvindsnurra i så fall som tillverkar t.ex. värme istället för att pumpa lite vatten då och då. Den skulle nog göra större nytta. Och framförallt enklare...
T.ex. om ni har ack-tank kan en extra elpatron i den vara en idé, som vindsnurran får driva efter bästa förmåga...

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser