Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagra i sand  (läst 7002 gånger)

gurkan

Lagra i sand
« skrivet: 16 sep-11 kl 13:39 »
Jag har rödbetor och morötter i landet som jag funderar på hur jag ska lagra på bästa sätt. Jag har en lite väl fuktig, men annars fin jordkällare. Hur gör man när man lagrar i sand? Ska sanden vara torr? Kan jag ta sand från en strand här i närheten? Ska all blast bort från grönsakerna? Lägger man grönsakerna under eller på sanden?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Lagra i sand
« Svar #1 skrivet: 16 sep-11 kl 20:22 »
Hurdå "lite väl fuktig"? Den ska helst inte vara drypande våt, men hög luftfuktighet är bara bra för morötter och betor.

gurkan

« Svar #2 skrivet: 16 sep-11 kl 22:14 »
Jasså!?  :) Det blev en massa möglande och ruttnande där inne i vintras, så jag tänkte det kanske var nåt knas. Men samtidigt har jag trott och hoppats att källaren är "vid liv". Då kanske ruttnandet beror på något annat. Blasten? Jag sparade lite av den på rötterna, det var kanske fel?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 17 sep-11 kl 12:39 »
Tänkbara problem:
* Du har sparat för mycket blast, men några cm ska inte vara något problem. Det är mest större mängder blad som kan öka risken för mögel och röta.
* Dålig kvalitet på rötterna
* Smitta i källaren, sedan gammalt eller från annat du lagrat in där
* Alltför kraftig frost följd av upptining (men de bör tåla några minusgrader)
* Rotfrukterna har lagrats i alltför täta kärl, som ger kondens
* Alltför fuktigt i hela källaren
* Angrepp av möss eller råtter som du kanske inte märkt? De biter i rotfrukterna och bajsar på dem. Sen sätter rötan igång. Efter ett tag kan det vara svårt att se att upphovet är möss eller råttor. (Det är konstigt att de bajsar i maten. Jag gissar att det är ett sätt att hålla andra borta från den.)
« Senast ändrad: 17 sep-11 kl 12:44 av Anders Skarlind »

Nedley

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-11 kl 23:20 »
Jag har också en källare som är kanske för fuktig och har förut testat att lagra i sand. I min källare går det inte för det ruttnar i sanden! Ska man lagra i sand bör man ta bort så mycket blast man kan utan att skära i roten!!
Jag har de senaste åren lagrat i stora krulor av plast där då rödbetor och i mitt fall palsternacka ligger löst och utan någon sand - bara en enkel papp påse över - bara för att inget ljus ska nå ner i krukorna.
Det har gått jättebra - har kvar rödbetor som jag odlade FÖRRA året och de är fortfarnade fina!!

Man bör oavsett vilket sett man lagrar på plocka igenom då och då så man i tid upptäcker och kan ta bort ev ruttnande grönsaker.

Lycka till!

Nedley

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 18 sep-11 kl 01:05 »
Jag hade en alldeles för fuktig jordkällare där jag bodde tidigare. Avhjälptes förhållande vis lätt genom att rensa ventilen på taket, så luftgenomströmningen blev bättre. Misstänker att det ska finnas hål i andra ändan vid golvet också, men jag är ingen ventilationsexpert. På min källare fanns en trasig planka vid dörren...

Jag tog sand ifrån barnens sandlåda, halvtorr sisådär. Potatisen låg i en öppen lår. Mina rödbetor i sand var ok, men mot våren började de se tråkiga ut. Du kanske skulle prova Nedlys ide!?  :)
Landsflykting i storstan...

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 18 sep-11 kl 09:28 »
Jag brukar lagra morötter i fuktig sand, rödbetor och potatis i fisklådor, 1-2 lager. Det funksr bra i vår källare. Lägger jag inte morötterna i sand skrumpnar de. Jag lämnar 3 cm blast på morötterna och rödbetorna.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

johena

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 19 sep-11 kl 09:40 »
har någon testat att lagra i torv? har hört att det ska funak, men inte provat själv...
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

gurkan

« Svar #8 skrivet: 19 sep-11 kl 21:02 »
Många bra svar, tack för det! Jag har nu lagt in en termometer som också känner av luftfuktighet. Det är en pöl längs ena väggen, det betyder väl lite väl fuktigt va? Jag får ta och testa lite olika tror jag.
Torv funderade jag också på idag, så det vore kul att höra mer om.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 19 sep-11 kl 21:10 »
Jag brukar lagra morötter i fuktig sand, rödbetor och potatis i fisklådor, 1-2 lager. Det funksr bra i vår källare. Lägger jag inte morötterna i sand skrumpnar de. Jag lämnar 3 cm blast på morötterna och rödbetorna.

Då har du inte särskilt hög luftfuktighet. Pölen vid väggen är i så fall inte kondens utan vatten som tränger in nånstans.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 19 sep-11 kl 21:18 »
Sand har nackdelen att inte hålla fuktighet. Torv håller fuktighet man kan bli för tätt om den blir för blöt. Jag blandar sand och torv och tycker det är bra. (Jag använder mer torv än sand om man räknar volym.)

Torv-sand-blandningen kan användas på två sätt:
Har man en torr källare (d v s en med för låg luftfuktighet) så kan man gräva ned rötterna i blandningen som hålles lagom fuktig. Om man å andra sidan lagrar i kärl som är för täta, t ex av plast, så är det bra att ha lite sand-torv-blandning i för att suga upp kondens, men den behöver då inte täcka rötterna. Jag har regnvattentunnor med ventilationshål, men det blir ibland kondens, så jag har lite sand-torv-blandning i dem. För övrigt tror jag man kan få tillräckligt fuktigt på det viset även i en lite torrare källare, utan att behöva fylla upp med sand+torv. Men jag har inte testat detta.

En nackdel med att begrava rötterna i sand (eller torv?) är väl att de kan bli skäggiga? Eller händer det bara när det är för varmt? Eller för torrt?

gurkan

« Svar #11 skrivet: 24 sep-11 kl 13:14 »
87% luftfuktighet säger givaren. Säger mig egentligen ingenting...
Läckaget är härlett. Dessvärre är det inte jag som äger källaren. Vi får se om ägaren vill åtgärda. Annars får jag hitta på nån annan lagringsmöjlighet.

Lea

• Närke
« Svar #12 skrivet: 11 okt-11 kl 09:42 »
Har lagrat både i sand och torv och tycker båda fungerar. Sanden bör vara hyfsat ren och fri från svampar och alger. Viktigt är att du får ett lager med täckning mellan varje lager rotfrukter. Om någon morot får för sig att ruttna sprids det annars snabbt till övriga.
Prova lite olika i olika kärl, så ser du vad som passar bäst hos dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare
tuslus, Be, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser