Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  backventil, manometer installation- luft i varmvattnet  (läst 2460 gånger)

Snowy

• -
backventil, manometer installation- luft i varmvattnet
« skrivet: 03 sep-11 kl 19:33 »
Börjar fundera på om det kan vara backventilen på vvb som är kass. En gång om dagen när jag sätter på varmvattnet så kommer det några lätta vattenstötar, ibland mer sällan, varannan dag. Och kommer det inte vattenstötar så hörs ett dunkande ljud istället i ledningarna, intensivare ju högre tryck på vattnet. Det är BARA varmvattnet som det här händer på, och bara EN gång om dagen. Resterande gånger under dagen som jag spolar varmvatten fungerar det som vanligt.
Kan det vara backventilen på vvb som kärvar? Ska även försöka montera en manometer på pumpen för att få till ett jämnare tryck i vattnet, skulle bara vilja ha lite råd hur jag gör detta. Var sätter jag manometern, vad bör jag tänka på och när den väl är på plats hur justerar jag, hur vet jag vilket tryck den ska visa vid påslag/avslag...
 ???

torbjorn

• Medelpad
SV: backventil, manometer installation- luft i varmvattnet
« Svar #1 skrivet: 03 sep-11 kl 21:13 »
Manometern kan du koppla in egentligen var som helst i kallvattensystemet, men sätt den gärna så att du kan ha den inom synhåll när du justerar pressostaten. Dock är det bra om den inte sitter alldeles intill pumpen, manometrar tål inte vibrationer och tryckstötar i längden. Om det finns en ledig, pluggad anslutning på hydroforen kan det vara utmärkt att koppla in manometern där.

Tumregler beträffande tryck är att tillslagstrycket inte bör vara under 150 kPa (1,5 bar) med tanke på varmvattenberedaren (kolla för säkerhets skull vad som står i instruktionsboken för varmvattenberedaren), och frånslagstrycket bör inte vara högre än att pumpen kan lämna betydligt mer än detta tryck. Ta en titt i dokumentationen för pumpen eller på dess typskylt för att se om du kan få några tips. Och så får naturligtvis frånslagstrycket aldrig vara högre än vad hydrofor/hydropress/tryckkärl är godkänt för, vanligtvis 600 kpa (6 bar).
Skillnaden mellan tillslags- och frånslagstryck bör vara så stor att pumpen inte behöver starta onödigt ofta och får någotsånär lång gångtid varje gång den går, för normala förhållanden minst 200 kPa (2 bar).

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser