Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kg-pris kalkonkött?  (läst 27057 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kg-pris kalkonkött?
« Svar #40 skrivet: 14 dec-11 kl 21:48 »
Jajamen. Men halsen låter jag vara obesvarad. Det är lite var 3:e djur men vi är tokigt nöjda ändå.
Tja, jag skulle då inte betala om inte allt var med och allt var lika på alla djur. På ett proffsigt slakteri missar man inte sådant. Det är ju vitt och med papper osv, och då vill man ju kunna sälja djuren. Mina kunder skulle inte betala om de inte fick med både hals och inkråm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 14 dec-11 kl 22:03 »
Tja, jag skulle då inte betala om inte allt var med och allt var lika på alla djur. På ett proffsigt slakteri missar man inte sådant. Det är ju vitt och med papper osv, och då vill man ju kunna sälja djuren. Mina kunder skulle inte betala om de inte fick med både hals och inkråm.

Då tycker jag att du ska vända dig till någon annan eller rent av fråga rakt ut efter raka svar.
Jag är tokigt nöjd och hämtade ett gäng sista dagen idag.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #42 skrivet: 14 dec-11 kl 22:08 »
eller rent av fråga rakt ut efter raka svar.
Hur menar du nu? Jag frågade väl rakt ut efter det som jag ville veta, dvs om ni som slaktat där hade fått tillbaka allt det som jag och mina kunder vill ha, dvs kroppen, halsen, hjärtat, muskelmagen och levern. På vilket sätt skulle jag ha frågat?

Troligen fixar jag egen plockmaskon och skållare nästa år, och då slipper jag bekymra mig om huruvuda slakterier är proffsiga och kvalitetskonsistenta, då får jag det precis som jag vill ha det genom att göra det själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 14 dec-11 kl 22:33 »
Hur menar du nu? Jag frågade väl rakt ut efter det som jag ville veta, dvs om ni som slaktat där hade fått tillbaka allt det som jag och mina kunder vill ha, dvs kroppen, halsen, hjärtat, muskelmagen och levern. På vilket sätt skulle jag ha frågat?

Troligen fixar jag egen plockmaskon och skållare nästa år, och då slipper jag bekymra mig om huruvuda slakterier är proffsiga och kvalitetskonsistenta, då får jag det precis som jag vill ha det genom att göra det själv.

Du missförstod mig, menade att du kan kontakta slaktaren personligen för att fråga efter vad du får med dig hem.
Bästa svaren får du nog där. Men ni kände varandra lite vad jag förstod innan?

Om du utökar bland tillbehören du nämner så glöm inte meddela oss i närheten. ::)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 14 dec-11 kl 22:47 »
Du missförstod mig, menade att du kan kontakta slaktaren personligen för att fråga efter vad du får med dig hem.
Bästa svaren får du nog där. Men ni kände varandra lite vad jag förstod innan?

Om du utökar bland tillbehören du nämner så glöm inte meddela oss i närheten. ::)
Ok, jag förstår. Jag känner honom inte personligen vi har gemensamma vänner, Och visst kan jag fråga själv, men mest rättvisande svar brukar man få av kunderna.

Och om jag får utrustning på plats, så kommer jag nog att låta intresserade veta om det...

baggen79

• Hedemorahöns
    • Södermanland
slaktat kött.
« Svar #45 skrivet: 27 dec-11 kl 20:06 »
När ni ska förpacka Kalkoner gäss eller ankor hur gör ni då efter slakt?
Använder ni stora fryspåsar eller vakumförpackar ni era fåglar?
Ska kalkoner gäss ankor hängas något eller går det att frysas omgående efter slakt?
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #46 skrivet: 27 dec-11 kl 20:10 »
Jag har bara få gäss och ankor som går till slakt, så jag förpackar i fryspåsar. Har inte hittat fryspåsar i gåsstorlek, så de har jag packat i insatspåsar.
Man kan låta dem hänga om man vill, de bör åtminstone hänga tills de torkat, annars blir det så otrevligt när man tinar dem. Men man kan frysa dem så snart de kallnat och torkat. Man kan också låta dem hänga i lämplig temperatur lämplig tid, om man vill.

baggen79

• Hedemorahöns
    • Södermanland
« Svar #47 skrivet: 27 dec-11 kl 20:14 »
Vad menar du med otrevligy när man tinar dom?
Spar du skinnet på de slaktade fåglarna.
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #48 skrivet: 27 dec-11 kl 20:25 »
Vad menar du med otrevligy när man tinar dom?
Spar du skinnet på de slaktade fåglarna.
Jag menar att det inte är kul när det blir en massa vatten i fryspåsen när man tinar köttet. Och att det är trevligare om det inte kommer en massa vatten i stekpanna eller plåten när man tillagar fågeln.

Givetvis är skinnet kvar på det plockade fåglarna. Ibland slaktar jag djuren utan tillgång till plockmaskin, och då händer det att jag är lat och flår fågeln. Då begränsas tillagningsmöjligheterna, både gås, anka och kalkon blir torrt om man steker eller ungsteker dem utan skinn. Så då får man koka dem eller göra någon form av gryta.

Xoot

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 27 dec-11 kl 20:26 »
Får alltid mina slaktade djur tillbaka vakuumförpackade.
Om jag slaktar själv så landar köttet på köksbordet samma dag.

*värdelös plockning på djuren jag fick tillbaka

baggen79

• Hedemorahöns
    • Södermanland
« Svar #50 skrivet: 27 dec-11 kl 20:44 »
Så havre å korn e inge bra? Har hört att vete till höns gör de aggressiva. Då ska ja skaffa vete så fort som möjligt av grann bonden. Ger du lika till hönsen? Mvh magnus...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #51 skrivet: 27 dec-11 kl 20:52 »
Så havre å korn e inge bra? Har hört att vete till höns gör de aggressiva. Då ska ja skaffa vete så fort som möjligt av grann bonden. Ger du lika till hönsen? Mvh magnus...
Ja. Har också hört om hackning bland höns som äter för mycket vete, men hittills inte upplevt det. Jag har haft höns ett par år nu... Jag läste på i en massa vetenskapliga artiklar och liknande, och det är otvetydigt så att vete är det bästa för växande fjäderfä. Jag har skrivit referenser till detta i tidigare trådar i ämnet. Till vuxna djur kan man blanda olika sädesslag, men jag tycker att det är för besvärligt, särskilt som jag har ungdjuren tillsammans med de vuxna.

Gårdsbutiken

• Ångermanland
« Svar #52 skrivet: 11 apr-12 kl 21:07 »
Vad ska man ta för kg-pris på en slaktad kalkon?

I vår gårdsbutik tar vi
59 kr/kg för helkalkon
69 kr/kg för delad
149kr/kg för bröstet
79 kr/kg för låret
59 kr /kg för klubborna

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #53 skrivet: 03 maj-12 kl 11:38 »
50kr/kg skulle jag inte sälja för. Det är ju vad ICAs blandfärs i plastförpackningar kostar :-\ Jag tycker nog att kalkonkött från frigående kalkoner har ett större värde...

Vill folk inte betala kan jag likaväl njuta av köttet själv  :D

Jag har inte sålt några kalkoner men skulle för mitt liv inte sälja dem så billigt.
De som vill ha får allt betala annars kan de köpa icas plastförpackade.  ::)

Mina kalkoner väger ganska mycket. Den vi slaktade igår va på 8 kg men då va det det nödslakt då de andra hakade så illa på den.
Den förra vägde 26 kg. Väldigt god och mör.  :D
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

886 gäster, 6 användare (1 dolda)
peterm, ärt, Lagargubben, alternaiv, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser