Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avel Almogefår  (läst 10989 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
avel Almogefår
« skrivet: 19 sep-11 kl 18:27 »
Varför är det så känsligt att diskutera avel när det gäller Almogefår eller ska jag formulera frågan varför tystas man ner om man tror på en annan princip än täta bagg byten?

Jag kan ha fel hästaveln kan vara felaktig men jag tycker inte om att inte en fråga får lyftas utan då är det för "viktigt" för att diskuteras öppet.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Birgit

SV: avel Almogefår
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 21:42 »
Det finns fler frågor som inte är accepterade 8) kan jag lova.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 21:47 »
Varför är det så känsligt att diskutera avel när det gäller Almogefår eller ska jag formulera frågan varför tystas man ner om man tror på en annan princip än täta bagg byten?

Jag kan ha fel hästaveln kan vara felaktig men jag tycker inte om att inte en fråga får lyftas utan då är det för "viktigt" för att diskuteras öppet.
Är det något särskilt du tänker på Lorita?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 22:47 »
Tycker det är synd och fel att "tysta" någon, diskussioner är alltid viktigt och givande. Om jag har förstått det hela rätt så handla det egentligen inte om att byta bagge i sig utan om att ingen enskild individ, avelslinie ska börja dominera och duka upp i alla djurs stammbok. Man ska inte göra om samma "paarning" för ofta. Men det gäller ju och varnas förr även i t.ex kattavel och andra djur. Diverse Mjölkkoliner (Holsteiner t.ex.) säjs ha inavelsproblem p.g av alla köpte samma sperma av samma tjur ett tag. Det gäller väll att undvika inavel och se till att även bagglamm / tacklamm av alla ens tackor / baggar gå vidare i avel i något så när jämmna antal, om möjligt. Det hjälper inte att bara byter bagge om man inte håller koll på vilken bagge / linie man köper sen. Det är ju bra om baggar kan bli gammal och göra färre betäkningar per år med tackor med olika pappor etc.
Det är lika viktigt att inte säljer tackor som alla ha samma far i en grupp t.ex. Det är nog mycket mer med hela tro jag en bara baggbyten.

Det med reaktionen på ordet "avel" kan bero på att ordet kanske betyder för många det "moderna" utväckla, förändra. göra bättre och då bli ordet i sin betydelse en motsats till bevarande inte förändra som i genbankerna, men hur man använder dem två orden korrekt vet jag inte heller.

Men jag förstår tyvärr inte riktigt det du skriver med att inte diskuteras öppet?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 20 sep-11 kl 06:25 »
Jag har under mycket kort tid blivit tystad flera gånger då jag på pekar att varje gång man byter bagge (köper ett bagg lam) med en annan besättning så blir besättningarna mer släckt med varandra.

Har man så korta intervaller som två år så kommer inaveln att öka och just genom att baggarna byter namn nå har man väldigt svårt att hålla koll på släktskap. Inom kanin aveln, där vill man ha samma genbanks djur under en lång tid just för att förhindra inavel och aveln i sig är viktig men att man slaktar djur men på så sätt behåller rena linjer och för framtiden sparar djur till genbanken.

När det gäller får tycks just det att sälja djuren vara viktigare än att bevara sundet och minska risken för inavel. Har man en liten besättning (som jag) så är det bättre rent genetiskt att ha samma bagge i många år och vara sparsam med att sälja bagg-lamm (vilket inte kommer finnas så stor avsättning på eller om alla små inte byter bagge så tätt som nu) acceptera att även tackor går till slakt eller huvudsakligen till nya besättningar.

Sen när det är dags för en föryngring av sin flock, då sparar man sina tacklamm och byter bagge och då från en besättning som inte har haft samröre med min på många år. Man vinner att man inte korsar ihop gener stup i kvarten, undviker inavel och att alla djur blir kusiner och halvsyskon, baggarna får visa att även dom kan bli gamla och för också gener att bli gammal vidare då man sparar mest tackor från sista omgången. Man har möjlighet att lyfta bort en bagge eller linje som visar sig ha egenskaper (muterat) som inte skulle vara bra om man återgår till ett gammalt jordbruk utan konstmat.

Har man däremot en stor besättning får kan täta byten av baggar vara mer lämpligt för att en bagge inte ska få en så stor genomslagskraft men så ska man köpa obesläktade bagglamm och inte använda bagge A:s son och sonson osv

Nämner man risken att alla får blir halvsyskon/kusiner då får man mothugg och senast (inte på alternativ) jag var inne och diskuterade detta faktum öppet, för avel är för viktigt att prata om och jag uppfattar det som om det munkavel om denna fråga.

Jag har en häst vars mamma kommer från ett område med avel och där aveln på hästarna gått till som på det vis som man nu förökar allmogefåren, min häst är frisk och har 50% annat blod i sig men tyvärr börjar nu inaveln sätta sina spår i övriga hästar från detta område, det funkade väldigt bra i väldigt många år men nu börjar bett fel och lynnes fel komma. Nu är det hästar och ingen sluten stambok så man kan som min häst rädda det hela med nytt blod från en annan ras. Den livlinan har inte allmogefåren, då faller hela idéen och jag skulle tycka det var synd om man förstörde en så fin ras som min bara för att man snabbt vill mixa gener hej vilt.

Tyvärr så uppfattar jag det som tabu att ens nämna riskerna med för mycket okontrollerad inavel.
Länk till mina lamm 2012

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 sep-11 kl 07:34 »
Vem tystar dig och varför? Det du skriver är ju korrekt. Täta byten av handjur leder till snabbt ökande inavel och minskad genetisk diversitet.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 20 sep-11 kl 07:41 »
Lorita, antar att du tänker långa generationsintervall?
Det förespråkas ju på hondjurssidan och sköter man detta rätt kan det inte vara fel att göra så på handjurssidan heller.

Specificera dina tankebanor till dem som "tystar" dig, tror det kan vara missförstånd det gäller. Men som jag nämnde tidigare finns en form av "bättre vetande" som inte gynnar mångfaldiga tankar.

Själv ser jag mer till att försöka ta reda på så mycket som möjligt om historiskt hållande av får. Det är nyckeln till hur de bör bevaras. (Inte heller rumsrent).

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 20 sep-11 kl 08:37 »
Jag tänker inte nämna något namn och den rekommendation jag hör är byte av bagge vartannat år och det får mig att få en olustkänsla, jag kommer nu bara hålla max 4 klövsjötackor och en bagge.

För mig känns det bättre att ha en lång intervall på bagge och tackor och då kanske välja att inte sälja några bagglamm och sen göra en generationsväxling om ca 8 år men som sagt det stride helt mot det man ska tycka och tänka när det gäller allmogefår.

Jag tänker också hålla mina så nära ursprunget som möjligt, det är därför jag valt en allmogeras, jag håller mina hästar också väldigt nära naturen också med lösdrift och utan kraftfoder. Jag kommer däremot låta mina får lamma inne då det för mig är mest praktiskt med vatten och att vi har en hel del rovfågel + korp i området. Det betyder att jag vill ha lamm i mars/april
Länk till mina lamm 2012

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 20 sep-11 kl 09:09 »
Det vore väldigt intressant att få en uttalelse från Almogeföreningen varför rekommendationen är som den är.
På kaninsidan rekommenderar man långa generations intervaller då man vid varje generationsbyte förlorar gener.  Avelsprogrammet kaningenbankerna använder där man kan se släktskap o inavelskorfficient skulle vara mycket intressant att ha till fåren också. Skulle man kunna använda detta till fåren?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 sep-11 kl 10:49 »
Avelsprogrammet kaningenbankerna använder där man kan se släktskap o inavelskorfficient skulle vara mycket intressant att ha till fåren också. Skulle man kunna använda detta till fåren?

Programmet förutsätter att alla djurs härstamning är känd hela vägen tillbaka till founders. Det funkar alltså inte med gruppbetäckning. Annars finns inga hinder att använda det till får eller marsvin eller grävlingar.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 20 sep-11 kl 12:45 »
Själva grundtanken från föreningen tror jag hänger samman med att de inte tillåts gruppbetäckning fullt ut. De vill att så många handjur som möjligt ska användas i avel. Inget fel i sig, men det finns fler aspekter att ta hänsyn till.

De har/haft på hemsidan en lång förklaring till avelsstrategi i deras avelsplan.

Lorita: Håller du fåren utan kraftfoder också? Har du omtalat detta i föreningen i så fall?

anders 67

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 20 sep-11 kl 13:14 »
Det viktigaste är ju att hålla många baggar i avel.Hur gamla de är är ju mindre intressant men man måste ju släppa fram yngre djur också.
Och jag hävdar fortfarande (som jag också får lite skit för ibland) att ju fler olika besättningar/människor som sköter sina djur olika på olika sätt med utfodring och byggnader m.m är bara positivt.
Kan inte tänka mig att det såg lika dant ut från gård till gård år efter år.
Variation! :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 20 sep-11 kl 14:48 »
Yngre djur tar man in när man byter bagge men man ska sträva efter att hålla baggar så länge som möjligt och man ska aldrig låna bagge av varandra eller köpa en begagnad bagge. 

Det att ”släppa fram yngre djur” leder till att påskynda inaveln i en population och det är det tänket som skrämmer mig.
Länk till mina lamm 2012

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #13 skrivet: 20 sep-11 kl 15:39 »
Jag förstår inte riktigt detta resonemang. Om jag har samma bagge i många år och han får betäcka alla tackorna och alla döttrar, dotterdöttrar o s v, så måste det väl också bli inavel. Samma sak med att "släppa fram yngre djur", om man haft bagge som betäckt alla hondjur så borde det ju vara positivt att låta en yngre bagge (obesläktad) få chansen eller? Kan någon förklara detta för mig. Jag har ju hört talas om att man i obygden förr kunde träffa på någon, som fått barn med sin far, inavel trots att det bara var en generation.
Åsenfår, hundar och katter

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 20 sep-11 kl 17:10 »
Är inte rekommendationen att man ska slakta en bagge som är använd, istället för att (som många gör) sälja honom vidare, för att han är så snäll och gullig..  :-X (Man ser ofta sådana annonser) Ska man sälja baggar så är det ju bagglamm eller oanvända baggar som rekommenderas! (Släppa fram yngre djur) Svårigheten när man har en flock får är ju att det kan vara ett helsike att dela upp flocken i småflockar när man vill betäcka, just för att undvika far/dotterparning osv.. I en fårflock har man ju oftast en gradvis djuromsättning, man kanske sparar ett eller ett par tacklamm varje år och slaktar någon gammeltacka som gjort sitt, då måste man ju byta bagge, ibland varje år! Jag, och många andra, håller flera baggar vilket gör att man kan pussla med betäckningsgrupper och betäckande baggar, men inte alla har lust/plats/tid att hålla separat baggrupp stora delar av året.

Men "någon" har alltså tystat dig Lorita? Är du offentligt tystad eller får du "bara" mothugg när du undrar?

Ja svårt är det, och det verkar finnas många viljor (även) i denna föreningen!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 20 sep-11 kl 18:36 »
Jag förstår inte riktigt detta resonemang. Om jag har samma bagge i många år och han får betäcka alla tackorna och alla döttrar, dotterdöttrar o s v, så måste det väl också bli inavel. Samma sak med att "släppa fram yngre djur", om man haft bagge som betäckt alla hondjur så borde det ju vara positivt att låta en yngre bagge (obesläktad) få chansen eller? Kan någon förklara detta för mig. Jag har ju hört talas om att man i obygden förr kunde träffa på någon, som fått barn med sin far, inavel trots att det bara var en generation.

Du ska använda både tackor och baggar länge i avel, ska du utöka flocken då slaktar du baggen och behåller döttrarna + skaffar en ny obesläktad bagge (så gott det går)

JBF, det var att man pratar inte avel öppet, tysta mig går inte jag bara byter forum som ni märkt, mothugg har jag inget emot om det bara är sakligt och jag kan förstå att man ibland vill ta tillvara på tacklamm själv och då ska gamla baggen helt klart hamna på matbordet. 
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 18:43 av Lorita »
Länk till mina lamm 2012

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #16 skrivet: 20 sep-11 kl 18:40 »
Du ska använda både tackor och baggar länge i avel, ska du utöka flocken då slaktar du baggen och behåller döttrarna + skaffar en ny obesläktad bagge (så gott det går)

Jag förstår inte heller riktigt varför man ska behålla samma bagge i flera år? Jag tycker att det verkar galet att han ska betäcka sina döttrar.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 20 sep-11 kl 18:45 »
Jag förstår inte heller riktigt varför man ska behålla samma bagge i flera år? Jag tycker att det verkar galet att han ska betäcka sina döttrar.

Han ska inte betäcka sina döttrar, det har jag aldrig sagt jag har skrivit att man ska behålla tackor och bagge länge.
Länk till mina lamm 2012

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #18 skrivet: 20 sep-11 kl 19:06 »
Han ska inte betäcka sina döttrar, det har jag aldrig sagt jag har skrivit att man ska behålla tackor och bagge länge.
Jaha... jag som bara har 4 tackor behöver ju bara en bagge för att betäcka dem och har ingen lust att köpa 2 olika då det ju inte är direkt gratis. Han kommer ju redan år två börja betäcka sina döttrar. Eller menar ni att jag då ska köpa ytterligare en bagge? Jag hänger inte med.

I stora besättningar kan det ju funka med samma bagge/-ar eftersom man kan dela in dem i grupper, men i små?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 sep-11 kl 19:09 »
Om man slaktar far- dotterparningar blir det ju ingen inavel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser