Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Karvsnitt och bildhuggarjärn  (läst 14975 gånger)

Kanonkulan

Karvsnitt och bildhuggarjärn
« skrivet: 09 sep-11 kl 23:28 »
Hej!
Jag går slöjdlärarutbildningen och tänkte ge mig på ett projekt i karvsnitt. Jag funderar därför om det finns någon som har någon erfarenhet av det och vilka redskap som är bra? En karvsnittskniv och en liten vanlig täljkniv har jag införskaffat men min lärare tyckte att jag skulle införskaffa mig ett kit med små bildhuggarjärn med. Det finns ett set på Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161797891 för 399 spänn som säkert inte är nån vidare kvalitet men som kanske kan funka som nybörjarverktyg. Någon som har någon erfarenher av detta eller som kan rekommendera något annat?
Mvh J

Sjaunja

• -
SV: Karvsnitt och bildhuggarjärn
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 23:34 »
Det är klokt att testa Classekitet och erfara vilka järn du använder mest. Själv klarar jag mig bra med karvsnittskniven och ett par u-formade järn. Swissmade järn har bra kvalitet men blir dyrare.

Rexiam

« Svar #2 skrivet: 09 sep-11 kl 23:35 »
Kolla smeden Svante Djärvs produkter.

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 10 sep-11 kl 09:09 »
Viktigt att kunna slipa knivarna också men det kanske du redan kan? Krävs rejält vassa verktyg för att det ska bli snyggt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-11 kl 10:24 »
Viktigt att kunna slipa knivarna också men det kanske du redan kan? Krävs rejält vassa verktyg för att det ska bli snyggt.
Det är ju en anledning att hoppa clas ohlssons grejer, billiga verktyg är ofta omöjliga att få riktigt vassa.
Och att jobba i trä är mycket roligare med riktigt vassa verktyg.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #5 skrivet: 10 sep-11 kl 10:36 »
Är fortfarande förbannad för att jag förra helgen missade 14 välslipade gamla svenska järn för 100:- på loppis. En annan kund bara välte sig över mig, betalade och tog dem. Lärdom: man skall alltid slå till DIREKT, stämjärn går enligt min mening aldrig att FYNDA på loppis och auktion. De bruka alltid kosta det de är värda.....
Har man nån gammal morfar eller farfar som varit snickare i släkten kan denne sitta på en skatt.......... :)

48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 10 sep-11 kl 11:06 »
Billiga järn är halvfabrikat, oftast bedrövligt slipade i konstiga vinklar, några timmar med slipmaskin och bryne brukar fixa det.. Sen kan stålet var dåligt så de inte håller skärpan....mer tid med bryne. Jag har ett par satser en sats med 10-12 kostar mindre än ett kvalitetsjärn. Skaffa en sats och köp ett par kvalitetsjärn av de mest använda. Karvsnittskniv kan man nog göra en skaplig av skallpellblad som limmas i ett träskaft.

Kanonkulan

« Svar #7 skrivet: 10 sep-11 kl 20:41 »
Tack för alla tips! Ja, Svanter Djärvs grejer verkar ju bra och det är ju klart att att det är bättre att köpa kvalitet direkt. Men här ska jag mest testa och lära mig och det är ju en bra idé att köpa kitet från Clas Ohlson och se vika verktyg jag gillar för att sen skaffa dem ihögkvalitet! Jag kan väl egentligen inte slipa verktyg ännu, men det ska jag lära mig! :)
Ingen som har någon erfarenhet av schellack förresten? Vart man köper flingor och så? För att köpa en schellacklösning verkar inge vidare va?

Sjaunja

• -
« Svar #8 skrivet: 10 sep-11 kl 20:52 »
Schellack köper jag på byggnadsvårdsbutiken. (Umeå) . Färgaffärer har sällan det.

ylvak

• Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #9 skrivet: 10 sep-11 kl 22:29 »
Färgaffärer har sällan det.

Dessutom vet de ofta inte skillnad och säljer gärna kvistlack till en i tron på att det är samma - det är det inte.

Vad skall du ha schellaken till?

Flingorna löser du upp i T-röd dan innan men det vet du? Jag har schellaken i en gammal honungsburk med skruvlock. Penseln i en öppen burk. Blir att jag häller på en skätt i penseln burken för att lösa den. Dan därpå är penseln mjuk och skätten brukar vara lagom att späda lösningen med sen sist.....Jag använder enkom schellaken till kvistar innan jag linoljemålar därför bryr jag mig inte om kvalitén. Om färgen är viktig har Ernst Pettersson i GBG många olika kvaliteér. http://www.ernstp.se/

Kanonkulan

« Svar #10 skrivet: 10 sep-11 kl 23:49 »
Jag har läst mig till att schellack var ganska vanligt att ytbehandla karvsnittsarbeten med förr. Så jag tänkte att jag kanske skulle testa... T-röd har jag koll på och tack för tipset om Ernst Pettersson då jag bor i GBG :)

ylvak

• Västergötland
    • Vita Creo

Sjaunja

• -
« Svar #12 skrivet: 11 sep-11 kl 00:34 »
Jag har läst mig till att schellack var ganska vanligt att ytbehandla karvsnittsarbeten med förr. Så jag tänkte att jag kanske skulle testa... T-röd har jag koll på och tack för tipset om Ernst Pettersson då jag bor i GBG :)

Om jag får säga min mening så blir det mycket finare och mer levande med linolja. Schellak som ytbehandling har den nackdelen att det blir vita märken om det kommer vatten på.  :-[

gopo

« Svar #13 skrivet: 14 sep-11 kl 08:35 »
Om det är karvsnitt du ska hålla på med behövs bara en karvsnittskniv. Jag tycker att märket Pfeil har oslagbar kvalite, tror att en kniv kostar ca 100 kr, skulle inte köpa en karvsnittskniv av Svante Djärv, den är för klumpig. däremot gör han andra verktyg som är fina.

Sen är det förstås fint med bildhuggarjärn oxå! Men om de inte behövs är de dyra. Det fina med karvsnitt är just att det inte behövs några andra verktyg.

http://slojdhaller.se/

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 15 sep-11 kl 11:10 »
Jag hade en gång en sån där billig sats bildhuggarjärn. De såg bra ut men jag tvivlar på att de överhuvudtaget var härdade. De var så mjuka så man var tvungen att bryna efter varje skär i björk. Värdelöst skit.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 01 jan-12 kl 09:14 »
nu kapar jag tråden lite, men hur slipar man dessa verktyg ???
finns det någon bok eller hemsida som beskriver? eller kanske det går att beskriva i denna tråd..?
Sugen på te? www.tealovers.se

gopo

« Svar #16 skrivet: 16 jan-12 kl 09:03 »
Slipning är inte en lätt sak! Teoretiskt kan man enkelt beskriva hur det ska vara. Men att få det så när man står vid slipsten är en annan sak, övning och övning och lite mer övning är det som krävs. Nu har ju förstås Tormek förenklat slipningen med jiggar till nästan alla verktyg, om man nu vill köpa dem. Så mitt tips är att kolla upp Tormek och se om det är något för dig!

Humle

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 16 jan-12 kl 11:50 »
nu kapar jag tråden lite, men hur slipar man dessa verktyg ???
finns det någon bok eller hemsida som beskriver? eller kanske det går att beskriva i denna tråd..?
Finns väldigt mycket bra på nätet. Här är en enkel sida där du kan börja billigt och få bra resultat. Teori går före material, det viktigaste är att du förstår teorin bakom slipningen och eggens förhållande till träet. En svindyr japansk vattensten med 35000 kornstorlek är helt värdelös om du inte har den teoretiska förståelsen för när och varför den ska användas. Våtslippapper funkar kanon.

solenergi

• Även lugna vatten måste få strömma.
    • Småland
    • www.kasplinaberggen.se
« Svar #18 skrivet: 05 feb-12 kl 19:48 »
Har läst hela tråden och vill lägga till lite tips. Bland annat vertygsmakare och försäljare:  :D

Jag har en Tormek och är mycket nöjd med den. De (Tormek) tipsar om att slipa alla järn på stenes slipyta (den menad att slipa på) och att använda jiggar - inget av detta håller jag dock med om.
   Var i Norge i del av min utbildning och lärde mig slipning. Bildhuggarejärnen slipas på stenens sida medan hyvelstål och annat plant slipas på stenes slipyta. Detta för att hålla den ytan plan samt att det är mycket lättare att slipa skölpar och och annat på utsidan där det är en större yta och mer vänligt att föra ett rundat järn fram och tillbaka över ytan utan att riskera att tippa över kanten. De rundade järnen förs lätt fram och tillbaka över stenens yta (horisontalt) samtidigt som du vrider järnet från hörn till hörn. Det är lite kinkigt i början men faktiskt inte så himla svårt. Ta ett järn du inte är rädd om och öva. Du vänjer dej att efter ett tag hålla koll på vinkeln. Men i början får du ge dej tålamod att det blir flera faser åt olika håll. En del vill ha en bordskant som anhåll men det behövs faktiskt inte. Sitt ner och ta det lugnt och ge det tid. Och tryck INTE, bara för järnet fram och tillbaka och vrid det samtidigt från hörn till hörn, hela tiden, aldrig stanna.
   Några små magneter i vattenlådan förhindrar att allt filspån sätter sig i stenen. Men slipstenen behöver ändå rengöras emellanåt med en rivsten.

Slipstenen används bara vid rejälare slipning. Däremellan används handstenar. Gotlands sandsten är fin att använda till grövre avtag, använder den bland annat till mina yxor, dock aldrig bildhuggarejärnen. För finare avtag har jag japanska stenar. En större för hyvelstål och annat plant: King KOmbination Stone 1000 och 6000. Och två små stenar i samma grad för de rundade järnen.
   Från grovt till finare och till finaste och putsning på en läderbit eller ett roterande läderband som det sista.

Verktyg
Tycker oxå att Pfeils järn är mycket bra. Väldigt bra kvalité.  De på Claes Olsson har jag tittat på och avråder alla dessa järn, de har alldeles för tjockt stål och kan nog göra vilken nybörjare som helst alldeles förtvivlad. Skara Slöjddetaljer har Pfeil.
Rosengrens verktyg i Örebro, 019-331144. Han har en hel del go-saker, bland annat massor av pfeiljärn, japanska slipstenar också. Har haft katalog men vet inte nu, hittar ingen hemsida till honom. Han har detta som ett intresse och har nog inte hunnit göra en hemsida :-)

Anders Djärv har en mycket fin täljkniv, värd sitt pris, ett magnifikt handtag som inte alls slinter. Har inte använt någon bättre en hans.
Vill man ha en billigare variant av täljkniv och en bra en, så är Frost i Mora helt godtagbar att jobba med. Claes Olsson och Skara Slöjddetaljer säljer dessa, ca 120kr.
Gränsfors yxor håller jag med är fantastiska.  Men jag har oxå någon från Håkan Grims i Söderhamn, 0270-427305 - gör jättefina yxor, han är smed och musiker. Kan nog även göra special.

Sune Oscarsson i Ullared, 0346-30307, säljer fina blad till bland annat karvsnitt, runt 100-lappen, du kan få skaftat också. Skara har också en fin liten karvsnittskniv. Man kan också ta av en gammal rakkniv eller en Frosts om man vill ha ett snitt som passar en. Jag har fått hjälp att göra en större karvsnitt av en Frosts täljkniv, den är bra med kraftigt handtag till lite grövre jobb.

Bo Helgesson gör otroligt fina skedblad, bland annat: http://www.helgess.se/skedkniv.php  De bästa jag har prövat. Har tyvärr inga själv men de hade på en utbildning. De har sitt pris. En billigare variant säljer Ivan Filén i Brunflo, 063-22085, men man får inte alls samma lätta arbete med dessa.

Ja det var lite från mej :-) Må väl! Och för allt i världen kom ihåg att lukta på träet - mmm.
« Senast ändrad: 05 feb-12 kl 21:58 av solenergi »

Humle

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 05 feb-12 kl 22:12 »
Ja det var lite från mej :-) Må väl! Och för allt i världen kom ihåg att lukta på träet - mmm.
Ene luktar bra men lukten av nybarkad rönn är jag gärna utan :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 4 användare
torbjorn, javill, cejjun, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser