Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   jord-golv vinterstid??....  (läst 2789 gånger)

Pus

• Norge
jord-golv vinterstid??....
« skrivet: 09 sep-11 kl 18:08 »
Ja i morron börjar vi med ombyggnad av en gammal vedbod som inte er i bruk, den ska bli vinter hus till hönsen  :)
MEN min fråga er denna.. det finns inte golv i den, hade bara europallar som vi staplade ved på då den var i bruk..
Vi får inte så kalla vintrar her i Ålesund då vi ligger efter kustlinje..
Lurar igjentligen på om hönsken kan gå en vinter på jordgolv, karar deras fötter det??.. blir så klart värme i huset med värmelampor, eller vad er bäst å laga golv av om det inte går??  ???

ALLA tips motages  :D
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

MrsB

• Småland
SV: jord-golv vinterstid??....
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 18:36 »
Mina höns har i alla år haft jordgolv. På vintern ett tjockt lager med halm. På våren när det är dax för storstädning så åker all halm ut och hönsen har bara jordgolvet. De fullkomligt älskar sitt jordgolv :D. På vintern gör de i regel själva en fläck som är utan halm där de badar. Jag fyller på halm flera gånger per vinter för det tycks liksom försvinna ner i jordgolvet. De sprätter och blandar ner halmen. Har alltid ett varmt golv på vintern tack vare massor med halm och jordgolvet.  Jorden blir liksom varmare än ett betonggolv. Men pass upp för råttor och sorkar så de inte gör gångar in till hönsen. Är lätt hänt med ett jordgolv. Har fyra duktiga katter som håller efter gnagare både utomkring och inne i hönshuset :). Lycka till.

Pus

• Norge
« Svar #2 skrivet: 09 sep-11 kl 18:56 »
TUSEN TACK för svar  :D

Då tror jag att jag sattsar på jordgolvet  :D har 6 katter på gården så jag tror nog att dom håller mus/rottor vekke från hönsgården i tillegg till huset  :)

ska bli spennande å börja med bygget i morron, för att inte snakka om hur spennande det ska bli å se dom flytta in  ;D
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 09 sep-11 kl 18:56 »
Vi har jordgol. Här var - 32 i vintras. Hönsen sitter en bit upp och man har ju strö på golvet.

Pus

• Norge
« Svar #4 skrivet: 09 sep-11 kl 18:59 »
hehe ja lite kallar hos dig än här då ...burr...
Tror jag sattsar på jordgolv då :) å ja som sagt man har ju gott med strö på golvet å värmelampor  :D

Tusen tack för svar  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 5 användare (1 dolda)
skogskälla, simon.arvestrand, fall, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser