Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad er dette för ras?  (läst 2644 gånger)

long_gone

• Permakultur, takk og pris!
    • Norge
    • Parkens Grøde
Vad er dette för ras?
« skrivet: 12 sep-11 kl 19:57 »
Heia,
Jag ska ta över ansvaret på en gård i närheten av oslo nu i dagarna och gör lite undersökningar. På gården blev jag presenterad för dessa "ankorna", dock så er jag väldigt säker på att det är gäss och inte ankor.
 Vad tycker ni? Finns det någon som kan ras och kanske köns bestäma dom?
Vad jag har hört så hämtade dom "ankorna" från samma gård och det ska vara samma ras..... 2 hannar och 2 honor. 
hate is not the solution
love shall bring the (r)evolution

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad er dette för ras?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-11 kl 21:40 »
För det första så har du helt rätt i att dessa "ankor" är gäss ;D

Utan att vara expert på alla gåsraser så skulle jag säga att några förmodligen är blandraser. Den som simmar och har mörk näbb med knöl kan vara en renrasig knölgås  (Svanegås på danska kan inte norska rasnamn :-[ )
De två brunvita kan vara blandning Knölgås och den norska rasen Smålensgås. Dom ser ut att ha tendens till knöl på näbben och har en mörk rand i nacken vilket är typiskr för knölgåsen men inte för Smålens. Randningen på vingarna är också för dålig för att vara Smålens.

Den vita är inte riktigt vit utan har en del färjade fjädrar jag tror därför att det är en blandis den också.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 06:40 »
För det första så har du helt rätt i att dessa "ankor" är gäss ;D

Utan att vara expert på alla gåsraser så skulle jag säga att några förmodligen är blandraser. Den som simmar och har mörk näbb med knöl kan vara en renrasig knölgås  (Svanegås på danska kan inte norska rasnamn :-[ )
De två brunvita kan vara blandning Knölgås och den norska rasen Smålensgås. Dom ser ut att ha tendens till knöl på näbben och har en mörk rand i nacken vilket är typiskr för knölgåsen men inte för Smålens. Randningen på vingarna är också för dålig för att vara Smålens.

Den vita är inte riktigt vit utan har en del färjade fjädrar jag tror därför att det är en blandis den också.

Tycker att dem vita också har en knöl.

Men gissar på samma som azoo-lina.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 08:12 »
helt klart korsninar, men skulle tro att en av föräldrarna nu eller i förra enerationen var kinesisk knölgås. dock tvivlar ja på att någon är renrasig. enda skulle i så fall vara den ena som simmar i vattnet och ser ut som en kinesisk knölsvan. behöver dock en bättre bild på den, kan du skaffa det. tycker även att näbben ser väldigt konstig ut på den.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

long_gone

• Norge
    • Parkens Grøde
« Svar #4 skrivet: 13 sep-11 kl 13:30 »
 ;D Tack för confirmering!!  Ska bli roligt att säga till chefen att dom måste skriva ny skylt att hänga på hagen  ::)

Är i sverige nu några dagar men tar med kameran och lägger upp bättre bilder i början på nästa vecka! 

hate is not the solution

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 13 sep-11 kl 20:47 »
;D Tack för confirmering!!  Ska bli roligt att säga till chefen att dom måste skriva ny skylt att hänga på hagen  ::)
Sa du att det var i Norge  ;) ;D ;D ;D ;D ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

long_gone

• Norge
    • Parkens Grøde
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 21:08 »
Sa du att det var i Norge  ;) ;D ;D ;D ;D ;)

Hehe jepp! har du hört den om norbaggen som inte kunde skilja mellan ankor og gäss?  ;D ;D ;D ;D
hate is not the solution

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 08 mar-12 kl 09:54 »
Veldig morsomt ::) ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser