Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa tacka från orfbesättning?  (läst 1406 gånger)

sarbe453

• Östergötland
köpa tacka från orfbesättning?
« skrivet: 20 sep-11 kl 21:16 »
Jag köpte mina första får för 3-4 år sedan. Kunde inget om får då men har lärt mig under tiden. Trots att jag inte vetat vad man ska hålla utkik efter när jag köpt får så har de varit friska, inget problem med fotröta, löss, orf eller annat. Jag har köpt in får i tre omgångar. Jag har inte MV-status då jag inte visste vad det var i början heller. Man kan väl säga att jag har haft tur...

Nu var jag och tittade på en årstacka från en seriös gotlandsbesättning med mönstrade lamm. Otroligt fina tackor MEN besättningen har haft orf. Ägaren var inte bekymrad utan sa bara att det har många/de flesta besättningar idag. Jag har inte upptäkt det hos mina men det betyder ju iof inte att de är fria från det...

Så hur skulle ni göra? Hur orolig ska man vara för orf? Jag har ju en liten besättning som jag inte haft så länge. Nu är det ju långt till lamning så det är väl en fördel?

Vänligen Sara
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vårlängtan

• Småland
SV: köpa tacka från orfbesättning?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 15:36 »
Jag tänker som så: Varför dra in det i sin nuvarande friska besättning?
Om inga alternativ finns, så ok. Men jag skulle nog tänka mej för.
Njuter av värme och allt det gröna!

Haglund

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 15:48 »
Håller med föregående, varför medvetet smitta ner sin egen friska besättning  ???   Och att smittan skulle finnas hos de flesta tycker jag verkar underligt. Vet int om om någon besätting med ORF.  Hitta en frisk tacka!!
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 17:07 »
Jag hade inte heller köpt mig bekymmer. Hitta en frisk besättning!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 21:58 »
Håller med föregående talare. Känns dumt när det dessutom bara gäller ett enda djur. Henne klarar du dig utan.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
Humleblomster

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser