Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avel Almogefår  (läst 9277 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: avel Almogefår
« Svar #40 skrivet: 24 sep-11 kl 16:30 »
Om jag var du skulle jag byta mina tacklamm mot andras tacklamm och behålla baggen.

Själv gör jag så att jag köper den flock som jag vill ha med tackor + en bagge och sen kommer jag sälja till genbank eller slakta. Jag kommer att ha en väldigt blygsam flock 1 bagge + 4-5 tackor

Ja så kan man ju göra förstås. Funkar det om båda är med i genbank och har samma MV-status? Alla mina djur kommer från genbank med MV3-status, men själv har jag inte nåt av dem. Förhoppningsvis reder jag ut den byråkratin så fort som möjligt.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: avel Almogefår
« Svar #41 skrivet: 24 sep-11 kl 16:35 »
Vid eventuella byten måste båda flockarna ha samma MV-status och båda måste vara anslutna till genbank. Spontant tror jag att det blir svårt att hålla på och byta och ha sig.. Jag hade behållit baggen nästa år men köpt ett bagglamm ytterligare då, som kunde betäcka tacklammen. Man bör satsa på att komma upp i den planerade flockstorleken, och sen plana ut generationsintervallen.. Under uppbyggnadsåren måste man ju köpa nya baggar ofta. När flocken sedan har nått sin optimala storlek kan man börja pussla med baggar.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: avel Almogefår
« Svar #42 skrivet: 24 sep-11 kl 17:50 »
när jag skrev byten så tänkte jag att man säljer till liv och köper till liv det behöver ju inte nödvändigtvis vara samma flock lammen kommer ifrån. då får man en spridning på generna hos sina tackor så inte dom är syskon/döttrar
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: avel Almogefår
« Svar #43 skrivet: 24 sep-11 kl 18:39 »
Vid eventuella byten måste båda flockarna ha samma MV-status och båda måste vara anslutna till genbank. Spontant tror jag att det blir svårt att hålla på och byta och ha sig.. Jag hade behållit baggen nästa år men köpt ett bagglamm ytterligare då, som kunde betäcka tacklammen. Man bör satsa på att komma upp i den planerade flockstorleken, och sen plana ut generationsintervallen.. Under uppbyggnadsåren måste man ju köpa nya baggar ofta. När flocken sedan har nått sin optimala storlek kan man börja pussla med baggar.

Ja, egentligen hade jag inte tänkt ha mer än ca 6 st tackor, låter det lagom för en liten "månskens"-besättning? Så jag skulle ju kunna behålla Primus (bagglammet jag köpte nu) och låta honom bli gammal här hos oss. Sen köpa in nytt bagglamm varje år (eller vartannat?) som får betäcka Primus avkommor.

Jädrar... svårt det här.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: avel Almogefår
« Svar #44 skrivet: 24 sep-11 kl 18:53 »
om du inte använder  Primus så spelar det ju ingen roll hur länge du har honom, då är det ju bättre att äta upp honom nu, rent karts ekonomiskt. Hade du inte fyra tackor köp då två till  Primus nästa vår (leverans i höst) 
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: avel Almogefår
« Svar #45 skrivet: 24 sep-11 kl 19:39 »
om du inte använder  Primus så spelar det ju ingen roll hur länge du har honom, då är det ju bättre att äta upp honom nu, rent karts ekonomiskt. Hade du inte fyra tackor köp då två till  Primus nästa vår (leverans i höst)

Det jag tänkte var att låta Primus betäcka de han inte är släkt med, dvs de fyra tackor jag har nu - och sen köpa en annan bagge och låta honom betäcka Primus döttrar.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: avel Almogefår
« Svar #46 skrivet: 25 sep-11 kl 00:18 »
http://www.allmogefar.se/avelsplan_2010-10-21.pdf

vill man veta mer om avelsplanen för allmogefår så kan man vänder sig till allmogefårsföreningens styrelse eller genbanksansvariga. Jag har alltid fått mycket bra hjälp i alla avelsfrågor.

RonjaRövardotter

  • Inlägg: 244
    • Jämtland
SV: avel Almogefår
« Svar #47 skrivet: 28 nov-11 kl 22:14 »
Men hujedamig så krångligt detta var  :o. kan vi inte bestämma Betsla, att du tar reda på allt och berättar för mig i kortfattad version  ;D?!
*******************************************
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: avel Almogefår
« Svar #48 skrivet: 02 dec-11 kl 13:12 »
Lorita, vem har "tystad dig"? Förstår ingenting? Har någon från allmogefårföreningen sagt att du ska vara tyst? Låter ju helskumt! De brukar oftast vara väldigt behjälpliga tycker jag.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser