I förra veckan gick jag då till slut intensivkurs för jägarexamen. Jag gick på Glimmingen utanför Uddevalla som drivs av Jägarnas Riksförbund.
http://www.jagarnasriksforbund.se/glimmingen.phpPriset var c 7000-8000 kr, beroende på om man ville bo på plats eller ej. Litteratur, luncher, fika, provkostnad, medlemskap i JRF-LJ, massor med lerduvor och övningsammo ingick. Deltagarantal begränsat till 6 per kurs.
Schemat var tufft, 8-20 tisdag till fredag. Fredagen avslutades med det teoretiska provet. Uppskjutning på lördag. Dagarna innehöll ca 50% teori och 50% skytte, vapenhantering mm. Tror att vi hann skjuta c 20 serier duvor var, och ett dussin serier på älgbanan. Därtill ett par serier precisionsskytte och en serie markmål.
Jag hade pluggat på rätt bra innan. Vilket var lämpligt eftersom lektionerna framför allt baserades på att klara ut oklarheter. Lektionerna följde i princip helt litteraturen (kapitelvis). Fokus låg helt klart mer på artkännedom och "jakt" än ballistik och kalibrar. Djurhantering efter att djuret fällts berördes i princip inte alls. Provet var inga problem, 69 av 70. Skjutningen gick också bra.