Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kg-pris kalkonkött?  (läst 26990 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
Kg-pris kalkonkött?
« skrivet: 05 sep-11 kl 11:57 »
Vad ska man ta för kg-pris på en slaktad kalkon?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-11 kl 20:15 »
Är den uppfödd "på gröna ängar" kan man väll ta 50 kr för den?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 06 sep-11 kl 20:22 »
jag får betala min syster 65 kr dom får inte gå ut säjer hon tål inte vatten  ???
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 20:33 »
Om någon skulle vilja köpa kalkon av mig skulle dom få betala 80kr/kg för en hel fågel. Men då går mina kalkoner ute f  o m att dom är 6 veckor om vädret tillåter. Små kalkoner är känsliga för väta men när dom är 3 månader så fixar dom dåligt väder lika bra som höns.

50kr/kg skulle jag inte sälja för. Det är ju vad ICAs blandfärs i plastförpackningar kostar :-\ Jag tycker nog att kalkonkött från frigående kalkoner har ett större värde...

Vill folk inte betala kan jag likaväl njuta av köttet själv  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 okt-11 kl 21:18 »
80 kr/ kg har jag sålt minaa första för! De som köper av mig bryr sig inte mycket om priset, de bryr sig om att de gått lösa på gården!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ewe

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-11 kl 12:08 »
Hej på er.
Säljer ni köttet svart för det priset? Slaktar ni hemma eller finns det slakterier som legoslaktar fågel?

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 dec-11 kl 12:09 »
vad innebär legoslakt av fågel? Samma som svartslakt?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 09 dec-11 kl 12:16 »
vad innebär legoslakt av fågel? Samma som svartslakt?
Nej, med legoslakt avser man vad jag förstått slakt med återtag. Alltså du säljer inte köttet till slakteriet, du köper tjänsten att få dina djur slaktade. Då godkänt med moms och hela köret. Men det finns slakterier där man kan göra samma sak, men svart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 dec-11 kl 12:38 »
Nej, med legoslakt avser man vad jag förstått slakt med återtag. Alltså du säljer inte köttet till slakteriet, du köper tjänsten att få dina djur slaktade. Då godkänt med moms och hela köret. Men det finns slakterier där man kan göra samma sak, men svart.

Alltså,
om jag lämnar in ett par djur till ett slakteri för att få slaktat och packat för att sen avhämta, till mig själv,
- Då har jag lämnat in för sk. legoslakt?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 09 dec-11 kl 12:39 »
Alltså,
om jag lämnar in ett par djur till ett slakteri för att få slaktat och packat för att sen avhämta, till mig själv,
- Då har jag lämnat in för sk. legoslakt?
Japp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ewe

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 dec-11 kl 13:25 »
Vi legoslaktar våra lamm och säljer köttet hemma. Lämnar lammen på sönd./månd. och hämtar köttlådor på fred. sen kör vi ut köttet till dom som beställt.
Skulle va kul att kunna sälja annat kött också. Typ gris, kalkon eller vad det nu kan va... Men känns dumt att göra det svart isf.
Vårat slakteri slaktar bara lamm och nöt.
Kanska borde skriva i en annan tråd...

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 dec-11 kl 13:53 »
Problemet är som vanligt att det är dyrt som själve fan att bygga ett godkänt gårdsslakteri, och att det finns så jävla få vettiga legoslakterier för smådjur som fågel och kanin.

ewe

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 dec-11 kl 13:59 »
Finns det Nåt slakteri som legoslaktar fågel? iså fall var?
Har hört talas om folk som kommer hem och slaktar i ett mobilt slakteri typ en byssja...? nån som vet?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 09 dec-11 kl 14:04 »
Mobila slakterier tror jag inte finns längre. Reglerna för vatten och avlopp omöjliggör detta. Så det är isåfall fråga om hemslakt, och då får man inte sälja köttet. Ska man äta köttet själv så är det helt tillåtet att ta hjälp av en hemslaktare som gör jobbet, utan att man har godkända lokaler.

Det finns många slakterier som legoslaktar fågel, problemet är att de vill ha in stora mängder fåglar på en gång och att de kräver salmonellatester, vilket gör det dyrt för den lilla djuruppfödaren, förutom att man riskerar att de slaktar samtliga ens fjäderfä om de hittar salmonella i avföringen som man skickar in. Även om det bara är en fågel som är smittad, och även om det är vildfågelbajs som man råkat få med i provet.

Har man bara få fåglar är det bättre att satsa på hemslakt, legoslakt blir oftast för dyr om man inte har åtminstone något hundratal fåglar att slakta vid samma tillfälle.

Weasel

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 09 dec-11 kl 14:17 »
Jag har en del kalkoner som jag vill kunna sälja lagligt. Därför har jag letat upp ett lokalt slakteri som ska testas på måndag ;D (Kärra gård i Ängelholm)
De kräver visserligen salmonellarov som jag har gjort. Visst, man riskerar att få sina djur slaktade om de råkar vara smittade, men jag vill inte ha smittade djur i vilket fall som helst. Återstår att se vad fakturan för provet blir, men enligt prislistan så kostar "Salmonella odling från djur och miljö" 265:-+ moms, hoppas det är det provet jag gjort och att priset ska stämma...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 dec-11 kl 14:26 »
Jag har en del kalkoner som jag vill kunna sälja lagligt. Därför har jag letat upp ett lokalt slakteri som ska testas på måndag ;D (Kärra gård i Ängelholm)
De kräver visserligen salmonellarov som jag har gjort. Visst, man riskerar att få sina djur slaktade om de råkar vara smittade, men jag vill inte ha smittade djur i vilket fall som helst. Återstår att se vad fakturan för provet blir, men enligt prislistan så kostar "Salmonella odling från djur och miljö" 265:-+ moms, hoppas det är det provet jag gjort och att priset ska stämma...

Ska vi göra sällskap? Ska själv dit på Måndag.  ;D
Det är rätt prov som du har skickat in. Om det blir fel så nöjer han sig oftast med ditt ord om att du fått det i din brevlåda med ok svar.
Han är bra han Peder Bonde. Ska dit på Måndag  och hämta lite transportburar. Överväger att köra dit igen senare eller ta det nästa dag.

Weasel

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 09 dec-11 kl 14:31 »
Ska vi göra sällskap? Ska själv dit på Måndag.  ;D
Det är rätt prov som du har skickat in. Om det blir fel så nöjer han sig oftast med ditt ord om att du fått det i din brevlåda med ok svar.
Han är bra han Peder Bonde. Ska dit på Måndag  och hämta lite transportburar. Överväger att köra dit igen senare eller ta det nästa dag.

Skönt att höra!! ;D Ja just det, dedär med transportburar, behövs det? Tänkte ta dem på flaket (i kåpa), har bara testat ett inte så nogräknat slakteri innan och då funkade det. Vad bör man tänka på? Får man de paketerade på något vis, eller ska man själv ha med att ta hem dem i? Ska prata med dem i helgen, de var inte säkra på om det blev måndag eller tisdag.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 09 dec-11 kl 14:34 »
Risken för salmonella är ju inte så stor i Sverige, men bor man i södra Sverige och har sina djur utomhus så händer det att de blir smittade. Fåglarna blir inte sjuka av detta. Flera stora gåsuppfödare har problem med detta, de får slakta och destruera samtliga djur.

I andra länder är det tillåtet att sälja fågelkött med salmonella, eftersom salmonellan dör när man tillagar fågelköttet. Jag tror att om vi ska kunna ha lönsam uppfödning av fjäderfä utomhus, både små- och storskalig, så är det nödvändigt att ändra på salmonellareglerna.

Själv skulle jag inte tveka att tillaga och äta kött som jag visste att hade salmonella, jag har redan i dagsläget de rutiner och den hygien som krävs i mitt kök.

Många svenskar har säkert ätit fågel med salmonella, dels på semestern, dels här i Sverige. Importerat fågelkött testas med stickprov, och partiet kasseras om salmonella påträffas. Det händer ganska ofta. Och sannolikt passerar en massa kött kontrollen, där stickprovet är rent, men annat kött i partiet har salmonella. Därav att det står att man ska använda separat skärbäda och rengöra verktyg och händer noga när man hanterat rått fågelkött.

Jag är rätt säker på att jag själv inte har salmonella bland mina fåglar, då jag är noga med att bara utfodra inomhus och i övrigt göra vad jag kan för att småfåglar ska vara på andra ställen än min tomt. Men jag har alls ingen lust att bli av med mina ovanliga avelsdjur p g a ett kanske felaktigt salmonellaprov. Därför slaktar jag bara till husbehov. Hade reglerna varit annorlunda så hade jag gärna fött upp lite fler fåglar, så att även andra kunde smaka på fantastiskt gås- och ankkött från djur som rört sig på stora områden och ätit fritt från flora och fauna. Men min ekonomi håller inte för att bli av med alla mina fjäderfä.

Och det värsta av allt, skulle salmonellaprovet vara positivt (kanske pga att man av misstag fått med småfågelbajs) så får man inte ens äta upp köttet själv. Vansinnigt slöseri med resurser tycker jag.

Xoot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 dec-11 kl 14:37 »
Skönt att höra!! ;D Ja just det, dedär med transportburar, behövs det? Tänkte ta dem på flaket (i kåpa), har bara testat ett inte så nogräknat slakteri innan och då funkade det. Vad bör man tänka på? Får man de paketerade på något vis, eller ska man själv ha med att ta hem dem i? Ska prata med dem i helgen, de var inte säkra på om det blev måndag eller tisdag.

Peder han ger dig köttet som du vill ha det efter önskemål, säg vad du vill ha. För mig är det inte något som kostar extra.
Vakumpackat är fint. Väger gör han också med klisterlapp.

Transporten är ju upp till var och en. För mig är det oerhört viktigt att det görs på rätt sätt.
Men vanligast är transportburar/flyttkartonger. Täckt kåpa är bättre än ett grindsläp, beror på väder. Surra lasten bara.

Sen kan det vara bra med andningshål om man använder flyttkartonger.  ::)

När jag avhämtar det packade köttet. Det är ju packat. Då lägger jag det i backar direkt. Men svarta säckar duger förstås.
Om du är känslig vid slakt så låt han själv lasta av, slakttrattarna hänger innanför dörren direkt till vänster.  :P

Weasel

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 09 dec-11 kl 14:45 »
Eftersom mina kalkoner är så extremt lugna och snälla har jag haft de lösa på flaket. Lätt att lyfta ur en och en. Men det förutsätter ju att de inte ska sitta och vänta på sin tur i några burar, utan bara direkt från bilen till slakt. Hjälper gärna till att lasta av dem. Kalkoner på dryga 10 kg passar inte så bra i flyttkartonger... :-[
Låter kanon att få de vacuumpackade!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1706 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser