Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Volvo 850 oljeläckage  (läst 11841 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Volvo 850 oljeläckage
« skrivet: 04 sep-11 kl 19:23 »
Jag har fått tag på en Volvo 850 med 20 ventilmotor (ej turbo) 92 årsmodell, som kanske kan gå ett tag till.

Den läcker olja, verkar komma nånstans under fördelaren. Vad finns det där som olja kan komma från? Slangar, packboxar ed?

Xoot

• Gäst
SV: Volvo 850 oljeläckage
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 19:30 »
Automatare? Det kommer inte runt, någonstans, vid växellådan? Har stött på det ett par gånger.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 19:31 »
Eller gör som mig när det handlas äldre tillfälliga bilar. Lägg ut ett vitt lakan efter den är varmkörd och oljan lättflytande. ::)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 19:50 »
Manuell växellåda. Det börjar nånstans mellan växellåda och fördelare ser det ut som. Sedan rinner det runt växellåda och droppar ner ungefär vid skarven växellåda motor.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 04 sep-11 kl 20:20 »
Är det motorolja eller växellådsolja som läcker? Det brukar gå att skilja dem åt på lukten om inte annat.

Om jag får gissa - utan att ha några erfarenheter av just den där motortypen - så skulle jag gissa på packboxen innanför fördelaren. Ett säkert tecken på att det är där oljan kommer är om det visar sig vara oljigt inne i fördelaren.

Tänk på att oljeläckage från en bilmotor ofta beror på att den får övertryck i vevhuset av någon anledning - att någon slang eller oljeavskiljare för vevhusventilationen är igensatt eller att någon klåpare har lyckats koppla vevhusventilationsslangar fel, vänt en backventil fel eller något sånt. Kolla sådana saker till att börja med! Om vevhusventilationen är igensatt och du åtgärdar en dålig packbox, så kommer den att börja läcka någon annanstans istället...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 04 sep-11 kl 20:44 »
Motorolja.

Kollar fördelarinnanmätet endera dan. Tack för tips.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 04 sep-11 kl 22:01 »
Hej jag har en bmw som läcker ur främre vevaxelpackboxen och det har inte varit så lockande att laga den så jag provade ett sådant undermedel mot läckande packningar och det har funkat.
Kan vara ett alternativ på en äldre bil som bara ska funka.
Tror att det hette omega nånting.
Mvh anders

J.S

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 07 sep-11 kl 20:55 »
Hej jag har en bmw som läcker ur främre vevaxelpackboxen och det har inte varit så lockande att laga den så jag provade ett sådant undermedel mot läckande packningar och det har funkat.
Mvh anders

Omegas variant heter "Omega 917 packningsskydd"
Fungerar riktigt bra ibland och ibland märker man ingen skillnad alls.

På Volvo 850 är det väldigt vanligt att den bakre vevaxeltätningen läcker. (packboxen mellan motor och låda)

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 sep-11 kl 21:13 »
Mvh anders
Hur ser silen till oljepumpen ut nu då? Inte full av "mirakelmedel" väll?

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 sep-11 kl 21:39 »
Det är inte så ofta jag kollar hur silen ser ut,men med tanke på att jag har oljetryck så finns det något litet hål i silen iallafall.

J.S

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 07 sep-11 kl 21:48 »
Hur ser silen till oljepumpen ut nu då? Inte full av "mirakelmedel" väll?

Knappast det inte är medlet i sig som tätar läckorna utan det mjukgör förhårdnade/torkade packningar, därav att det inte alltid fungerar, är det t.ex. en skada/hål i packningen gör det just ingen nytta alls.

Det aktiva medlet finns förövrigt i de flesta dyrare motoroljor dock i en mindre mängd, för att underhålla packningarna så dom inte blir hårda, mängden räcker dock inte till för att återställa packningarna när dom redan börjat läcka

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 08 sep-11 kl 10:07 »
Men man ska komma ihåg att när en vevaxeltätning har börjat läcka så beror det oftast på att tätningsläppen är nersliten, inte på att gummit har blivit hårt. Förhårdnat gummi kan förekomma när det gäller tätningar som har utsatts för otrevligt höga temperaturer, ett typiskt exempel där undermedlen kan göra nytta är luftkylda motorer där det har börjat läcka vid oljereturrör/stötstångsrör från topplocken, eller t ex för tätning vid kamaxeln på en motor med överliggande kamaxel som har blivit svårt överhettad av någon anledning.

Även om man kanske kan få stopp på ett läckage med såna där undermedel så ska man inte se dem som en permanent lösning på problemet, men det kan kanske fungera för att få stopp på läckan tillfälligt inför besiktning om man inte har tid att plocka isär och byta packboxen just då.

En sak som gör mig tveksam till de där undermedlen - syftet med dem är ju att återställa mjukgörarna i gummi och plast, och kanske även få materialen att svälla upp en del - är om de kan påverka andra plast- och gummidelar i motorn på något otrevligt sätt. T ex glidskenor och spännare för kamkedja, plastdistanser i oljepumps- eller fördelardrivning, små silar av plast som ofta sitter i oljekanalen till topplocket på motorer med hydrauliska ventillyftare, membran i oljetryckskontakt/oljetrycksgivare, kugghjul av fiber eller kompositmaterial som finns i kamaxeldrivningen på en del gamla stötstångsmotorer...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 10 sep-11 kl 15:14 »
Det finns svart olja i fördelarlocket och runt ikring där. Misstänker starkt packboxen bakom fördelaren.  Ska prata med volvo i veckan som kommer.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 15 sep-11 kl 15:23 »
Nu rivit bort fördelare. Bakom den ligger tätningsringen LÖS! Satt i ny tätningsring och slagit in den på plats. Monterat övriga detaljer, och bilen går fint. Nu ska väl det problemet vara löst.

Nästa problem i ny tråd senare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser