Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snöröjning av 100m väg  (läst 17461 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Snöröjning av 100m väg
« Svar #20 skrivet: 11 sep-11 kl 12:32 »
Rosten precis så har vi med . och därför , har vi nu en egen lastmaskin 4300 , 4200 orkar inte..  våran väg driver igen om det blåser och bonden kommer bara ut om det snöat, så ska man iväg tidigt kommer man inte långt..   ::)  och en väg kan driva igen på bara några timmar även om det inte snöar..

Fördelen med egen maskin är naturligtvis att man får plogat då man själv vill på dygnet och
slipper vara beroende av andra.
Nackdelen är som sagt drift + underhållskostnader, och en 43 nollnolla tar både skapligt med diesel och börjar
dessutom tarva mera omfattande reparationer pga av ålder (om man har otur)

Hur lång väg har ni lilyrose?,,,,

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 11 sep-11 kl 12:36 »
Traktor med snökedjor och schaktblad gör fort rent vägen men du kommer inte åt på gångarna till vedbod, ladugård mm.
Med hjälp av en snöslunga tar betydligt längre tid att skotta rent vägen men det är enklare att skotta gångarna runt huset.

Sen finns ett tredja alternativ som vi använder.
En liten minitraktor.
Med den så kan du skotta bort snön.
Klippa gräsmattan.
Köra grus, ved, jord, buskar, stängselstolpar, fodersäckar mm.
Fräsa trädgårdslandet eller grusgången.
+ tusen andra saker. Alla ställen där det är 1 meter brett. Där kommer jag fram med minitraktorn.
Så den använder jag nästan varenda dag.
Men tyvärr så är det inte gratis.
Vi har betalat ca 17 000:- för våran.
Då är det en gammal Volvo BM Mini (Roper) från 70 talet.

Snöslunga
http://www.youtube.com/user/MrRosten1000#p/u/4/goy8C7iHe00
http://www.youtube.com/user/MrRosten1000#p/u/5/fRG0FnezsLM

Tippkärra.
http://www.youtube.com/user/MrRosten1000#p/u/20/cNN3tU0J-uk
http://www.youtube.com/user/MrRosten1000#p/u/8/St_P4oyQYeQ

Jordfräs
http://www.youtube.com/user/MrRosten1000#p/u/6/7n-o4q2sUbY

Lilla lastflaket monterat.
Används vid trånga utrymmen. På filmen så har vi ca 150 kg foder på flaket.
http://www.youtube.com/user/MrRosten1000#p/u/23/YAyvOY0IdIk

Har ingen film där vi kör med klippaggrigatet men en bild har jag .

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 11 sep-11 kl 12:39 »
Rosten precis så har vi med . och därför , har vi nu en egen lastmaskin 4300 , 4200 orkar inte..  våran väg driver igen om det blåser och bonden kommer bara ut om det snöat, så ska man iväg tidigt kommer man inte långt..   ::)  och en väg kan driva igen på bara några timmar även om det inte snöar..
Problemet blir sedan när blåsten blåser igen vägen.
Om man skulle skada sig. Få hjärtproblem mm.
Skall jag köra med motorsåg, eller liknade så kollar vi alltid att vägen är färdbar innan vi börjar.
Inte heller gör vi något annat som är "farligare" dom dagar som det blåser kraftigt.

malarmaster

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 sep-11 kl 13:01 »
tilllåt mig små le.. :-[ :P   hur mycke snö brukar ni få i småland?   Här i norrbotten , tar bonden för att slunga vägarna som är varierande längder undefär  1500-2000kr per år..
jo,det går ju inte att jämföra med norrland. många vintrar är det ju i stort snöfritt o ibland kommer inte snön förrän jan-feb. men de senaste vintrarna har det varit mycket snö o kyla o hjälp med att ploga vägen ut till stora vägen har varit ett måste om man har jobb o tider att passa. alternativet är egen plog av något slag o fyrhjulsdrift på bilen.
ersättning till plogaren kan ju givetvis variera men priset jag betalar tycker jag är rimligt med tanke på maskinkostnader o dyl.själv skulle jag inte ställa upp för mindre ,bränsle o reparationer kostar.några rör med brännvin tror jag inte skulle vara uppskattat,själv är jag nykterist o grannen pingstvän ;D. ulf

gästen

« Svar #24 skrivet: 11 sep-11 kl 13:22 »
tilllåt mig små le.. :-[ :P   hur mycke snö brukar ni få i småland?   Här i norrbotten , tar bonden för att slunga vägarna som är varierande längder undefär  1500-2000kr per år..

Jag bodde i Boden i något år på nittiotalet och jag minns inget annat än att det mest var torr snö, det kan man skotta hur lätt som helst! Nere i Götaland är det mest blöt snö och regn varvat med torr snö i januari februari. Det är betydligt besvärligare även om det sällan överskrider 50 cm här nere. Torr snö kan man lätt skotta med spetsplog efter en vanlig standardbil. Trött på Norrlänningar som vill le åt våra snöproblem då dessa är detydligt kinkigare än era.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 11 sep-11 kl 19:34 »
Behövs inte mycket till maskineri i Småland. Det blir aldrig så mycket snö och med lite skog omkring blåser det inte igen. Jag är ingen hängiven skottare så det blir bara utanför dörrarna, då räcker H-1:a med trästicka.
För övrigt trampar jag en liten pissestig till hönshuset, en till garaget och en till verxtan. Vägen och planerna får vänta tills någon kommer förbi med lämplig traktor eller lastare.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 11 sep-11 kl 19:53 »
Vi har 700m egen väg kör med en volvo bm 430 och westbjörn slunga till den funkar hur bra som helst

JBF

• Småland
« Svar #27 skrivet: 11 sep-11 kl 19:58 »
Vilken del av Småland pratar ni om som påstår att det inte finns tillräckligt med snö?  ??? Jag har 300 meter väg ut till allmän väg och hade inte klarat mig en vecka på vintern utan traktorn till att ploga vägen med!
Precis som någon skrev så får vi ofta tung blötsnö som kan vara ett helvete att få undan.

Jag rekommenderar ts att försöka få tag på en gammal traktor med snöblad, det klarar man sig bra med! Man slipper vänta på att någon annan ska ploga upp vägen (man kanske inte är prio 1?) och märker man att det börjar snöa på kvällen så kan man ge sig ut en spontanvända med traktorn för att slippa kliva upp i ottan nästa dag...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 11 sep-11 kl 20:11 »
Citera
Vilken del av Småland pratar ni om som påstår att det inte finns tillräckligt med snö?

3 mil öster om Växjö, 200M ö.h. På kanten av sydsvenska höglandet. Har oftast dubbelt så mycke snö som 6 km söder över, vid riksväg 25 / 150M. ö.h.

All snö är tillräcklig! Och mer därtill.  ;) Det skiljer rätt mycke i snödjup mellan Småland och Småland.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #29 skrivet: 11 sep-11 kl 20:24 »
Vi har 700m egen väg kör med en volvo bm 430 och westbjörn slunga till den funkar hur bra som helst

430 är en populär och fin liten torpartraktor.

Jag tror dock att det blir svårt att hitta någon sådan i vettigt skick med slunga för 10 000:- vilket tydligen är
TS budget.

JBF

• Småland
« Svar #30 skrivet: 11 sep-11 kl 20:35 »
3 mil öster om Växjö, 200M ö.h. På kanten av sydsvenska höglandet. Har oftast dubbelt så mycke snö som 6 km söder över, vid riksväg 25 / 150M. ö.h.

All snö är tillräcklig! Och mer därtill.  ;) Det skiljer rätt mycke i snödjup mellan Småland och Småland.
Ja, här brukar finnas snö så det räcker och blir över även här, 7 mil söder om Jkpg. Drygt 300 möh.

Småland är ju stort, och Kalmars snömängd kanske skiljer sig från Gnosjös..  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ed

• Småland
« Svar #31 skrivet: 11 sep-11 kl 21:05 »
När nu diskussionen börjat glida över till blötsnö undrar jag hur en snöslunga klarar av det? Om man ska satsa på en snöslunga, vad krävs för att ta bort blötsnön?

Jag var för övrigt ute vid huset idag och kom fram till att det är nästan exakt 200 meter till tomten och sedan ytterligare kanske 20 meter till huset, sen ska man ju helt ploga lite andra ytor på tomten också, men då är det ju inte samma krav på bredd å andra sidan!

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 11 sep-11 kl 21:17 »
När nu diskussionen börjat glida över till blötsnö undrar jag hur en snöslunga klarar av det? Om man ska satsa på en snöslunga, vad krävs för att ta bort blötsnön?

Jag var för övrigt ute vid huset idag och kom fram till att det är nästan exakt 200 meter till tomten och sedan ytterligare kanske 20 meter till huset, sen ska man ju helt ploga lite andra ytor på tomten också, men då är det ju inte samma krav på bredd å andra sidan!

Tror det kan bli svårt att täcka upp alla tänkbara snötillfällen med en budget på 10000,men är det blöt snö så är en snöfräs att föredra.

Ed

• Småland
« Svar #33 skrivet: 11 sep-11 kl 22:07 »
Självklart blir det svårt att helt klara av allt!

Frågan är ju nu vad jag ska tänka på. Känns som att lätt, torr snö kan skyfflas undan om det skulle vara så... Den är ju inte så jobbig! Det viktigaste är inte att det går fort i alla lägen, utan att det fungerar. Frågan är då vad man ska satsa på för att få undan den tunga blötsnön?

När jag letar runt finns det små trädgårdstraktorer/åkgräsklippare som har antingen blad/slunga. Sedan finns det ju renodlade snöslungor... Fortfarande ligger som sagt budgeten på 10k. Frågan är ju då vad jag ska tänka på och vad som är viktigt att prioritera?

Xoot

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 sep-11 kl 22:16 »
Säg som det är, du vill ha ett redskap som kan erbjuda lite glädje i form av en brummande maskin.;)

Ta diskussionen med en granne om att leja bort jobbet och eftersom du är värd det, köp samtidigt en slunga.:)

Om vi säger att du lejer bort jobbet för 2tusen och hittar en bättre beg. slunga på blocket för 5tusen.
Då kan du använda resterande 3.000:- till rent nöje i under den urtråkiga och kalla vintern.  :D

edit:
Om jag varit dig, då hade jag använt den budget du skrivit och köpt en styck grålle med tillhörande kedjor och plog.
Men då är vi där med skruvandet. Äldre maskiner och dess hållbarhet.
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 22:19 av Xoot »

Aqualize

« Svar #35 skrivet: 12 sep-11 kl 00:26 »
En maxbudget av 10 000 kr ger dig en grålle eller traktor ur Volvo T2x serien (1950 plusminus några år), alltså bensinare. Är det kedjor och snöblad så lär den gå för mer pengar eller vara i behov av en del fixande.
Det är bra att du frågor nu för det här bör man ordna tidigt. Läste förra vintern om hur affärer hade helt slut på snöslungor och inte kunde räkna att få in några förens nästa säsong.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 13 sep-11 kl 14:48 »
När jag letar runt finns det små trädgårdstraktorer/åkgräsklippare som har antingen blad/slunga. Sedan finns det ju renodlade snöslungor... Fortfarande ligger som sagt budgeten på 10k. Frågan är ju då vad jag ska tänka på och vad som är viktigt att prioritera?
Vad man skall prioritera är alltid ett problem. Det blir aldrig bra. ;)
Men med en begagnad större snöslunga och en inhyrd bonde så klarar du dig långt.
Skulle det inte funka 100% så kommer det i alla fall att fungera till 98% minst.
Även om du inte köper en begagnad snöslunga så klarar du dig långt med en snöskyffel.
Om du inte har massor av djur och eldar med ved i diverse små kaminer. ;)
För då får du ingen tid över till att skotta snö med.

Första två åren på gården så skottade vi för hand. Vilket funkade men var rätt tröttsamt när man kom hem sent på kvällen. Så vi köpte en minitraktor med massa tillbehör.
Vilket gjorde att det vart betydligt enklare att hinna med diverse andra jobb på kvällen.
För nu kan 1 person skotta av ca 100 meter väg + 2 stora parkeringar (skottar även hos granntanten) Samt vägen till vedbod, matkällare och våran lägenhet.
Tjejen och grabben kan istället använda sin tid till att elda, fodra djur och laga mat.
Så på så sätt hinner vi mera saker utan att slita ihjäl oss.

Fördelen med en minitraktor är att man har bara en motor att serva. (+ den på jordfräsen)
Men då har vi en bonde som plogar våran stora väg. (1 km lång)
Nackdelen är priset. Dom är dyra, beroende på hur man räknar.
Men skall man ha 1 snöslunga, 1 gräsklippartraktor,1 jordfräs, 1 stor skottkärra mm så kommer det också att kosta massor av pengar. Då är en minitraktor billigare.

Xoot

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 13 sep-11 kl 14:50 »
Kloka funderingar, Rosten.

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 13 sep-11 kl 14:56 »

Våran snöslunga med bara 1 drivning fixar blötsnö.
Men det tar några minuter + diverse driftstopp innan man har hittat rätt hastighet på traktorn och rätt hastighet på snöslungan. Sen funkar det oftast klockrent.

Har du 200 meter så börjar det luta mot en traktor om du skall röja själv.

Men jag skulle börja med att flytta dit. Prata med grannen om vilken bonde som kör snön i det området.  Jag skulle också fråga grannen om det brukar funka bra. Gör det det så skulle jag leja bort jobbet. Sen väntar du och ser vad som händer. Funkar allt bra då kör du vidare.
Funkar det inte bra så får du lösa det problemet nästa sommar. (och handskotta en del i vinter)
Så gräv inte ner dig i småsaker som snö. Det bor flera personer i samma område och dom kommer till sina jobb. Alltså kommer du också att komma till dit.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #39 skrivet: 13 sep-11 kl 15:14 »
Jag har haft ett par 2-hjuliga traktorer i olika omgångar, Belos. Skottade en industri-plan på ungefär samma tid som en Volvo T-24 med blad fram. Då var jag ung och rask, nu är jag bara rask.

Nu sägs det ju att det kommer en hård vinter till, som på 40- och 80-talen, tre i sträck alltså. Annars är det ju vissa år vi inte behövt skotta alls.
På de 32 år jag bott här har det bara varit besvärligt att ta sig ut ett par gånger, vad jag minns. Å andra sidan har jag inga tider att passa på morgnarna.

Men ska man titta krasst på TS problem. Om han ger 10 papp för ett snöredskap eller 30...........vad spelar det för roll när han köper ett hemman? En Dexta, MF35, bm320, Viktor.........OM han nu måste ha något eget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare (1 dolda)
Liingonet, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser