Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas el problem.  (läst 10045 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
3-fas el problem.
« skrivet: 04 sep-11 kl 23:03 »
Håller på att utöka verkstaden framåt.
Så verkstaden blir avlång istället för fyrkantig.
Det nya måtter blir 6x13.5 meter. Men har dykt på ett litet problem.
Tanken var att sätta upp en hel hög med 3-fas utag efter väggarna för att slippa använda massa skarvkabel.
Så att jag kan flytta svetsen med mig beroende på vad jag gör i verkstaden.

Men måste jag då ha en proppgrupp till varje uttag?
På enfas så kan man ju ha flera uttag på samma propp.
Har ca 12 lediga proppar nu men skulle vilja ha upp minst 10 stycken 3-fasuttag.

Det är ju bara jag i verkstaden så det kan aldrig bli mer än 2 uttag som använda samtidigt.
Ett till kompressorn och ett till svetsen.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 3-fas el problem.
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 23:07 »
Nejdå, du får sätta fler 3fas-uttag på samma propp. Men om du använder 32A proppar får du bara använda 32A-uttag och om du sätter 16A-proppar kan du sätta vilka uttag du vill men det blir ganska meningslöst med 32A uttag då.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

pålle

  • Gäst
SV: 3-fas el problem.
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 23:12 »
Så har ja på alla mina maskiner man kör ju högst två i taget har både svettsar kompressor och svarvar samt fräs kopplad så.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 3-fas el problem.
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 23:12 »
Det är bara 16 amp som gäller.

Har jag flera bilar inne samtidigt så vill jag kunna flytta svetsen från ena hörnet till den andra och från ena sida till den andra sidan.
Utan att behöva ha jättelång kabel på svetsen eller långa skarvsladdar på marken.
Hatar verkligen allt skit som hamnar på golvet. Det är ivägen jämt. Så fort man skall rulla åt något håll med horan så kör man på en kabel.

Men kommer man då att skarva allt från en dosa åt olika håll eller skarvar man från 3-fas utag till 3 fasutag.

pålle

  • Gäst
SV: 3-fas el problem.
« Svar #4 skrivet: 04 sep-11 kl 23:19 »
Ja har en kopplings plit en gammal rund  med tre in gångar  som ja kopplat i hop med varan samt en kabel stump till skälva uttagen Obs en rund plint  till vart uttag.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: 3-fas el problem.
« Svar #5 skrivet: 05 sep-11 kl 16:47 »
De vanligaste trefasuttagen brukar bara ha en kabelgenomföring, så man bör räkna med att använda kopplingsdosor.  Jag föreslår att du delar upp uttagen på två grupper, kanske en längs vardera sidan av garaget, för varje grupp har du en längsgående kabel och sätter upp en dosa (vanlig fyrkantig EKK-dosa) vid varje avgrening till uttag (det blir för trångt i dosorna om man ska grena ut flera femledarkablar ur varje). Dra allt med 5 x 2,5 mm² EKK eller möjligen EKLK.
Var noga med att få samma fasföljd i alla uttag och håll dig till samma ledarfärger i hela installationen, enligt modern standard gäller följande:
L1 brun
L2 svart
L3 återstående färg i kabeln, t ex svart/vit eller vit
N blå
PE (skyddsjord) gul/grön.
Det är bra att vara konsekvent och bestämma sig en gång för alla för vilken fasskena i gruppcentralen som motsvarar vilken fas i uttagen - i proppsäkringscentraler brukar den översta skenan vara L1 och sedan räknar man nedåt, i automatsäkringscentraler är L1 den fas som är längst till vänster i varje trefasgrupp (och på huvudbrytare och jordfelsbrytare).

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 3-fas el problem.
« Svar #6 skrivet: 05 sep-11 kl 18:35 »
De vanligaste trefasuttagen brukar bara ha en kabelgenomföring, så man bör räkna med att använda kopplingsdosor.  Jag föreslår att du delar upp uttagen på två grupper, kanske en längs vardera sidan av garaget, för varje grupp har du en längsgående kabel och sätter upp en dosa (vanlig fyrkantig EKK-dosa) vid varje avgrening till uttag (det blir för trångt i dosorna om man ska grena ut flera femledarkablar ur varje). Dra allt med 5 x 2,5 mm² EKK eller möjligen EKLK.
Var noga med att få samma fasföljd i alla uttag och håll dig till samma ledarfärger i hela installationen, enligt modern standard gäller följande:
L1 brun
L2 svart
L3 återstående färg i kabeln, t ex svart/vit eller vit
N blå
PE (skyddsjord) gul/grön.
Det är bra att vara konsekvent och bestämma sig en gång för alla för vilken fasskena i gruppcentralen som motsvarar vilken fas i uttagen - i proppsäkringscentraler brukar den översta skenan vara L1 och sedan räknar man nedåt, i automatsäkringscentraler är L1 den fas som är längst till vänster i varje trefasgrupp (och på huvudbrytare och jordfelsbrytare).
Det är inte jag som skall koppla ihop själva trådarna.
Det får en elfirman göra. Men jag vill kunna skruva upp alla dosor, plaströr och dra ledningarna i väggen (VP-rör) så att det blir så billigt som möjligt.

Men om jag har förstått dig rätt så drar jag 1st  20mm rör från centralen till kopplingsdosan.
Därifrån drar jag ett rör neråt till 3-fas kontakten.
Från kopplingsdosan fortsätter jag sedan med rör till nästa kopplingsdosa.

Då blir det alltså 3x5 kablar som skall tvinnas ihop i varje dosa.
I princip kan man säga att plaströren kommer att likna ett antal T dolda i väggen.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: 3-fas el problem.
« Svar #7 skrivet: 05 sep-11 kl 22:12 »
Det är inte jag som skall koppla ihop själva trådarna.
Det får en elfirman göra. Men jag vill kunna skruva upp alla dosor, plaströr och dra ledningarna i väggen (VP-rör) så att det blir så billigt som möjligt.

Men om jag har förstått dig rätt så drar jag 1st  20mm rör från centralen till kopplingsdosan.
Därifrån drar jag ett rör neråt till 3-fas kontakten.
Från kopplingsdosan fortsätter jag sedan med rör till nästa kopplingsdosa.

Då blir det alltså 3x5 kablar som skall tvinnas ihop i varje dosa.
I princip kan man säga att plaströren kommer att likna ett antal T dolda i väggen.

Just det, om du ska göra installationen infälld så är det så det ska gå till. Se då till att köpa riktiga kopplingsdosor, de är lite större i diameter än de vanliga apparatdosorna. Och det är säkrast att du diskuterar ditt förslag med elektrikern innan du börjar sätta upp rör och dosor.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 3-fas el problem.
« Svar #8 skrivet: 05 sep-11 kl 23:37 »
Varför gör du infälld i en verkstad? De gånger jag har sett det har det sugit hejdlöst.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 3-fas el problem.
« Svar #9 skrivet: 06 sep-11 kl 07:47 »
Varför gör du infälld i en verkstad? De gånger jag har sett det har det sugit hejdlöst.
Sugit hejdlöst? Nu får du förklara närmare.

Jag vill ha infällt pga att när man sedan slipar med vinkelslip så blir kablarna svarta och det går aldrig att få rent dom. Så det ser bedrövligt ut. Bättre då att fälla in all el och sätta upp massor av uttag.
Vill man måla om så är det bara att skruva bort all uttag.
Annars så tvingas man måla på kablarna vilket också ser bedrövligt ut.
Så vida man inte vill plocka ner alla kablar och spacka igen spikhålen.

På vilket sätt tycker du att det är bättre med utanpåliggande el?
« Senast ändrad: 06 sep-11 kl 07:50 av Rosten »

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 3-fas el problem.
« Svar #10 skrivet: 06 sep-11 kl 16:36 »
Sugit hejdlöst? Nu får du förklara närmare.

Jag vill ha infällt pga att när man sedan slipar med vinkelslip så blir kablarna svarta och det går aldrig att få rent dom. Så det ser bedrövligt ut. Bättre då att fälla in all el och sätta upp massor av uttag.
Vill man måla om så är det bara att skruva bort all uttag.
Annars så tvingas man måla på kablarna vilket också ser bedrövligt ut.
Så vida man inte vill plocka ner alla kablar och spacka igen spikhålen.

På vilket sätt tycker du att det är bättre med utanpåliggande el?

Lättare att flytta om, lättare att se påbörjade värmeskador på grund av överbelastning, lättare att komplettera.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Huggorm

  • Gäst
SV: 3-fas el problem.
« Svar #11 skrivet: 06 sep-11 kl 16:45 »
Lättare att flytta om, lättare att se påbörjade värmeskador på grund av överbelastning, lättare att komplettera.
Gör man det riktigt så skall det inte bli någon värme på grund av överbelastning. Komplettera blir väll lite lättare, men det går fint att bygga ut även ett inbyggt system. Renoveringsdosor och fiska fram rören mellan bara.

Kablarna sitter bättre skyddade inne i väggen än utanpå. Men om mössen är där och tuggar så syns det ju inte. Det finns både fördelar och nackdelar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 3-fas el problem.
« Svar #12 skrivet: 06 sep-11 kl 17:30 »
Lättare att flytta om, lättare att se påbörjade värmeskador på grund av överbelastning, lättare att komplettera.
Här skall inte flyttas om eller kompleteras. ;D
Här skall det sättas upp massor av uttag på en gång.
Så att det kommer räcka i 100 år framåt. ;)
Så gjorde jag i förra kåken och där fick jag till slut plocka bort uttag. ;D

Hur vanliga är värmeskador på ny el med jordfelsbrytare?
Jag har råkat ut för det 1 gång och då löste jordfelsbrytaren ut till slut.

Huggorm

  • Gäst
SV: 3-fas el problem.
« Svar #13 skrivet: 06 sep-11 kl 17:37 »
Här skall inte flyttas om eller kompleteras. ;D
Här skall det sättas upp massor av uttag på en gång.
Så att det kommer räcka i 100 år framåt. ;)
Så gjorde jag i förra kåken och där fick jag till slut plocka bort uttag. ;D

Hur vanliga är värmeskador på ny el med jordfelsbrytare?
Jag har råkat ut för det 1 gång och då löste jordfelsbrytaren ut till slut.
Bra, jag förstår inte hur folk tänker som vill ha så lite uttag som möjligt. Jag gjorde elen i en nybyggd villa åt en bekant, och han ville inte ha mer än enstaka uttag i hela huset. Han tyckte att han hade så lång kabel på dammsugaren i alla fall, så det behövdes inte fler. Jag väntar bara på att han skall bygga klart och flytta in, det kommer säkert bli liggande en massa förlängningskablar utefter väggarna.

Hur mycket kostar ett uttag med dosa, kabel, rör och allting? 100kr? Det är dumsnålt att inte satsa 1000kr på tio extra uttag när huset kanske kostar en halv miljon att bygga.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 3-fas el problem.
« Svar #14 skrivet: 06 sep-11 kl 20:00 »
Här skall inte flyttas om eller kompleteras. ;D
Här skall det sättas upp massor av uttag på en gång.
Så att det kommer räcka i 100 år framåt. ;)
Så gjorde jag i förra kåken och där fick jag till slut plocka bort uttag. ;D

Hur vanliga är värmeskador på ny el med jordfelsbrytare?
Jag har råkat ut för det 1 gång och då löste jordfelsbrytaren ut till slut.

När jag byggde mitt restaurangkök så strösslade vi med uttag och likförbannad har vi emellanåt åkt på nya uttag eller fler uttag på samma ställe.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: 3-fas el problem.
« Svar #15 skrivet: 06 sep-11 kl 20:37 »
När mitt garage byggdes för snart 20 år sedan (jag var med på bygget men det var inte mitt på den tiden) så gödslades det med enfasuttag längs väggarna, däremot finns det bara några enstaka trefasuttag.
Alla trefasuttag går på samma grupp och enfasuttagen är fördelade på tre grupper. Det enda problemet är att det råkade bli så att flera av de enfasuttag som används mest går på samma grupp, så det händer lite nu och då att säkringar går.  Så här med facit i hand borde man kanske antingen ha delat upp uttagen på ännu fler gruppledningar, så att det är lätt att koppla om i centralen för att ändra fördelningen på olika grupper och olika faser, eller också skulle man ha dragit fasledningar från alla tre grupperna till alla uttag så man kommer åt vid varje uttag att flytta det till annan grupp/fas om man skulle vilja.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: 3-fas el problem.
« Svar #16 skrivet: 06 sep-11 kl 20:42 »
Jag som genast tänkte på att sätta upp 3-fasskenor längs väggarna som man ofta har i industrilokaler när jag läste ditt första inlägg - men det går ju inte om du ska envisas med infällda ledningar.

Med strömskenor längs väggarna är det ju bara att smacka dit ett trefasuttag där det behövs, och vill du ställa dit en kompressor eller svarv, fräs el dyl så är det ju också bara att smacka in den på skenan.

Hur går det med brandsektionering om du har infällda ledningar ? eller är det samma brandcell i hela huset ?
« Senast ändrad: 06 sep-11 kl 20:45 av Tacitus »

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: 3-fas el problem.
« Svar #17 skrivet: 06 sep-11 kl 20:52 »
Hur mycket kostar ett uttag med dosa, kabel, rör och allting? 100kr? Det är dumsnålt att inte satsa 1000kr på tio extra uttag när huset kanske kostar en halv miljon att bygga.

Visserligen håller jag med dig i ditt grundtänk, men jag undrar ändå hur du ska få till ett trefasuttag inklusive allt för en hundralapp. Jag lät en lokal hantverkare fixa lite elinstallationer här (bl.a. nya uttag) och bara för utanpåliggande tvåvägs enfas jordade vägguttag tog de 120 kr/styck (enbart materialkostnad). EKKJ femledare 2,5-kvadrat 15 kr/meter. Även om man förmodligen kan hitta materialet billigare så känns det inte troligt att du kommer undan med någon hundralapp per uttag ens bara i materialkostnad... 200-300 kr per uttag känns mer realistiskt.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Huggorm

  • Gäst
SV: 3-fas el problem.
« Svar #18 skrivet: 06 sep-11 kl 21:06 »
Visserligen håller jag med dig i ditt grundtänk, men jag undrar ändå hur du ska få till ett trefasuttag inklusive allt för en hundralapp. Jag lät en lokal hantverkare fixa lite elinstallationer här (bl.a. nya uttag) och bara för utanpåliggande tvåvägs enfas jordade vägguttag tog de 120 kr/styck (enbart materialkostnad). EKKJ femledare 2,5-kvadrat 15 kr/meter. Även om man förmodligen kan hitta materialet billigare så känns det inte troligt att du kommer undan med någon hundralapp per uttag ens bara i materialkostnad... 200-300 kr per uttag känns mer realistiskt.
Kanske något över hundra kronor i materialkostnad, men inte mycket. Trefas blir dock dyrare ja.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: 3-fas el problem.
« Svar #19 skrivet: 06 sep-11 kl 21:08 »
Det innebär alltid överpriser att låta elektrikern anskaffa materialet. Trefasuttag av acceptabel kvalitet får man ge runt 50 kr per styck för (gängse pris på t ex Byggmax och Biltema, om man har bra rabatter så kan man få märkesuttag som t ex ABB till samma pris hos elgrossist).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 2 användare
peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser