Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jägarskola  (läst 8940 gånger)

leifhh

• Gäst
Re:jägarskola
« Svar #20 skrivet: 11 apr-07 kl 08:59 »
Mycket frågor om fåglar är det  :-\

bra att veta, då blir det fågelböcker snarare än annan litteratur de kommande veckorna. (går intensivkurs på Glimminge om 2 veckor)

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #21 skrivet: 11 apr-07 kl 09:15 »
SKÖNT!!!

Fåglarna är mitt minsta problem. Hundarna är det värsta, är totalt ointresserad av hundar. Stövare, drever, ställare... suck, jag ska lusläsa hundboken innan onsdag. :-\

"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

RiverCottage

• Halland
« Svar #22 skrivet: 11 apr-07 kl 09:45 »
Tror inte att provet innehåller så mycket om just hundar, ev. lite kort om jaktformerna ( tex. drevjakt samt vilken hund som lämpar sig bäst) Men plugga ni mer på fåglarna...
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #23 skrivet: 18 apr-07 kl 20:39 »
Weiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!! :D

Jag klarade det!!! 67 av 70, fast jag fick ta mej fan lika många hundfrågor som fågelfrågor.
Fast det var inte dom jag kuggade på... ???

Jippie!!!!!!!
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

leifhh

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 apr-07 kl 13:58 »
I förra veckan gick jag då till slut intensivkurs för jägarexamen. Jag gick på Glimmingen utanför Uddevalla som drivs av Jägarnas Riksförbund. http://www.jagarnasriksforbund.se/glimmingen.php

Priset var c 7000-8000 kr, beroende på om man ville bo på plats eller ej. Litteratur, luncher, fika, provkostnad, medlemskap i JRF-LJ, massor med lerduvor och övningsammo ingick. Deltagarantal begränsat till 6 per kurs.

Schemat var tufft, 8-20 tisdag till fredag. Fredagen avslutades med det teoretiska provet. Uppskjutning på lördag. Dagarna innehöll ca 50% teori och 50% skytte, vapenhantering mm. Tror att vi hann skjuta c 20 serier duvor var, och ett dussin serier på älgbanan. Därtill ett par serier precisionsskytte och en serie markmål.

Jag hade pluggat på rätt bra innan. Vilket var lämpligt eftersom lektionerna framför allt baserades på att klara ut oklarheter. Lektionerna följde i princip helt litteraturen (kapitelvis).  Fokus låg helt klart mer på artkännedom och "jakt" än ballistik och kalibrar. Djurhantering efter att djuret fällts berördes i princip inte alls. Provet var inga problem, 69 av 70. Skjutningen gick också bra.

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #25 skrivet: 30 apr-07 kl 16:24 »
Grattis!!!!
Vad skönt!
Tror jag kommer att komma upp i ungefär 5000 inklusive allt. För mig känns det ofattbart att kunna läsa in så mycket på så kort tid. Jag har lagt cirka tre timmar i veckan hemma på plugg plus tre timmar på lektioner i veckan sedan början av oktober...

Måste varit bra att vara så få, speciellt på skjutningen...
Är det något du rekomenderar?

leifhh

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 apr-07 kl 17:42 »
Måste varit bra att vara så få, speciellt på skjutningen...
Är det något du rekomenderar?

absolut, jag rekommenderar kursen varmt. Det är ju väl känt inom den mesta pedagogik att man i mindre grupper lär sig mer....

en av de andra kursarna var för övrigt åter-läsare.

PiaJonsson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 okt-07 kl 02:45 »
Jag gick intensivkurs på Sterte sommaren för två år sen. Var helnöjd! Visst var det intensiva dagar, och jag var helt slutkörd när jag åkte hem. Men hade det inte varit för Alf (läraren) hade jag aldrig klarat de förbaskade lerduvorna! Likadant förstod jag att de som hade det svårt med teoridelen upplevde det. Standarden på inkvarteringen var inte 5-stjärnig, men fullt acceptabel för en vecka. Maten var jättegod! Ett tips är dock att ta med sig myggmedel!
Lycka till alla ni som kämpar med er jägarexamen. Jag sköt just min första oxe i går morse!
/Pia

Dela detta:

* Inloggade just nu

1714 gäster, 2 användare
Erik Forsman, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser