Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantbrukstjänst?  (läst 3405 gånger)

JBF

• Småland
Lantbrukstjänst?
« skrivet: 17 sep-11 kl 15:00 »
Har jag förstått saken rätt? Kostar det mig ingenting ifall jag ringer lantbrukstjänst och ber dem hämta ett får över 18 månader?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Lantbrukstjänst?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 15:07 »
jo det kosta men "Kostnaden för djur över 18 mån faktureras jordbruksverket."  ;D

http://www.svensklantbrukstjanst.se/prislista/
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 15:36 »
ja, alltså kostar det mig ingenting... Jag antar att Lantbrukstjänst inte bryr sig ifall djuret råkar sakna skinn?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 sep-11 kl 16:07 »
Vilket konstigt undantag.. vad kan det komma sig?

Lite roligt när man läser deras prislista är ju att hästar som hämtas, ska betalas kontant..Ingen större tilltro till hästägares kreditvärdighet alltså.. :)

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-11 kl 16:34 »
Ja jag fattar inte heller hur det fungerar. Har ju fått hämtning en gång tidigare, ett bagglamm. Den här gången lutar det åt att en vuxen bagge nödgas åka.. men tänkte som sagt ta tillvara skinnet i alla fall.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 17 sep-11 kl 16:42 »
Vilket konstigt undantag.. vad kan det komma sig?

Lite roligt när man läser deras prislista är ju att hästar som hämtas, ska betalas kontant..Ingen större tilltro till hästägares kreditvärdighet alltså.. :)

Som hästägare förstår jag dom, det finns alldeles för många hästargare med för dålig hästekonomi, min granne ringde på min häst åt mig i tisdags och då var jag tvungen att ringa upp själv för att bekräfta att jag vill ha hjälp och ska betala för mig
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #6 skrivet: 17 sep-11 kl 20:33 »
Livsmedelsproducerande djur går före ridhästar, travare och avelshästar mfl. Det samma gäller när man anlitar Jordbruksverkets veterinärer (om nu inte hästen är akut sjuk) måste de välja mellan en mastit eller halt häst så går kossan eller fåret före, även när det är en liten besättning på "hobbynivå".  Det fick jag förklarat för mig när jag hade veterinär här för att titta på ett lamm i våras och frågade hur det fungerade när man anlitar dom. Är man rödlistad för att man ej betalar kräver de kontant betalning för hembesök och behandling. Jag tycker våra veterinärer här i Norbotten är toppen, bra att prata med och de kommer så fort de kan trots att de har ett väldigt stort distrikt och glest mellan gårdarna.
Jvs tar prover i forskningssyfte från alla djur som skickas till destruktion och är över 18 månader.  Vi/djurägaren betalar ingenting dvs om man har produktionsplatsnummer. ;)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 17 sep-11 kl 21:32 »
Jag har hört att skinnet måste vara kvar men jag minns inte varför. Det hade att göra med att djuren undersöks för att kolla efter någon sjukdom. Det bästa är att ringa och fråga. Lantbrukstjänst kan säkert svara på det.
Åsenfår, hundar och katter

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 17 sep-11 kl 22:35 »
Jag har hört att skinnet måste vara kvar men jag minns inte varför. Det hade att göra med att djuren undersöks för att kolla efter någon sjukdom. Det bästa är att ringa och fråga. Lantbrukstjänst kan säkert svara på det.
Aha, då får jag ringa och kolla med dem på måndag.

Birgit

« Svar #9 skrivet: 17 sep-11 kl 23:44 »
JBF vad är problemet och vad gäller det för bagge?

vårlängtan

• Småland
« Svar #10 skrivet: 18 sep-11 kl 07:54 »
Vi har haft Lantbrukstjänst som hjälp att hamta nödslaktad bagge. Vi tog rätt på skinnet, men öronmärkningen ska ju va kvar.
De djur de hämtar så går väl inte till livsmedel, utan destruktion.
Njuter av värme och allt det gröna!

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 sep-11 kl 08:50 »
har inte hört att det skulle vara ett problem att man tog skinnet, DOCK måste huvudet vara kvar, för de tar ett prov  för någon sjukdom där........
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 3 användare
torbjorn, Galaxie, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser