Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare- vilka höns ska vi ha + andra frågor..  (läst 5620 gånger)

Kycklingmamsen

• Värmland
Nybörjare- vilka höns ska vi ha + andra frågor..
« skrivet: 19 sep-11 kl 21:48 »
Hej!
Behöver lite hjälp, vi ska skaffa höns :) men vilken sort ska man ha? Jag bor i villakvarter så det blir ett litet gäng, dock kommer de få en stor tomt till sitt förfogande. Vill ha dem för att försörja familjen med ägg (4 pers och hund) och för att få lite lantliv här på villatomten och för att jag älskar djur, så de får gärna va av den sociala sorten. De får inte vara för stora, vill kunna hantera dem om det skulle bli nått... är ju inte alls van höns  :-[ Behöver ju inte vara samma sort alla heller. Någon tupp behöver vi inte (eller??) vill inte slakta dem... kan tilläggas att man får ha tupp i min kommun även i tätbebyggt område.

När jag läst annonser står det ibland värphybrider och blandraskycklingar vad menas med det? Vill ha friska, sunda höns, såklart!
Hönshuset är inte byggt ännu utan vi tänker oss kycklingar fram på vårkanten. Hur många är lämpligt att ha när man bor som vi? vilken ålder är ska de vara när man hämtar hem dem? Skiljer man dem från mamman direkt?  :-\ Tacksam för svar  :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nybörjare- vilka höns ska vi ha + andra frågor..
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 22:14 »
Ja man kan ta kycklingar direkt när dom är födda om dom är kläckta i maskin så är det vanligt .
Om du vill försörja 5 st med ägg om dagen då måste du ha en värpras dvs en värphybrid eller en annan högvärpande ras.
En värphybrid är en vit eller en brun höna ( finns olika varianter o namn på dom ) som är framavlad endast för att lägga massa ägg . Sånna höns kan man köpa hos antingen kycklinguppfödare precis innan dom börjar värpa ( 16v ) för 100-150kr st eller vid 18mån ålder då dom byts ut för att produktionen byts ut för 10-50kr beroende på olika ställen.

Det finns andra raser som lägger bra med ägg oxå .Isbar tex är en medelstor ras som lägger gröna ägg .Jag tycker dom lägger bra med ägg .
Om du ändå inte vill ha kycklingar o tupp så leta efter högproduktiva höns som inte ruvar annars har du hönor som ligger o inte ger nåra ägg på sommaren.
Korsningar brukar vara starka o friska men var noga att fråga om det är sånna raser i som är mkt ruvvilliga isf.
Köper du kycklingar är risken att alla blir tuppar o du vill väl inte vänta 8mån innan äggen kommer ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dajen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 22:37 »
Vi började vår hönsbana med några bruna Lohmann (värphybrider), för att det var det enda vi fick tag på i våras... Jag var lite negativ innan de kom, att köpa hybrider kändes lite "B" på något sätt... Men det omvärderade jag snabbt! De värper enormt bra OCH är väldigt sociala och mysiga. Vi gav 85 kr styck för dem och fick dem levererade nästan ända hem av någon "hönserigubbe" som for runt och sålde i stor skala. De var då 16 veckor och började värpa tre veckor senare.
Sedan har vi utökat med ett par Isbar, de värper bra och äggen är så fina. En Isbarhöna visade sig vara en kopparmaran, men det gör inget för hon värper också härligt fina ägg - ofta. Några sussex-/isbarkorsningar har vi också, samt en svarthöna. Samtliga värper mer än varannan dag, och Lohmannhönorna värper i stort sett varje dag. Nu är ju alla mina unga, jag kanske inte är lika nöjd med äggproduktionen om ett år :)
Det vi tyckte var tråkigt med Lohmann var att de inte kommer att ruva, men det är du ju inte ute efter så det är ju inget problem. Jag kan säga att av mina 13 hönor av lite olika sorter så är det just de fem Lohmannhönsen som är överlägset mest tama och sociala. De kommer springande i raketfart så fort de ser mig och sitter gärna i famnen eller på axeln...

Kycklingmamsen

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 23:19 »
Tack för era svar! :) Nu är vi inga storkonsumenter på ägg kanske jag ska tillägga. Och det viktigaste är sunda friska höns. Det kanske värphybrider är, men det låter ju som att något måste försakas när de är avlade för att få fram så mkt ägg som möjligt...?
Hur mkt värper en dvärg kochin? Har man dem ens för äggen, de kanske ger miniägg? :/ som ni hör är jag helt novis.... Hur mkt värper hedemora höns? silkeshöns?
När kan man könsbestämma en kyckling? Lohmann låter ju då på beskrivningen som höns som passar mig. Är de stora? En annan fundering, när man läser om höns så står det en del om kvalster, löss och annat blä..  HUR vanligt är detta om man sköter sina höns bra och ser till att de alltid har det rent och torrt? Känner att det kryper på hela mig bara jag tänker tanken... urk...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 sep-11 kl 23:27 »
Tack för era svar! :) Nu är vi inga storkonsumenter på ägg kanske jag ska tillägga. Och det viktigaste är sunda friska höns. Det kanske värphybrider är, men det låter ju som att något måste försakas när de är avlade för att få fram så mkt ägg som möjligt...?
Hur mkt värper en dvärg kochin? Har man dem ens för äggen, de kanske ger miniägg? :/ som ni hör är jag helt novis.... Hur mkt värper hedemora höns? silkeshöns?
När kan man könsbestämma en kyckling? Lohmann låter ju då på beskrivningen som höns som passar mig. Är de stora? En annan fundering, när man läser om höns så står det en del om kvalster, löss och annat blä..  HUR vanligt är detta om man sköter sina höns bra och ser till att de alltid har det rent och torrt? Känner att det kryper på hela mig bara jag tänker tanken... urk...

Jag har haft hybrider som varit friska och starka och mkt trevliga så jag har just beställt 100st som kommer snart *S*
Dv kockhin lägger bra med ägg när dom värper men dom ligger fanimej platt hela sommarhalvåret elakt morrande i ett rede o vill ha bebisar .
Silkes samma där ,,,,
Ingen aning om hedemora.
Lohman är normalstor höna som lägger bra med ägg .
Oroa dej inte för ohyra du håller man rent o dom har sand att bada i då brukar det funka fint .

Du om jag vore dej så skulle jag låta varje familjemedlem välja ut en höna  ;D då blir alla nöjda o du får en kul flock,med olika ägg.

Vart bor du ? Det blir hönsmarknad i vingåker den 15okt där kommer jag stå o sälja både höns o kycklingar o ja det finns några könsvisande raser-fifty five flowery , gökmaran  o några till har jag för mej.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kycklingmamsen

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 23:36 »
Jag har haft hybrider som varit friska och starka och mkt trevliga så jag har just beställt 100st som kommer snart *S*
Dv kockhin lägger bra med ägg när dom värper men dom ligger fanimej platt hela sommarhalvåret elakt morrande i ett rede o vill ha bebisar .
Silkes samma där ,,,,
Ingen aning om hedemora.
Lohman är normalstor höna som lägger bra med ägg .
Oroa dej inte för ohyra du håller man rent o dom har sand att bada i då brukar det funka fint .

Du om jag vore dej så skulle jag låta varje familjemedlem välja ut en höna  ;D då blir alla nöjda o du får en kul flock,med olika ägg.

Vart bor du ? Det blir hönsmarknad i vingåker den 15okt där kommer jag stå o sälja både höns o kycklingar o ja det finns några könsvisande raser-fifty five flowery , gökmaran  o några till har jag för mej.
Bra idé! Jag tror det får bli så, kul att ha lite olika :) Va skönt då kanske jag slipper oroa mig för att de ska avlusas och att det ska saneras stup o kvarten... Läste nånstans, troligen här, att man ska ha minst två av varje sort för att de inte ska mobba ut nån... stämmer det? Bor i k-stad och hönshuset är inte ens byggt än  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 20 sep-11 kl 00:33 »
Nee det har inte jag haft men när jag haft flera likadana så har dom tytt sej till varandra .
Kolla på hönsraserna Paduan och Holländskhätta så ska du få se nåt kul ,stor wyanedott är vacker oxå .

pytte

• -
« Svar #7 skrivet: 21 sep-11 kl 11:00 »
Kan bara hålla med om dv. kochin, de ligger mest och ruvar!
Jag började också med höns nyligen, förra året har genom forumet här och en duktig vännina fått mkt hjälp med frågor.
Har dessutom insett att mina dv. kochin slår äggkläckaren, har kläck på sista kullen i morgon.
Det blev större raser som de fått ruva fram.
Vill bara säga välkommen till ett nytt liv (som kan vara beroende framkallande!).
Ta all hjälp från alla duktiga hönsmänniskor här på forumet, de är ovärdeliga!!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 21 sep-11 kl 11:12 »
Lustigt så olika erfarenheter man kan ha. Det jag har sett av Lohmann är att de är ONDA, riktigt hårda typer som hackar ihjäl allting i sin omgivning :-D.

Själv föredrog jag alla de tunga raserna (både i fullstor och dvärg-version) eftersom de var sävligare och lugnare och inte sprang i panik när mina små barn tultade fram för att mata dem. Men en stor brahmatupp är kanske lite överväldigande i en liten villaträdgård...

En av mina barns favoriter var silkeshönsen, både svarta och vita. De ser väl ut lite mer som gosedjur än lantdjur. Fast mina barns absoluta favoriter var dvärgkochin - min yngsta dotter kunde gå och bära på en vit dvärgkochinhöna långa stunder i taget. Och hönan hade inte så mycket emot det, eftersom dottern letade fram godsaker att mata henne med...!
(Hon döptes till Livingstone, eftersom jag annars mest hade mörka dvärgkochin - svarta eller rapphönsfärgade. Så småningom skaffade jag en vit tupp till henne - för att kunna ta färgrena vita kycklingar. Den fick då förstås heta Stanley! Tyvärr var den så ranglåg/"ful" att Livingstone bara stod och trånade efter "Sergeant Rapp" genom stängslet... Så det blev aldrig några vita kycklingar)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 21 sep-11 kl 11:15 »
Åk till Byledagen i vingåker så kan du ju se irl flera olika typer av höns .
Dv kochin o silkes är några av mina favvos oxå .Lugna o gosiga men ligger platt o ger dåligt med ägg i långa perioder  ;D

Verona Grönjord

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 21:19 »
Lustigt så olika erfarenheter man kan ha. Det jag har sett av Lohmann är att de är ONDA, riktigt hårda typer som hackar ihjäl allting i sin omgivning :-D.

De vita Värphybriderna är skraja och kanske "elaka", medans Bruna Lohmann är supersociala. Av alla raser jag har och har haft är dessa "Industrihöns" (som jag kallar dem) de allra mest sociala.

Men i år har jag skaffat mig en Silveruddsras: Queen Silvia. De är också oerhört sällskapliga. För det är ett viktigt drag tycker jag - inte bara äggproduktiviteten.
Så mitt tips/förslag är Bruna Lohmann om du gillar hur de ser ut. Eller Queen Silvia om du vill ha lite elegantare fåglar rent utseendemässigt. Så mycket är ju en fråga om tycke och smak!

Lycka till med hönsplanerna! Och Stort Nöje!!  :D

Hälsar Verona
« Senast ändrad: 23 sep-11 kl 02:25 av Verona Grönjord »
En konstnärlig ungdomlig kvinna , en snäll och trevlig hund och en halvgammal Saab

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-11 kl 22:28 »
Isbar är medelstor ras som är bra värpare o har gröna ägg .

Kycklingmamsen

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 23 sep-11 kl 11:36 »
Tack för era svar! Ska läsa på mer om hönorna ni tipsat om!

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #13 skrivet: 25 sep-11 kl 17:51 »
Vi började vår bana med två vita industrihönor förra sommaren. Sedan dess har flocken utökats med islandshöns, hedemora och isbar. Hedemoran är både min och barnens absoluta favorit! Otroligt sociala och nyfikna, sitter gärna i famnen och vill vara där vi är.  Finns dessutom i en massa olika färger. Vi ska absolut ha fler sådana framöver, däremot blir det inga fler industrihönor eller islandshönor när de vi har nu är borta. Kan tillägga att vi också bor i villa om än i en by på landet.
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

challe:)

• Småland
« Svar #14 skrivet: 25 sep-11 kl 18:04 »
brun lohmann är väldig trevliga jag har beställt 50st till. Har haft en som har ruvat fram kycklingar. men det är stor skilnad mellan vit och brun. den vita är mer flaxig en den bruna .
mvh charlie
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 sep-11 kl 18:27 »
Vi skaffade våra första hönor för ca 2 veckor sedan ;D. Ingen är av samma ras. Vi har en gotlandshöna (jättetrevlig och nyfiken), en svarthöna (rätt skygg av sig), en sussex (utmärker sig inte särskilt), en blandning vit leghorn/brahma och ev. något mer (väldigt framåt och lite kaxig), och en hedemoratupp (jättego, modig och nyfiken). Till husbehov tror jag att en ras som värper runt 150 ägg om året (som lantraser m.fl.) räcker gott om man inte är en storkonsument. Det är i och för sig vi (vi är bara 2, men äter säkert ägg som 4 :)). Men räcker inte fyra hönor till oss så väljer jag nog hällre att skaffa ett par till än att ha färre som lägger massor med ägg. Vi har några av svarthönans (hon är den ändå som värper än) ägg i en liten hemmagjord kläckare. Pappan är gotlandstupp så jag hoppas på en blandning av svarthönan som är så otroligt söt och gotlandshönan som är så trevlig :). Så det blir förhoppningsvis en höna eller två till. Men vi bor på landet. Hade vi bott i villa hade jag nog tyckt att den här storleken på flock (5 st alltså) är rätt lagom. Och jag hade nog valt hedemora i det fallet.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare
gorlan, fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser