Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad per höna?  (läst 9763 gånger)

louise

• Gäst
Kostnad per höna?
« skrivet: 11 sep-06 kl 22:24 »
Sitter och räknar på mitt nya lantbruksföretag och börjar bli bedrövad. Vad kostar en ekologisk höna i drift? Foder? Veterinär? Ni som säljer ägg och kött, vad tar ni betalt?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Kostnad per höna?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-06 kl 20:40 »
Den största kostnaden är fodret och ekologiskt foder är dyrt mycket dyrt!

Sen så beror det på hur många hönor du ska ha. T ex vi har 6345 värphöns frittgående inomhus. Fodret köper vi i bulk via lantmännen. Hönorna förbrukar ca 14 ton varannan vecka. Priset vi betalar ligger på ca 2 kr/kg. Ekofoder ligger omkring 3 kr/kg i bulk. Sen så beror priset på kvantitet ju mer man köper per gång desto billigare.

Du ska räkna med att en höna sätter i sig 150 gr/dag, 1,5 dl vatten per dag.

Veterinärkostnaden är bara vid besök vid första salmonella proverna. Det sker 3 ggr på 13 månader som du har hönorna. Sen har du kostnader för ib vaccin var 10 vecka som du betsäller via sva i Uppsala.

En höna kostar idag ungefär 42 kronor exkl. moms och när jag pratar höna är det värphönshybrid. Annan höna är inte lönsamt.

När vi säljer äggen så får vi ca 9 kr/kg när vi säljer till packeri. Direkt till butik kan man ta 16-17 kr/kg men då måste du ha packeritillstånd. Vid stalldörren som vi säljer mycket 40 kr för 30 ägg. Vikten ligger runt 2 kg.

Nu vet jag inte vad en höna kostar i drift exakt man ska också räkna in elkostnader osv. Det går att leva på men det kan vara tufft men roligt också.

Lycka till.
« Senast ändrad: 12 sep-06 kl 20:56 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 sep-06 kl 08:15 »
Petter hade en bra artikel om detta i senaste numret av Åter. Då handlade det inte om den storskalighet christine utgår ifrån utan om ett hundratal djur i lösdrift utomhus. Läs den.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-06 kl 12:42 »
Jag tog vårt företag som exempel hur vi har räknat. Man räknar på samma sätt oavsett man har 100 hönor eller fler. Differensen blir ungefär desamma. Har man mindre höns blir kostnaden större med hänsyn till foder och driftskostnader.

Samtidigt så ska man ta hänsyn till sina egna ideal, hur mycket tid för de ta vid skötseln av hönsen, underhåll osv.

Vi ville gärna ha utehöns men kostnaderna för ombyggnad, foder avskräckte oss. Våra höns har det bra och då är vi nöjda även om man kan ta det ett steg längre.

Sen så måste man stå på flera ben för att överleva som bonde, man kan som vi satsa på nötkött, griskött och nu ska vi satsa på mjölkproduktion av get och ko.

Det finns flera saker som bonde man kan satsa på bara man har viljan och fantasi, så kommer man långt.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 13 sep-06 kl 21:23 »
Jag har "bara" en hobbybesättning lantrashöns som jag gör eget foder till. Ingredienserna till fodret köps fn hos Granngården och Alg-Börje. Enligt min senaste beräkning kostar en (1) höna 9:-/månad hos mig.
Då har jag INTE räknat in ström o vattenkostnad men däremot strö/halm/hö. Inte lönande kanske men värt varenda krona ;)

Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-06 kl 08:46 »
Jag har "bara" en hobbybesättning lantrashöns som jag gör eget foder till.
Enligt min senaste beräkning kostar en (1) höna 9:-/månad hos mig.

Hej curmbox
vilken ras har du ? och hur mycket värper dina hobbyhöns på det hemmagjorda fodret ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 sep-06 kl 19:23 »
lollo, jag tror att din närmsta billiga leverantör av hönsfoder och annat foder (även stängsel mm) kommer att vara Skene valskvarn.... där handlar i alla fall jag, det finns ingen anledning att betala bortåt 20% extra till granngården.....

och med tanke på hur din gård ligger så tror jag att du kommer att kunna locka folk att ta en liten sväng av "stora vägen" för att köpa lite ägg och andra gårdsprodukter...... någon fördel skall man väl ändå ha av närheten till trafikerad väg...

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 sep-06 kl 20:45 »
Bra, tack för tips! jag har ju öppet deklarerat för personalen på Granngården att jag bojkottar dem så alla tips att undvika dem mottages tacksamt:) och om det dessutom håller kostnaderna nere, tjohoo!

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 15 sep-06 kl 11:35 »
Jag har hedemorahöns och de värper ganska normalt skulle jag tro, lite mindre under hösten men brukar komma igång rejält redan vid jul.
Fodret jag ger är dels en "röra" baserad på vetekli, blandsädskross, alger, mineraler/snäckskal, luzern och lite avrens. Vintertid tillsätter jag vitaminer. Har jag lämpliga matrester tillsätter jag det, någon gång pressad vitlök, fil.
Mellan varven lite majs,
Torrt får de även kross och hel vete + solrosfrön.
Ibland kommer jag över både bröd och frukt/grönsaker gratis så då blir ju även fodret ännu drygare. ;D

ogräsodlaren

• Västerbotten
    • Torpängar'n
« Svar #9 skrivet: 15 sep-06 kl 13:34 »
hur mycket av varje?
och vilka sädesslag ingår i blandsäden?
Måste du tillsätta vitaminer om du ger alger??

mycket frågor blir det?

// tjingelign
"kyrkan är aldrig så full att inte prästen går in"

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 sep-06 kl 11:52 »
Fodret jag ger är dels en "röra" baserad på vetekli, blandsädskross, alger, mineraler/snäckskal, luzern och lite avrens.

Vad är avrens? vad har du för proportsioner?

zimba

« Svar #11 skrivet: 19 sep-06 kl 11:55 »
det är väl skalet och bös i från säden tror jag , vi eldar med avrens  ???

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #12 skrivet: 19 sep-06 kl 22:06 »
Jag kan varmt rekommendera Stackmurs Gårds hemsida, där finns tips och proportioner på fodret. Avrens fick jag tips på via en annan hönsägare, det är de rester som blir av korn,havre (o råg tror jag) blandat med ca 10% melass. Är pelleterat och måste blötas upp.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 19 sep-06 kl 22:43 »
Vad är avrens?

Avrenspellets är en foderråvara (används till Rådjursutfodring på vintern) som består av sönderslagna kärnor, ogräsfrön, skal och agnar som rensats bort från spannmål.
Avrenset finmals och vid pelleteringen tillsätts cirka tio procent melass som bindemedel och för att öka smakligheten.

Proteinhalten ligger strax under tio procent, det förekommer inga tillsatser av vitaminer eller mineraler.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser