Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordärtskockor  (läst 7693 gånger)

Lilla Zoo

• Västergötland
jordärtskockor
« skrivet: 17 sep-11 kl 20:18 »
Hur vet man att de är sködefärdiga?
Måste man helt enkelt gräva upp lite och se.
Hur stora ska de vara på ett ungefär?
mvh Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Marie P

• Dalsland
SV: jordärtskockor
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 20:33 »
Hörde att de ska ha blommat färdigt innan man ska skörda.. Mina har knappt börjat blomma än i år.  Prövade en gång att skörda lite tidigare men de var pyttesmå. Sen bara nån månad efter så var de lagom. verkar som de växer bäst när det blitt lite kallare. Gjorde en födelsedagsbukett i går av de blommor som finns i trädgården och jordärtskocka är snyggt så här års! :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 20:36 »
Jag brukar vänta med mina tills tjälen gått ur marken. Väldigt trevlig känsla att kunna skörda något direkt efter vintern. Just nu är det ju lite annat man måste ta hand om...

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 sep-11 kl 20:40 »
Mina ska vara av den blommande sorten men har inte blommat än. Kanske det inte är den sorten?
Jag väntar lite till innan jag kollar, sen kan ju lite stå kvar i landet till våren. Jag har ingen bra lagringsplats för knölarna ändå.
Tack för era svar / Louise

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-11 kl 21:13 »
vad jag förstått så är det inte så vanligt att de hinner blomma.. själv skördar jag blasten till djuren nu.. knölarna tar jag på våren...
Fjäderfän och kaniner

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 17 sep-11 kl 21:18 »
vad jag förstått så är det inte så vanligt att de hinner blomma.. själv skördar jag blasten till djuren nu.. knölarna tar jag på våren...
Det är nog olika sorter - jag har en sort som blommar nu (blommor ser ut ungefär som små rudbeckior) och en sort som aldrig blommat. Täcker man över landet med halm eller dylikt kan man skörda åtminstone här nere långt in på vintern.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #6 skrivet: 17 sep-11 kl 21:25 »
Mina ser ungefär ut som solrosor, sällan blomman hinner slå ut riktigt. Stänglarna är minst 2 meter höga nu.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 sep-11 kl 05:27 »
Ja höjden är det då inget fel på ;D.
Ja övervintringen har inte varit något problem, jag hade dem i ett annat land med mycket sten. Då blev de ca 60 cm höga o rådjuren åt upp blasten, så kom det upp nya nästa år och så har det hållt på.
jag har aldrig skördat dem, så i år grävde jag upp små ynkliga knölar och satte i ett land med bättre jord.
Så nu är de 2 m höga och stammen är nog 3,5 -4 cm tjock.
Spännande ska det bli att få provsmaka dem.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-11 kl 07:29 »
1. Jordärtskockor svarar oerhört bra på rejäl gödsling.
2. Risken med att ha dem kvar i jorden över vintern är att sorkar tar dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 18 sep-11 kl 08:39 »
1. Jordärtskockor svarar oerhört bra på rejäl gödsling.
2. Risken med att ha dem kvar i jorden över vintern är att sorkar tar dem.
Ja det finns faror med att inte ta upp dem, här boar och kalasar mördarsniglarna på dem under vintern/våren - men har man många skockor så fungerar det här ändå. Mina har stått ute på samma plats i många år och inte fått mer gödning än löv, gräsklipp och nerfallna äpplen och plommon och de förökar sig åt alla håll hela tiden. (känner mig som Ruth Stout när det gäller jordärtskockorna). Jag har aldrig provat att ta upp och lagra men det kanske inte är så svårt? Tror jag har en väldigt gammal sort, har ärvt dem av en äldre granne, den blommar inte och knölarna är jätteknöliga = svåra att rensa och skala - men underbart goda med mycket smak.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 18 sep-11 kl 09:42 »
Har för mig att jordärtskockor fortsätter växa ganska långt in på hösten. Blasten tål en del frost.
För oss med dåliga lagringsmöjligheter är det ju en perfekt grönsak som kan vara kvar i landet till våren! Jag har mina i en pallkrage, så de inte ska skena iväg åt sidorna.

hustran

« Svar #11 skrivet: 18 sep-11 kl 09:48 »
Mina har blommat vackert länge och är nästan utblommade nu. Jag har tagit upp ngr. knölar både stora o små. Jättegoda. Svåra att skala så jag kokar dem en liten stund och skalar sedan. Underbart goda.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #12 skrivet: 18 sep-11 kl 09:52 »
Jag brukar inte skala dem alls, bara skrubbar av dem.

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 18 sep-11 kl 10:25 »
Nja det hade inte jag vågat här - då hade det nog kommit med både sniglar och snigelägg åtminstone fram på vårkanten  ;D

hustran

« Svar #14 skrivet: 18 sep-11 kl 14:09 »
Men vad jättebra,kokade några nyss och inte behöver man skala. De är så mjälla när man tar dem direkt från landet. Mums med smör på.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #15 skrivet: 19 sep-11 kl 16:48 »
Det finns bara en sort som hinner blomma i Sverige, den heter "Bianca".

Eftersom jordärtskockorna tjocknar först när dagsljuset blir kortare så är det bäst att skörda så sent som möjligt om man vill ha stora skockor.

I år tog mördarsniglarna hela skörden, den fick inte ens skjuta skott eftersom de åt dem efter hand som de kom upp. Förra året grävde snigelhelvetena (ursäkta språket  ;)) sig ner och åt upp dem, jag fick upp tomma skal. Så nu är det krig i tomteskogen!  >:D

Agda 61

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 19 sep-11 kl 17:40 »

I år tog mördarsniglarna hela skörden, den fick inte ens skjuta skott eftersom de åt dem efter hand som de kom upp. Förra året grävde snigelhelvetena (ursäkta språket  ;)) sig ner och åt upp dem, jag fick upp tomma skal. Så nu är det krig i tomteskogen!  >:D
>:D Det är rätt, bara på dom j-vlarna!!!
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser