Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakt  (läst 35846 gånger)

Magnus73

• Västerbotten
SV: Älgjakt
« Svar #60 skrivet: 25 sep-11 kl 13:08 »
Ett mynt har en baksida,undras om det visas i TV.

I Högsby hittade en jägare en skadeskjuten älgkalv.
 Enligt jägaren var såret fylld av larver och mask, och stanken olidlig.
Ett eftersök av den skadeskjutna kalven har troligen inte gjorts, eller inte fullföljts, och enligt sekretären i den berörde jaktvårds krets, är den slags händelser inte så ovanligt.  :o

Det är mycket som har en baksida.

anders50

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 25 sep-11 kl 16:18 »
Det huggs även på TV-tips!   ;D   ;D

Noone

• -
« Svar #62 skrivet: 25 sep-11 kl 22:38 »
Ett eftersök av den skadeskjutna kalven har troligen inte gjorts, eller inte fullföljts, och enligt sekretären i den berörde jaktvårds krets, är den slags händelser inte så ovanligt.  :o

Sekretär...?? Vad är det? Trodde det var en byrå av något slag...

Man är skyldig enligt lag till eftersök, jag tror det är ytterst ovanligt att man inte gör eftersök....har aldrig någonsin hört talas om att man underlåtit att göra eftersök på en skadeskjuten älg. Tvärtom brukar det bli ett enormt pådrag med kontakt med grannlag, snabb ompostering vid behov och mycket noggranna eftersök med duktiga spårhundar så den "sekretärens" åsikt ger jag inte mycket för.
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Rosten

• Närke
« Svar #63 skrivet: 25 sep-11 kl 23:00 »

Man är skyldig enligt lag till eftersök, jag tror det är ytterst ovanligt att man inte gör eftersök....har aldrig någonsin hört talas om att man underlåtit att göra eftersök på en skadeskjuten älg. Tvärtom brukar det bli ett enormt pådrag med kontakt med grannlag, snabb ompostering vid behov och mycket noggranna eftersök med duktiga spårhundar så den "sekretärens" åsikt ger jag inte mycket för.
Har man skjutit på ett djur så brukar man också vara intresserad att få tag på det eftersom man vill åt köttet.
Sen har ju varenda jaktgranne hört skottet så alla brukar ju sitta på helspänn för att få reda på vad man har skjutit.
Vad skall man då säga på radion? Jag sköt på en gran? ;D

Tännlappen

• -
« Svar #64 skrivet: 26 sep-11 kl 00:28 »
Tur alla är så duktiga skyttar här och inte jagar bland hus o dylikt,helt enkelt brother duktig. Ett klipp från verklighetens jägare naturligtvis inte härifrån där alla träffar mitt i prick alltid,aldrig råkar skadeskjuta något djur,aldrig någonsin. Tjaaa vad ska man säga?eller ska man gråta över klantisarna :o:

I Forsa vid Hudiksvall, sprang ett jaktlag helt nära bebyggelsen och mellan lekande barn, på jakt efter älg. Jägarna avlossade fler skott, och lyckades att skadeskjuta 3 (tre) älgar, av vilka en sprang in bland bebyggelsen. Denne älgen avlivades av ett annat jaktlag. En av jägarna stod på pass vid en vedbo! och en annan sköt på en älg på ett avstånd av 350meter!. I stället för att anmälde händelsen till polisen med en gång man fik vedskåp om det, försökte styrelsen för viltvårdsområdet att lösa ärendet internt.

Tännlappen

• -
« Svar #65 skrivet: 26 sep-11 kl 02:06 »

Sekretär= sekreterare. Sekretär är ett tyskt ord,så nu har du lärt dig något nytt  :D .

Moraggarn

• -
« Svar #66 skrivet: 26 sep-11 kl 09:35 »
"Gamla gubbar som varken ser eller hör kan sitta i kojan och grilla korv för trivselns skull."

Dessa ord  stod i ett tidigare inlägg, och när det gäller detta så kan jag berätta om något jag "råkade" ut för i ett jaktlag jag var med i.

En farbror som var 84år gammal och jagat sedan före 10års ålder satt i grannpasset till mig.Denna gubbe hade genom åren skjutit en himla massa älg. Frampå förmiddagen så kommer det ko med dubbelkalv samt en kviga och en skaplig tjur till mig, men olika omständigheter gjorde att jag inte kunde skjuta. Dessa älgar lufsade i riktning mot passgrannen och jag räknade kallt med att det snart skulle smälla. Smällen kom aldrig och jag tänkte inte så mycket mer på detta.

På eftermiddagen när vi skulle gå ur skogen så gick jag bort till farbrorn för att ta följe med honom,varpå jag frågar om inte älgarna kom till honom.
-Nä sa han, jag såg inga älgar.

Detta tyckte jag verkade konstigt, han borde ju åtminstone sett dom. 30 meter från hans pass så fanns det skotarspår, leriga och blöta, när vi passerar dessa så upptäcker jag att det kryllar av älgspår så jag säger till honom:  - Det var ju konstigt att du inte sett nån älg när det kryllar av spår här.

Då säger han: - Hela följet kom förbi men jag kunde inte skjuta då jag inte hade några skott i studsarn. Du vet jag är för gammal för detta nu och ska inte hålla på,men det är svårt att sluta,så istället håller jag god min och hänger med så länge jag orkar. Det är fjärde året jag jagar utan skott och ändå har jag haft kött i frysen alla de åren. Men ingen mer än du vet om detta och så ska det fortsätta att vara.

Detta tyckte jag var så jävla häftigt. Han tog verkligen ansvar på sitt sätt. Han jagade, han fick gemenskapen och den sociala biten, han fick älgkött ja han fick allt jakten medför utom att få fälla älg.......Och ingen visste om att han under 4 älgjakter egentligen bara suttit i skogen och varit. Året därefter var han borta.

Noone

• -
« Svar #67 skrivet: 26 sep-11 kl 09:59 »
Sekretär= sekreterare. Sekretär är ett tyskt ord,så nu har du lärt dig något nytt  :D .

Ach so  :D

Är "vedskåp" också tyskt....?  ;) ;D :P

anders50

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 26 sep-11 kl 14:25 »
"Gamla gubbar som varken ser eller hör kan sitta i kojan och grilla korv för trivselns skull."

Dessa ord  stod i ett tidigare inlägg, och när det gäller detta så kan jag berätta om något jag "råkade" ut för i ett jaktlag jag var med i.

En farbror som var 84år gammal och jagat sedan före 10års ålder satt i grannpasset till mig.Denna gubbe hade genom åren skjutit en himla massa älg. Frampå förmiddagen så kommer det ko med dubbelkalv samt en kviga och en skaplig tjur till mig, men olika omständigheter gjorde att jag inte kunde skjuta. Dessa älgar lufsade i riktning mot passgrannen och jag räknade kallt med att det snart skulle smälla. Smällen kom aldrig och jag tänkte inte så mycket mer på detta.

På eftermiddagen när vi skulle gå ur skogen så gick jag bort till farbrorn för att ta följe med honom,varpå jag frågar om inte älgarna kom till honom.
-Nä sa han, jag såg inga älgar.

Detta tyckte jag verkade konstigt, han borde ju åtminstone sett dom. 30 meter från hans pass så fanns det skotarspår, leriga och blöta, när vi passerar dessa så upptäcker jag att det kryllar av älgspår så jag säger till honom:  - Det var ju konstigt att du inte sett nån älg när det kryllar av spår här.

Då säger han: - Hela följet kom förbi men jag kunde inte skjuta då jag inte hade några skott i studsarn. Du vet jag är för gammal för detta nu och ska inte hålla på,men det är svårt att sluta,så istället håller jag god min och hänger med så länge jag orkar. Det är fjärde året jag jagar utan skott och ändå har jag haft kött i frysen alla de åren. Men ingen mer än du vet om detta och så ska det fortsätta att vara.

Detta tyckte jag var så jävla häftigt. Han tog verkligen ansvar på sitt sätt. Han jagade, han fick gemenskapen och den sociala biten, han fick älgkött ja han fick allt jakten medför utom att få fälla älg.......Och ingen visste om att han under 4 älgjakter egentligen bara suttit i skogen och varit. Året därefter var han borta.

Vilken fin gammal man! 
Jag har jagat tillsammans med en liknande nestor, men han skrämde alltid älgarna i god tid så att de aldrig lämnade några spår nära på hans pass.
Och några gånger var det givande att få passet bredvid honom!   ;D

blizzard

« Svar #69 skrivet: 26 sep-11 kl 14:50 »

Om det nu ska blandas svensk text med enstaka tyska ord vilket ju i sig är lite udda,så bör ju åtminnstone böjningen vara rätt.

Sekreterare= Sekretär på tyska.

Sekreteraren som det var i det här fallet skulle då bli Sekretärin,inte sekretär.

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #70 skrivet: 26 sep-11 kl 17:27 »
Ett mynt har en baksida,undras om det visas i TV.

I Högsby hittade en jägare en skadeskjuten älgkalv.
 Enligt jägaren var såret fylld av larver och mask, och stanken olidlig.

naturen kan va grym....inte bara jägarna som du verkar vilja framhäva
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=9532&avd1=0

Noone

• -
« Svar #71 skrivet: 26 sep-11 kl 17:33 »
Å fyyy fan  :'(....vilken tur att det var en jägare som fann honom och kunde göra slut på lidandet snabbt!

Tännlappen

• -
« Svar #72 skrivet: 26 sep-11 kl 18:33 »
Ach so  :D

Är "vedskåp" också tyskt....?  ;) ;D :P
Tjaa..nu är det ett urklipp som är i sitt original,jag har inte skrivit det. Vedskåp ska nog vara vetskap ,kanske kan man säga något sådant,liksom talspråk,om man är Dansk och bor sydligaste Skåne  :) .

Tännlappen

• -
« Svar #73 skrivet: 26 sep-11 kl 18:34 »
Om det nu ska blandas svensk text med enstaka tyska ord vilket ju i sig är lite udda,så bör ju åtminnstone böjningen vara rätt.

Sekreterare= Sekretär på tyska.

Sekreteraren som det var i det här fallet skulle då bli Sekretärin,inte sekretär.
Ingen fena på Tyska språket,kanske kan säga "sekretären". :-X

Tännlappen

• -
« Svar #74 skrivet: 26 sep-11 kl 18:36 »
naturen kan va grym....inte bara jägarna som du verkar vilja framhäva
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=9532&avd1=0
Man ska aldrig blanda ihop djurens sätt att fixa mat och dylikt men jägarnas sätt.  8)

Humle

• Västerbotten
« Svar #75 skrivet: 26 sep-11 kl 19:15 »
En gammal gubbe som jagade älg på ålderns dar. Han hade börjat se dåligt men det insåg han inte. De höll på att måla en bro vid en landsväg i anslutning till jaktområdet. Gubben trodde målarna var en älg och sköt men han missade såklart.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #76 skrivet: 26 sep-11 kl 21:32 »
Jaha, då får vi se vem som svarar på mitt inlägg, jägare eller motståndare ...  ;)

Jag undrar nämligen, om någon orkar berätta för mig, när älgjakten är i olika delar av vårt avlånga land?  Denna kunskap underlättar planeringen av skogspromenader högst väsentligt!  ;)

Å gubben min sköt en kviga "i sista minuten", dvs sista såten för i år. Taskigt för honom att det blev tjurförbud igår - de hade skjutit tillräckligt å så kommer det en 14-taggare på 30 meter. ja, ja, fint har vi det på väggarna hemma ändå med de horn vi har - störst är inte alltid bäst ;D

Om Du vill ha fint på väggarna, så kan Du ju skicka med honom en bra kamera också!  ;)  Glöm inte att lägga ut en kopia här!  :D

Märkligt att alla icke-jägare/jaktmotståndare vet så mycket om hur det går till på jakt?
Eller också är det just att vi inte får veta särskilt mycket om hur det faktiskt går till där ute i skogen...

Jag tror att de riktigt bra jägarna är starkt överrepresenterade i en sådan här tråd.  De som får en kick av att avlossa skott mot levande måltavlor, och som undslipper sig ord som "Bäst ni åker hemifrån under älgjakten.  Det är så lätt att en kula går fel."  (Jo, så sa den personen faktiskt.)  Den som gör så, vågar knappast skriva i en sån här tråd.

(Om uppgiften är att minska älgstammen, så är i varje fall jag övertygad om att mänskliga jägare är lättare att styra över till "älgvänlig" jakt än vad vargen är.)

Gubben som jagade utan skott, vad synd att han inte "jagade" med kamera!  Vilka bilder vi hade kunnat få se!  Kött och gemenskap borde han väl ha kunnat få "på köpet"?  Tänk bara vad en gammal erfaren människa kan tillföra vilket arbetslag som helst.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anders50

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 26 sep-11 kl 23:15 »
Bäst du läser själv, Trollmor  :)

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/Vilt/Alg/

Per Gynt

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 27 sep-11 kl 06:36 »
Eller också är det just att vi inte får veta särskilt mycket om hur det faktiskt går till där ute i skogen...

Fråga om du får gå med under ett par jaktdagar för att lära, det går säkert bra.

De som får en kick av att avlossa skott mot levande måltavlor, och som undslipper sig ord som "Bäst ni åker hemifrån under älgjakten.  Det är så lätt att en kula går fel."  (Jo, så sa den personen faktiskt.) 

Låter som ett mordhot och är åtalbart.

(Om uppgiften är att minska älgstammen, så är i varje fall jag övertygad om att mänskliga jägare är lättare att styra över till "älgvänlig" jakt än vad vargen är.)

Om du nu inte vet hur det "går till där ute i skogen" så vet du absolut inte vad jakten ska "styras över" till.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #79 skrivet: 27 sep-11 kl 13:40 »
Tack anders50!  Äntligen ska jag kunna slå upp och få veta!  Nu ska dom inte kunna jaga olagligt längre utan att jag åtminstone vet !!  :)   (:) >:D

Hm, Ditt citat syns visst inte i mitt citat, Peer Gynt.  Nåja:

Gå med i skogen har jag aldrig fått.  I bästa fall blivit bortkörd.  När jag gick en kurs för att ta jägarexamen, orkade jag inte med tråkningarna kursen ut.  Och som de skröt om att de kört på djur, och att den som jagade för något annat syfte än rent nöje var ingen riktig jägare.  Efteråt har jag förstått att även detta ingick i försöken att få mig att sluta.

Åtalbart, visst, men det ska bevisas också!  Det sades givetvis mellan fyra ögon, ute!

Jag tror i alla fall att det är betydligt lättare att få mänskliga jägare att följa etiska regler än att få vilda rovdjur att göra det.  Vargen är en opportunist, gör som det blir lättast för den själv.  Om en älgkalv ligger och skriker av smärta, så gör det inte vargen något, köttet håller sig ju färskt längre om bytet lever.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser