Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syra grönsaker  (läst 7782 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Syra grönsaker
« skrivet: 15 sep-11 kl 20:56 »
Ja, just det. Hur gör man? Råkade köpa på mig lite vitkål när det var nästan gratis. Och, när det gäller icke-ekologisk vitkål, så behöver man vassla för att syra den har jag hört... Nu har min kära Skogsvilde gjort färskost, och plötsligt har vi vassla. Men, hur tusan gör man?

Ja, jag har en bok i ämnet, men där beskrivs det så krångligt att man knappt törs tänka tanken att prova. Men folk som gjort det säger att det är enkelt. Så, finns nån med erfarenhet här, som kan tala om hur man gör? Äger inga specialkrus för ändamålet.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Syra grönsaker
« Svar #1 skrivet: 15 sep-11 kl 21:10 »
Frågar Frances?  ;)

Ja, det ska inte vara så svårt, men jag håller med om att litteraturen är lite krångligt skriven ibland. Men det är väl bara att prova sig fram!  :D Det är väl det där med temperaturen som kan vara lite lurigt....
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 sep-11 kl 21:15 »
Japp, det kan man göra, för Frances är så in i helskotta bra på att googla: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/115
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 15 sep-11 kl 21:30 »
Enligt min mening är vassla en myt. Mjölksyrebakterierna är inte desamma i syrade grönsaker som i mjölkprodukter.

Riv vitkålen, stampa den helst, annars räcker det att packa den hårt i en vanlig glasburk med skruvlock. Patentglas med gummipackning funkar också, om man tvunget vill använda sådana. Fyll på med kokt avsvalnat vatten. Salta med ca 1 tsk per liter burk - inte per liter vatten. Vitkål kan kryddas på olika sätt, kummin är klassisk. För att hjälpa processen är svartvinbärs- eller hallonblad bra, särskilt om man inte har ekologiska/egenodlade grönsaker.

Ställ burken på en bricka i rumstemperatur. Locket ska ligga på, men inte vara fastskruvat. Innehållet kommer att jäsa och bubbla över, därav brickan. Efter tycke och smak kan burken stå 7-14 dagar. Längre tid ger syrligare smak. Sedan skruvas lockat fast och burken ställs svalt, i matkällare eller sval. Smaken mognar, man bör vänta några veckor innan man äter surkålen.

Att syra grönsaker är inte hjärnkirurgi, det är bara att prova vilka smaker och vilken surhetsgrad som man gillar. Har gjort massor av burkar och bara ett fåtal har feljäst. Det luktar man, och då är det bara att kassera dem. De som luktar och smakar rätt är rätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 sep-11 kl 21:37 »
Här vill jag smyga med lite o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eir

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 okt-11 kl 10:51 »
Om den syrade kålen är slemmig och lite gul men krispig och luktar surkål, går den att äta då?

TOR

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 18 okt-11 kl 23:45 »
Hej! Har bara syrat kimchi (gimchi) och det är "lactobacillus kimchii" i dem, en lactobacillus bakterie i vartfall. Görs på kinakål, men finns säkert de i korea som använder vanlig vitkål. Kokar vattnet som svalnar, med mkt salt och det får inte stå ute i rumstemperatur, utan i kylskåp, matkällare i veckor-2 mån om kallt.
Kålen ska inte vara slemmig i gimchi, men vet inte om något annat som sagt.

Wilanow

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 dec-11 kl 13:21 »
Skrev precis svar i en annan tråd om surkål, men den här kändes lite mer aktuell :)

Vi syrade utan vassle, eftersom vi är veganer jag och grabben och det blev kanon! Hela beskrivningen ligger här:
http://www.expeditiongron.se/?p=134

Var hur enkelt som helst, bara väntan som var jobbig  :) Gjorde en rätt stor sats, men det var skönt för det tar slut snabbt! Man kan ju ha surkål till allt kom vi på! På soppa som "krisp", mixad i soppa, wokad, till grytor (jättegott till starkare indiska rätter!), till raggmunk osv osv... Så gör en stor sats!  ;)

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 dec-11 kl 13:30 »
Skrev precis svar i en annan tråd om surkål, men den här kändes lite mer aktuell :)

Vi syrade utan vassle, eftersom vi är veganer jag och grabben och det blev kanon! Hela beskrivningen ligger här:
http://www.expeditiongron.se/?p=134

Var hur enkelt som helst, bara väntan som var jobbig  :) Gjorde en rätt stor sats, men det var skönt för det tar slut snabbt! Man kan ju ha surkål till allt kom vi på! På soppa som "krisp", mixad i soppa, wokad, till grytor (jättegott till starkare indiska rätter!), till raggmunk osv osv... Så gör en stor sats!  ;)
Om ja vill ha smak med vitlök paprika med lite chili smak  funkar det lika bra då? Och kan man sen göra en stor satts och flyta över sen när det är färdigt i små burkar ?
« Senast ändrad: 16 dec-11 kl 13:35 av pålle »

Wilanow

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 dec-11 kl 14:32 »
Om ja vill ha smak med vitlök paprika med lite chili smak  funkar det lika bra då? Och kan man sen göra en stor satts och flyta över sen när det är färdigt i små burkar ?

I kimchi så har man ju en massa kryddor, så det borde inte vara några problem att bara slänga i det i bunken. Vi ska faktiskt prova att göra kimchi om några dar tänkte vi. Lägger upp det på bloggen (expeditiongron.se), så håll utkik där om du inte pallar göra eventuella misstag själv  ;)
Går fint att lägga över i mindre steriliserade glasburkar när det är klart, så kan man ju börja nästa sats i sin bunke!  :) Var noga med att aldrig ta i kålen med fingrarna bara!

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 dec-11 kl 14:34 »
I kimchi så har man ju en massa kryddor, så det borde inte vara några problem att bara slänga i det i bunken. Vi ska faktiskt prova att göra kimchi om några dar tänkte vi. Lägger upp det på bloggen (expeditiongron.se), så håll utkik där om du inte pallar göra eventuella misstag själv  ;)
Går fint att lägga över i mindre steriliserade glasburkar när det är klart, så kan man ju börja nästa sats i sin bunke!  :) Var noga med att aldrig ta i kålen med fingrarna bara!
Å tack för svar från den okunnige :) ska försöka hålla ut skick .

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser