Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?  (läst 27089 gånger)

Grankotte

• Småland
Hej!

Jo, jag behöver tips, ideér och hjälp med hur jag och min fru ska komma på fötter igen vad gäller ekonomin.

Det började för ca 5år sedan då jag fick gå från jobbet.
Jag gick från ca 300.000kr om året till 36.000kr och med det rasade allt.

Hur som helst, vi har idag sammanlagt ca 50.000kr hos Kronofogden och ca 60-70.000kr som ligger hos inkasso och liknande.
Min fru har äntligen fått ett Ok jobb med hyffsat ok lön och jag har eget företag (som inte går så bra..)

Vi har ut ungefär, uträknat över året, ca 16.000kr i månaden inkl. barnbidrag.

Men var börja?

/Grankotte

« Senast ändrad: 19 sep-11 kl 19:54 av Grankotte »

Xoot

• Gäst
SV: HJÄLP! Vad ska vi göra för att komma på fötter igen?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 19:58 »
Vi har ut ungefär, uträknat över året, ca 16.000kr i månaden inkl. barnbidrag.

Men var börja?
/Grankotte

Börja vid utgifterna och försök reglera eller skapa någorlunda helhet som kan hjälpa er att förstå.
16.000:- UT per månad? Det ska gå att leva på. Livsstilen är ofta boven.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 20:00 »
Börja med att göra en budget, så ni vet vad ni har in, och vad som går ut, koll på läget helt enkelt.
På vem ligger fogdens? Har ni utmätning och efter den ut 16000?

Eller ligger det som är hos fogden på dig, och ingen utmätning kan göras? Om det som är hos fogden ligger på dig, så är det ju bra om du kan fortsätta ditt företag, men se till om det kanske går att bättra på lönsamheten? Det är betydligt svårare för fogden att komma åt pengar om du har firma än om du har en anställning där det då blir utmätning direkt. Skulderna ska ju förstås betalas, men det är skönt att kunna göra det i ens egen takt.
Det är ju inga stora skulder ni har, och hyfsat med pengar in, så helt hopplöst ser det väl inte ut.
Vad finns att göra på boendekostnader? Bilar? En massa onödiga abbonnemang?

Hur kommer det sig att du gick från 300 000 till 36 000? Ingen a-kassa?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 20:04 »
Det låter ju inte direkt muntert :-\..... om jag förstår det hela rätt, så finns det även barn som ska leva av de 16.000 i månaden?

Om jag inte minns fel, så kan Fogden vara till god hjälp för att lägga en hållbar ekonomisk plan. Börja med att lyfta luren och boka en tid med dem.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

mig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 sep-11 kl 20:07 »
Håller med, kolla upp vilka utgifter ni har. Hur stor är familjen? Vad kostar boende, bil, abbonemang, el, försäkringar, mat, övrigt...
Börja med att se över de stora utgiftsposterna och se om det går att minska ner på något sätt, byta elleverantör, försäkringsbolag etc... Avsluta abonnemang och ALDRIG köpa något utan att fundera på om du verkligen behöver det!!! Och storhandla matvaror som håller sig. Ett tips är att alltid köpa mat där kilopriset är max 50:-

Innan du vet vart pengarna går kan du inte göra någonting...

Ring också och gör upp en avbetalningsplan med dem ni är skyldig pengar...

Och 16000:- klarar man sig bra på om inte boendet är för dyrt, även om man har barn. Har själv levt på betydligt mindre...

Grankotte

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 20:20 »

16000 utslaget över året.

Ibland mer och oftast mindre.

Skulderna ligger på mig, min frus har vi lyckats betala.
Ingen utmätning (finns liksom inget att ta)

Inga abbonemang (kontantkort både privat och i firman).

Bil (privat): bensin för ca 2-2500kr/mån

Firman går ungefär (mer minus än plus) +/-, jag fick ut lite lön nu under sommaren, men det fick jag ta till annat. (barnen behövde kläder med mera)

Boende: 4000kr kallhyra.
El: ca 1000kr/mån.
Värme: ca 500kr per mån. (eldar med ved)
Sophämtning med mera ca 300kr/mån

Vi försöker äta någolunda Ok mat så ca 3000kr/mån på mat, max.

Betalning av F-skatt ca 1800kr/mån.

Har ansökt om bostadsbidrag och likaså om ett vårdnadsbidrag ifrån kommunen på 3000kr (om man är hemma/inte har barnomsorg med/till en 1-3åring). Men dessa har inte kommit igång ännu.

3barn, dagis till 2, vilket också kostar pengar..

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 sep-11 kl 20:24 »
Varför i alla världen betalar du in en massa F-skatt om firman går plus-minus-noll?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #7 skrivet: 19 sep-11 kl 20:26 »
Gå till kommunens ekonomiska rådgivare och begär en skuldsanering.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 sep-11 kl 20:35 »
extrajobb? är barnen i tonåren så kan de kanske jobba en dag i veckan? planera resor och cykla gå där det är möjligt.. minska på onödiga utgifter.. sök stipendier..finns för alla möjliga ändamål.. har ni smålån så kolla med banken om det går att lösa dem i ett lån med bättre ränta... byt till en äldre bil om ni har en ny..
Fjäderfän och kaniner

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 sep-11 kl 20:36 »
Gå till kommunens ekonomiska rådgivare och begär en skuldsanering.

Det är nog alldeles för lite skulder för det, går snabbare att reda upp det än att sitta 5 år på existensminimum.

johe71

« Svar #10 skrivet: 19 sep-11 kl 20:37 »
Firman går ungefär (mer minus än plus) +/-,

ser du ingen ändring av det inom kort så kan en del av lösningen kanske vara att lägga företaget i malpåse och skaffa ett jobb som ger + varje månad....?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #11 skrivet: 19 sep-11 kl 20:38 »
Det är nog alldeles för lite skulder för det, går snabbare att reda upp det än att sitta 5 år på existensminimum.
De har barn och vet förmodligen inte om möjligheten.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #12 skrivet: 19 sep-11 kl 20:45 »
ser du ingen ändring av det inom kort så kan en del av lösningen kanske vara att lägga företaget i malpåse och skaffa ett jobb som ger + varje månad....?
Jag hade nog börjat här också. Företag kan man driva av lite olika skäl, ett är att man inte får något annat jobb (försörjningsföretag), ett är att man känner att man måste för sin egen skull, ett är möjligheten att tjäna mycket pengar. Vilken typ av företag har du? Varför går det inte plus? För lite att göra eller för låg lönsamhet?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #13 skrivet: 19 sep-11 kl 20:54 »
Ett tips är att låna några böcker om personlig ekonomi på biblioteket. Det ger många insikter varför och vad man kan göra.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 19 sep-11 kl 21:27 »
Ett annat tips är att prata med kronofogden, de kan komma med många kloka råd och genomlysa din ekonomi med dig. De är inte så jävliga att ha att göra med och har även som uppdrag att ge upplysningar och kunskap så du kan förbättra din situation.

Kontakta även inkassosföretagen, det går oftast att pruta ner räntan och straffavgifterna till rimliga proportioner om man bara ligger på, skaffa ett avbetalningsplan och håller den, samt kontakter dem om man inte kan hålla planen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 sep-11 kl 21:39 »
Inom våren kan man jobba natt eller kväll, när frugan är hemma, så att minstingen inte behöver barnomsorg. Dela ut morgontidningen, eller reklam är väl oxå ett sånt jobb man kan göra utan att vara borta hemifrån på kontorstid.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

yvonn

« Svar #16 skrivet: 19 sep-11 kl 23:24 »
berätta om företaget, kanske går det att få igång det?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

Grankotte

• Småland
« Svar #18 skrivet: 20 sep-11 kl 07:34 »

Min fru har ett lån som vi betalar ca 1500kr på varje månad, det är ca 9000kr kvar så det är snart borta.

Annars har vi inget.

Ang. företaget så går det att få igång, det är väl dels jag som är lat med att ragga arbeten samtidigt som det är svårt att komma in på marknaden.

Det går minus pga ovanstående.
Ibland har jag jobb som sagt, men däremellan är det dött.

Bil måste vi ha (det finns inga bussar här) och cykla kan man göra men inte till jobb/affär och dyl.

Vad ska man säga, det har liksom.. låst sig?!
Det blev förmycket och det har låst sig.

Visst ser vi en möjlighet till att lösa allt. (Och det hade varit SKÖNT att slippa bära skulden ryggsäck!)

För det drar inte baram ed sig ekonomin utan allt annat också, man skäms!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #19 skrivet: 20 sep-11 kl 07:43 »

Bil måste vi ha (det finns inga bussar här) och cykla kan man göra men inte till jobb/affär och dyl.

Hur långt är det till jobb och affär?

Anledningen till frågan är att det är väldigt olika vad som uppfattas som cykelavstånd.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 3 användare (1 dolda)
Vildmarksmannen, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser