Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lt 31 - tänder dåligt/ går dåligt kall.  (läst 6415 gånger)

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
lt 31 - tänder dåligt/ går dåligt kall.
« skrivet: 05 sep-11 kl 17:00 »
Hej..

Har ett problem med en vw lt31 lastbil.
Den har gått jätte bra sen jag köpte den (ett par hundra mil) men sen mot slutet så blev den allt svårare att starta.
Man fick nöta längre och längre på startmotorn för att den skulle hoppa igång. Men gick mycket dåligt tills den blev varm.

Nu när den vilat en stund lyckas jag inte få igång den alls, batteriet orkar inte dra startmotorn tillräckligt länge .

vart kan jag börja?

Mvh Erik

Misse

• nr 9424
SV: lt 31 - tänder dåligt/ går dåligt kall.
« Svar #1 skrivet: 05 sep-11 kl 17:13 »
4 eller 6 cyl bensinmotor?  Eller är det en diesel?
åttio eller nittiotal?
Behövs litta mer fakta :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #2 skrivet: 05 sep-11 kl 21:05 »
aj aj aj..

missade det..

det är en 6cyl bensinare, från 83

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 05 sep-11 kl 22:40 »
Börja med att se till att batteriet är i bra skick och väl laddat. Om batteriet är urladdat just nu, sätt det omgående på laddning och låt det stå på laddning åtminstone över natten.

Jag gissar att den har ett gammaldags tändsystem med brytarspetsar, ta då en titt i fördelaren och kolla att allt är rent och fint, brytarspetsarna fria från olja och inte alltför sönderbrända. Fila eller byt dem vid behov och ställ in brytaravstånd/kamvinkel noga (om fördelaren är glappfri och i perfekt skick så duger det bra att ställa in brytaravståndet med bladmått, men om axeln har börjat glappa är det säkrare att använda en kamvinkelmätare). Om spetsarna är mycket brända eller om du ser gnistbildning mellan dem när du kör på startmotorn med fördelarlocket avtaget, så byt kondensator.
Efter allt arbete med fördelaren är det lämpligt att kolla tändinställningen med stroboskoplampa.

Uppgifter om kamvinkel, tändinställning mm brukar finnas på en klisterlapp någonstans på motorn, eventuellt även på en skylt "Upplysningar om avgaskontroll" någonstans i motorrummet.

Kolla hur tändstiften ser ut, se till att de är av rätt sort (jämför med rekommendationstabellerna som brukar ligga framme vid tändstiftshyllan på macken), att elektroderna inte är alltför rundbrända och att elektrodavståndet är rätt (förmodligen 0,7 mm).

Gör ren fördelarlock och fördelarrotor noga (skrubba med tandborste, varmvatten och diskmedel, skölj med rent vatten och se till att allt är riktigt torrt innan du monterar ihop igen. Det lilla fjäderbelastade kolet mitt i fördelarlocket måste vara helt och kunna röra sig fritt, det går att ta ur om man vrider det moturs och drar samtidigt. Byt om det finns sprickor eller svåra brännmärken i bakeliten (små brännmärken på sidokontakterna i fördelarlocket eller längst ut på rotorn spelar ingen roll). Om du har en multimeter, så ohmmät motståndet i rotorn, det bör vara 1 eller 5 kohm, är resistansen mycket större än så är det bäst att byta rotorn.
Passa också på att göra ren bakeliten utanpå tändspolen så det inte kan bli krypöverslag där.  Ohmmät alla tändkablar och åtgärda eventuella avbrott (normal resistans är 1-20 kohm per kabel). Om bilen har skärmade tändstiftskabelskor, tänk på att det kan bli överslag i dem (fast det leder i så fall bara till att en cylinder misständer, i övrigt bör motorn gå normalt).

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #4 skrivet: 06 sep-11 kl 17:41 »
ok...tack så mycket för det utförliga svaret.
Kan det alltså ha med batteriet att göra. Då måste jag prova att byta jordkabel, hade problem med den tidigare då startmotorn inte ville gå runt,
då bytte jag ut den mot en provisorisk (en bit startkabel) den har nu fått lite stryk då den klämts av "motorhuven"

Börjar där. Tack

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #5 skrivet: 06 sep-11 kl 17:49 »
Låter väldigt mycke som kass kondensator. Men kan också vara summan alla andra tidigare uppräknade fel. Byte av gamla tändkablar och tändhattar brukar också betala sig. Det brukar ha en förmåga att bli överslag i gammalt mög.
Min bästa ägodel är min vedspis!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 06 sep-11 kl 20:23 »
Man bör tänka på att en fördelare för 6-cylindrig motor är mycket mer känslig för felinställt brytaravstånd än man brukar vara van vid från 4-cylindriga motorer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser