Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marsvin och hösilage  (läst 4351 gånger)

Ingrid68

• -
Marsvin och hösilage
« skrivet: 13 sep-11 kl 11:23 »
Ja som rubriken lyder: Kan våra marsvin äta hösilaget? Vi har ju hö till fåren senvår-sommar-tidig höst när det behövs (om någon behöver konvalenent av någon anledning tex) men sen när de tas in så blir det ju hösilage.
När höt är slut kan de två marsvinen äta hösilage eller blir det fel i tarmfloran eller något annat problem för dem?
Kan man ge dem halm eller det kanske de inte gillar?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Marie87

• Uppland
SV: Marsvin och hösilage
« Svar #1 skrivet: 13 sep-11 kl 15:45 »
hej jag har oxå marsvin och hösilage till våra hästar men NEJ man ska inte ge det till småsvinen, det är för starkt. några strån av det torraste går bra men inte fri tillgång som de annars ska ha av vanligt hö. halm kan man utan problem ha i buren men av min erfarenhet äter de det inte. hoppas jag var till någon hjälp  :) men annars ska de ha fri tillgång på vanligt hö. OBS det får inte damma, mitt gamla marsvin blev sjukt av det för några r sedan.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 16:00 »
Var är Du, Dandelia?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ingrid68

• -
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 17:47 »
hej jag har oxå marsvin och hösilage till våra hästar men NEJ man ska inte ge det till småsvinen, det är för starkt. några strån av det torraste går bra men inte fri tillgång som de annars ska ha av vanligt hö. halm kan man utan problem ha i buren men av min erfarenhet äter de det inte. hoppas jag var till någon hjälp  :) men annars ska de ha fri tillgång på vanligt hö. OBS det får inte damma, mitt gamla marsvin blev sjukt av det för några r sedan.

Okej tack för svaret. Jag kände på mig att det kunde vara så. Än så länge finns det hö på gården och det är ju inte säkert att vi använder allt i höst heller för den delen. Annars blir det väl till att köpa sån där fjuttbal på lantmanna. Hahaha det blir en ny erfarenhet. Det har jag aldrig gjort förut! Har liksom inte behövts när man haft kor, häst och får. 
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 19:48 »
När jag födde upp marsvin fick de ca 50-70% hösilage och 30-50% hö. Grisarna mådde toppen på det och hade inga som helst problem med sina magar. I själva verket var det så att mina skinny mådde bättre om de fick mycket hösilage dels för att dom behöver mer mat men också för att dom fick färre stick och revor då hösilage är mjukare.

Jag kan inte se varför hösilage skulle vara för kraftigt, mina grisar tålde det som sagt (jag hade ca 30st). Som alltid med marsvin så är det dock en god ide att vänja in ny mat lite försiktigt men det gäller även när man går över från fjolårshö till  nyslaget hö.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ingrid68

• -
« Svar #5 skrivet: 18 sep-11 kl 16:57 »
Mycket intressant Azoo-Lina. Då ska jag kanske våga mig på att ge de små rackarna lite hösilage ändå. Det är relativt hög TS i år. Det kanske är till fördel för dem.

ledup

« Svar #6 skrivet: 18 sep-11 kl 19:35 »
Det jag skulle kunna tänka mig är om hösilage är surare än hö så det kan orsaka några problem i magen därför? ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 18 sep-11 kl 21:23 »
Det jag skulle kunna tänka mig är om hösilage är surare än hö så det kan orsaka några problem i magen därför? ???
Kanske... Jag vet bara vad jag provade mig fram till och vad som funkade för mig och mina grisar. Som sagt jag gav väldigt sällan enbart hösilage utan dom fick både hö och hösilage samtidigt. Jag blandade det dock inte utan grisarna fick välja vilken ordning de ville äta. Oftast tog hösilaget slut först  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #8 skrivet: 04 okt-11 kl 21:57 »
Jag har gett hösilage både till kaniner och marsvin utan problem. De är ju grovfoderomvandlare liksom häst och ko. Det är ingen fara vad jag vet men det finns väl ingen forskning på det. Försökte kolla lite på nätet men det verkar inte vara någon som vet på riktigt. pH värdet ska inte vara något problem, det är inte det på häst och inte på ko eller får för den delen så varför skulle ett marsvin vara annorlunda? Men som sagt det finns väl inget vetenskapligt så........ Får hästar välja äter de helst ensilage sen kommer hösilage och mist attraktivt är höet och i många fall litar jag på djuren  :) Djur liksom vi har en koppling mellan vad de äter och hur de mår. Det är så de lär sig vad de inte bör äta eller bör äta MEN det funkar som bekant inte alltid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser