Börja med att se till att batteriet är i bra skick och väl laddat. Om batteriet är urladdat just nu, sätt det omgående på laddning och låt det stå på laddning åtminstone över natten.
Jag gissar att den har ett gammaldags tändsystem med brytarspetsar, ta då en titt i fördelaren och kolla att allt är rent och fint, brytarspetsarna fria från olja och inte alltför sönderbrända. Fila eller byt dem vid behov och ställ in brytaravstånd/kamvinkel noga (om fördelaren är glappfri och i perfekt skick så duger det bra att ställa in brytaravståndet med bladmått, men om axeln har börjat glappa är det säkrare att använda en kamvinkelmätare). Om spetsarna är mycket brända eller om du ser gnistbildning mellan dem när du kör på startmotorn med fördelarlocket avtaget, så byt kondensator.
Efter allt arbete med fördelaren är det lämpligt att kolla tändinställningen med stroboskoplampa.
Uppgifter om kamvinkel, tändinställning mm brukar finnas på en klisterlapp någonstans på motorn, eventuellt även på en skylt "Upplysningar om avgaskontroll" någonstans i motorrummet.
Kolla hur tändstiften ser ut, se till att de är av rätt sort (jämför med rekommendationstabellerna som brukar ligga framme vid tändstiftshyllan på macken), att elektroderna inte är alltför rundbrända och att elektrodavståndet är rätt (förmodligen 0,7 mm).
Gör ren fördelarlock och fördelarrotor noga (skrubba med tandborste, varmvatten och diskmedel, skölj med rent vatten och se till att allt är riktigt torrt innan du monterar ihop igen. Det lilla fjäderbelastade kolet mitt i fördelarlocket måste vara helt och kunna röra sig fritt, det går att ta ur om man vrider det moturs och drar samtidigt. Byt om det finns sprickor eller svåra brännmärken i bakeliten (små brännmärken på sidokontakterna i fördelarlocket eller längst ut på rotorn spelar ingen roll). Om du har en multimeter, så ohmmät motståndet i rotorn, det bör vara 1 eller 5 kohm, är resistansen mycket större än så är det bäst att byta rotorn.
Passa också på att göra ren bakeliten utanpå tändspolen så det inte kan bli krypöverslag där. Ohmmät alla tändkablar och åtgärda eventuella avbrott (normal resistans är 1-20 kohm per kabel). Om bilen har skärmade tändstiftskabelskor, tänk på att det kan bli överslag i dem (fast det leder i så fall bara till att en cylinder misständer, i övrigt bör motorn gå normalt).